درباره مباحث دفاعی با کسی مذاکره نمی‌کنیم/ تخصیص هزار و ۶۰۰ میلیارد برای مقابله با تنش آبی
کد خبر: 3710584
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۰
سخنگوی دولت:

درباره مباحث دفاعی با کسی مذاکره نمی‌کنیم/ تخصیص هزار و ۶۰۰ میلیارد برای مقابله با تنش آبی

گروه سیاسی ــ محمدباقر نوبخت با بیان اینکه مسائل موشکی جزء مواضع نظامی ماست، گفت: ما با کشورهای منطقه بر سر مقابله با تروریسم و حل مشکلات کشورهای همسایه بحث می‌کنیم اما درباره مباحث دفاعی با کسی مذاکره نمی‌کنیم. ما یک کشور مستقل هستیم و یک آزمون ۴۰ ساله را پشت سر گذاشته‌ایم.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، امروز، دوشنبه 10 اردیبهشت، در نشست خبری خود با خبرنگاران با اشاره به میزان پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی به فعالین اقتصادی گفت: سیاست های مهار تورم از سوی دولت دنبال می شود و دستگاه های نظارتی باید برای جلوگیری از گرانی های بی ضابطه نظارت کنند.

سخنگوی دولت از اختصاص یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برای مقابله با تنش آبی در برخی شهرها خبرداد و گفت: هیئت وزیران با تصویب برنامه پیشنهادی گروه ملی آب برای مقابله با تنش آبی برخی شهرها این مبلغ را تخصیص داد.

نوبخت افزود: ۷۰۰ میلیارد تومان از این اعتبار از سوی منابع داخلی وزارت نیرو و ۹۰۰ میلیارد تومان از سوی سازمان برنامه و بودجه تخصیص داده می شود. وی ابراز امیدواری کرد با اجرای این برنامه با کمک مردم و کاهش مصرف آب تعادل منابع و مصارف برقرار شود. وی افزود: بارش‌های بهار توانسته بخشی از کمبود آب را جبران کند؛ اما کماکان با کمبود منابع مواجه هستیم.

سخنگوی دولت گفت: بر اساس گزارش گمرک در یک ماه ابتدایی امسال تراز تجاری کشور مثبت شده است. دو میلیارد و ۵۲۹ میلیون دلار واردات و سه میلیارد و ۱۳۳ میلیون دلار صادرات داشتیم. واردات در فروردین ماه سال جاری از نظر ارزش ۷.۷ درصد در مقایسه با سال گذشته افزایش داشته است و صادرات نیز از نظر ارزش نسبت به سال قبل ۱۵ درصد افزایش داشته است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور همچنین گفت: ۱۵هزارو ۴۰۳ فقره بالغ بر سه میلیاردو ۴۴۳ میلیون یورو تا هشت اردیبهشت به فعالان اقتصادی دلار ۴۲۰۰ تومانی اختصاص داده شد.

وی افزود: دولت سه هزار میلیارد تومان هم برای کالاهای اساسی و دارو اختصاص داد تا مابه التفاوت دلار ۳۸۰۰ و ۴۲۰۰ تومانی جبران شود. بنابراین گرانی از این بابت قابل توجیه نیست و دستگاه‌های نظارتی باید نظارت کنند.

وی افزود: سیاست های مهار تورم همچنان از سوی دولت دنبال می شود.

نوبخت ادامه داد: هرسال در هفته معلم برخی پرداخت ها به فرهنگیان و معوقات انجام می شد که در دیدار با وزیر آموزش و پرورش اعلام شد حق الزحمه امتحانات و خرید خدمت که تاکنون پرداخت نشده با خزانه هماهنگ و از طریق تنخواه واریز شود.

وی یادآور شد: سال گذشته بعداز پرداخت ها گفته شد که ۹۸ میلیارد تومان حق الزحمه فرهنگیان باقی مانده است که در این زمینه مسئولین وقت به دلیل تاخیر در پرداخت توبیخ شدند و این معوقات به طور بک جا پرداخت شد.

نوبخت درباره صحبت‌های رئیس‌جمهور در مورد ناامیدی بعضی وزرا گفت که این صحبت‌ها همیشه است منظور رئیس‌جمهور این بود که نگران نباشید و می‌توان مشکلات را حل کرد، آقای رئیس‌جمهور انسان زیرکی است و از همکارانش اطلاع دارد در هر شرایطی اگر احساس کند مسئولی در راستای تحقق اهداف دولت و قولی که به مردم در انتخابات داده است عمل نمی کند تغییر ایجاد می‌کند اما الان تغییری در کار نیست.

وی در ادامه این نشست اظهار کرد: رئیس‌جمهور فرانسه در مورد برجام خیلی فعال است و در تماس با آقای روحانی گزارشی از دیدار با ترامپ داده ضمن آنکه پاسخ جمهوری اسلامی این است که ما در مباحث هسته‌ای یک سند داریم آن هم برجام است؛ در مباحث دفاعی مذاکره نداریم.

نوبخت عنوان کرد: مسائل موشکی جزء مواضع نظامی ماست. ما با کشورهای منطقه بر سر مقابله با تروریسم و حل مشکلات کشورهای همسایه بحث می‌کنیم اما درباره مباحث دفاعی با کسی مذاکره نمی‌کنیم. ما یک کشور مستقل هستیم و یک آزمون ۴۰ ساله را پشت سر گذاشته‌ایم.

سخنگوی دولت ادامه داد: ما باید افرادی که از درآمد بیشتری دارند اخذ مالیات بیشتری داشته باشیم و اشخاصی که کمتر درآمد دارند کمتر دریافتی داشته باشیم. اما کسانی هستند که از چتر مالیاتی فرار می‌کنند ولی ما سیستمی را طراحی کردیم که افراد دیگر نتوانند این کار را انجام دهند.

وی با اشاره به وضعیت قرارداد بوئینگ و خرید هواپیما گفت: تا جایی که می‌دانم برای واردات هواپیما که به روش اجاره به شرط تملیک بود، تعدادی هواپیما وارد شده است اما تا کنون که وزارت راه چیزی را منعکس نکرده است اما پیگیری می‌کنم که آیا مشکلی وجود دارد یا خیر.

نوبخت درخصوص بازداشت مدیرمسئول یکی از روزنامه ها که نیز تصریح‌کرد: ما حمایت از شفافیت و مسئولیت رسانه‌ای را از منظر حقوق شهروندی می‌دانیم، مطمئن باشید دولت از منظر حقوق شهروندی موظف به حمایت از رسانه‌ها است.

نوبخت همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا رئیس‌جمهور موافق انتخاب یکی از وزیران به عنوان شهردار تهران است و آیا هر فردی برای شهرداری انتخاب شود در جلسات دولت حضور می یابد، اظهار کرد: ما به اعضای شورای شهر اعتماد داریم، آنان انسان‌های فهیم و صاحب تجربه‌ای هستند و هر کسی را انتخاب کنند دولت با شهردار منتخب همکاری می‌کند و انتخاب درست آنان را در آینده شاهد خواهیم بود.

وی افزود: محمود حجتی وزیری لایق، شایسته و صادق ویکی از افراد آینده‌نگر است که بخش کشاورزی را خوب تشخیص می‌دهد، پس طبیعی است که دولت راضی نباشد چنین فردی را از دست بدهد. همچنین افراد شریفی در لیست نامزدهای شورای شهر برای شهرداری تهران حضور دارند و باید توجه داشت که قوت بخشیدن به شهرداری باعث ضعف در قوه مجریه نشود.

انتهای پیام

captcha