توصیه ماه رمضانی حجت‌الاسلام صادق‌نیا به مبلغان مذهبی/ کارآمدی و سودمندی تعالیم
کد خبر: 3714635
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۹

توصیه ماه رمضانی حجت‌الاسلام صادق‌نیا به مبلغان مذهبی/ کارآمدی و سودمندی تعالیم

گروه شبکه اجتماعی ــ از نظر صادق‌نیا سؤال اصلي مردم «کارآمدی و سودمندی» تعالیمی است که از سخنرانان مذهبی یاد می‌گیرند. در حقیقت، مردم می‌فهمند آنان چه می‌گویند، امّا مشکل این‌جاست که نمی‌دانند آن‌چه می‌فهمند چه گرهی از کار فروبسته‌ آنان می‌گشاید.

توصیه ماه رمضانی حجت‌الاسلام صادق‌نیا به مبلغان مذهبی

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام مهراب صادق‌نیا عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در یادداشتی ضمن تاکید بر ضرورت توجه به سودمندی دانسته‌ها در تعالیم دینی و تبلیغ مذهبی، سخنرانان را به بحث پیرامون سودمندی تعالیم اسلامی در ماه مبارک رمضان ترغیب کرد: «پیش‌ترها سخن گفتن درباره‌ دین کار روحانیان و یا کارشناسان مذهبی و الاهیّات‌دان‌ها بود. مردم کم‌تر درباره‌ دین اظهار نظر می‌کردند. آنان آموخته‌ بودند که گوش‌دهندگان و فرمان‌پذیران خوبی برای صاحب‌نظران دین باشند. امّا الان این‌گونه نیست و بیش‌تر مردم درباره‌ دین نظر می‌دهند و کم‌تر منتظر دین‌دانان می‌مانند.

با این حال، یک تفاوت آشکار میان آن‌چه مردم درباره‌ دین می‌گویند با سخنان دین‌شناسانِ پیشین وجود دارد؛ مردم از فهم یا فهم‌های مختلف و یا درستی و نادرستی گزاره‌های دینی کم‌تر سخن می‌گویند، آنان معمولاً از سودمندی و کارگشا بودن آن‌چه به عنوان دین به آن‌ها تعلیم داده می‌شود حرف می‌زنند. البته نمی‌توان آنان را از این رفتار پرهیز داد و گفت اظهار نظر درباره‌ دین در تخصّص شما نیست؛ زیرا آنان در باره‌ی ماهیّت، تفسیر، و یا صدق گزاره‌های دینی سخن نمی‌گویند؛ بلکه در باره بازتاب و سودمندی فهم عالمان دین در زندگی خود سخن می‌گویند. این رویّه‌ی معمول مردم روزگار ما درباره‌ بسیاری از پدیده‌هاست. همان‌طور که مردم درباره‌ کارکرد و یا مفیدبودن خودرویی که سوار می‌شوند و یا کتابی که می‌خوانند نظر می‌دهند، بی‌آن‌که مهندس خودرو و یا نویسنده باشند؛ حق دارند که در باره‌ی سودمندی تفسیری که دین‌شناسان از گزاره‌های دینی ارائه می‌دهند، اظهار نظر کنند.

در آستانه‌ی ماه مبارک رمضان که تریبون‌های بیش‌تری در اختیار دین‌شناسان قرار می‌گیرد، بهتر است آنان به‌جای تلاش برای تفسیر و اثبات باورداشت‌های مذهبی، کمی هم به این نکته توجّه کنند که سؤال اصلي مردم «کارآمدی و سودمندی» تعالیمی است که از آنان یاد می‌گیرند. در حقیقت، مردم می‌فهمند آنان چه می‌گویند، امّا مشکل این‌جاست که نمی‌دانند آن‌چه می‌فهمند چه گرهی از کار فروبسته‌ آنان می‌گشاید».

انتهای پیام

captcha