شاهد کمرنگ شدن نقش هنرهای بومی و اصیل در عرصه هنر قرآنی هستیم
کد خبر: 3717502
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۴
یک تذهیب‌کار قرآنی:

شاهد کمرنگ شدن نقش هنرهای بومی و اصیل در عرصه هنر قرآنی هستیم

گروه هنر ــ علی بهمنی، هنرمند تذهیب‌کار گفت: متأسفانه با رواج هنرهای مدرن، هنرهایی چون منبت، تذهیب، مشبک و... به حاشیه رانده شده‌اند؛ اتفاقی که من آن را برای آینده این عرصه هنری در خدمت قرآن،بسیار خطرناک می‌دانم.

فوری//////هنرهای بومی، جای خود را به هنرهای مدرن داده‌اند!

علی بهمنی، هنرمند قرآنی در حاشیه بیست‌و‌ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا درباره مهجور شدن هنر تذهیب اظهار کرد: با گسترش هنرهای مدرن متاسفانه هنرهای اصیل و بومی ما کم‌رنگ شده‌اند. برای نمونه اگر مقایسه‌ای بین نمایشگاه‌هایی که در عرصه هنرهای مدرن برگزار می‌شود با هنرهایی نظیر تذهیب داشته باشیم به خوبی می‌توانیم متوجه کم‌رنگ شدن این قبیل هنرهای بومی و دینی بشویم.

وی افزود: دلیل این کم‌رنگی را هم من به هیچ وجه در سلیقه مردم نمی‌بینم، بلکه معتقدم عدم حمایتی که از این هنر می‌شود، باعث شده مردم نسبت به هنرهای بومی بی‌توجه باشند. برای همین توصیه می‌کنم اگر می‌خواهیم در آینده نزدیک، اثری از هنرهای بومی ما مانده باشد بیشتر متوجه هنرهایی چون تذهیب، منبت و مشبک باشیم، البته برگزاری نمایشگاه قرآن تا حدی در این راستا عمل می‌کند، اما به نظرم یک نمایشگاه به تنهایی نمی‌تواند جوابگوی تمام خواسته‌های هنرهای ملی و بومی ما باشد.

این هنرمند توصیه کرد: پیشنهاد دیگر من این است که هنرهای بومی خود را از شکل نمایشگاهی خارج کرده و آن را وارد بازار کنیم، چون این تصور که هنر قرآنی تنها باید در نمایشگاه‌ها دیده شود، اشتباه محض است، بلکه باید شرایطی فراهم آورد تا این هنر درآمدزایی داشته و به نوعی در سبد خریدهای هنر مردم جا گیرد. این خواسته نیز به راحتی قابل دستیابی است، تنها کافیست که به آن توجه بیشتری شود. من این نکته را به خوبی در نمایشگاه قرآن مشاهده می‌کنم، چون ابراز علاقه‌ای که جوانان به این هنر می‌کنند برای من بسیار قابل توجه است.

بهمنی در پاسخ به این سؤال که نمایشگاه قرآن دارای چه نقاط قوت و ضعفی است، گفت: بزرگترین امتیاز این نمایشگاه همانگونه که گفتم به حمایت از هنر قرآنی برمی‌گردد، اما ضعفی که می‌توانم برای آن متصور شوم به محدود بودن آن مربوط می‌شود. این محدودیت نیز در مقایسه با دوره‌های پیش بسیار بیشتر از گذشته است، اما با این وجود دستاوردهای مثبت آن به اندازه‌ای است که یک یا دو ضعف آن به چشم نمی‌آید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حمایت از هنر بومی تنها اقدامی در جهت حمایت از هنر دینی نیست، بلکه به نظر من از چنین هنرهایی می‌توان دستاوردهای فرهنگی آن حتی خارج از مرزها پیدا کرد، به نحوی‌که اگر از آن به شکلی شایسته حمایت شود در آینده نزدیک این هنر در بازارهای هنری دنیا قادر است یکی از منابع درآمدزایی کشورمان باشد.

انتهای پیام

captcha