تبیین آموزه‌های سفر به‌ سرزمین وحی
کد خبر: 3718978
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۵

تبیین آموزه‌های سفر به‌ سرزمین وحی

کانون خبرنگاران نبأ ــ رئیس عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی شهرستان فهرج گفت: از جمله آموزه‌های سفر حج آموختن راه‌حل‌‌هایی مانند پیشرفت جوامع انسان و نجات فکری بشری بدون در نظر گرفتن حجیت خاص برای فکری خاص، ارتباط‌گیری با فرهنگ‌های دیگر با تکیه به مشترکات و توجه به نیازهای عام بشری و برقراری توازن و تعادل در بقای زیستی و فرهنگی نوع بشر است.

تبیین آموزه‌های سفر به‌ سرزمین وحی

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، مراسم سخنرانی گفتمان دینی با محوریت «حج؛ تحول روحی و اخلاقی، سبک زندگی دینی و عزت و کرامت اسلامی» با همکاری اداره کل اوقاف و امور خیریه، اداره حج و زیارت استان کرمان و کانون فرهنگی تبلیغی شهید آیت‌الله محمدعلی لطفیان سرگزی امروز، 9 خردادماه در شهرستان فهرج استان کرمان برگزار شد.
حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین علیرضا لطفیان سرگزی، رئیس عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی شهرستان فهرج در جمع تعدادی از یاوران نماز و خانواده آنان گفت: یکی از فرائض بزرگ اسلامی حج و زیارت خانه خداست، سفرهای زیارتی و معنوی، زیارت خانه خدا و درک زیارت حرم مطهر حضرت محمد(ص) و بارگاه ملکوتی ائمه معصوم(ع) در بقیع، گر چه بسیار کوتاه و گذرا هستند؛ اما اگر از آن لحظه‌ای که آهنگ سفر می‌کنیم عزم خود را جزم کنیم تا با روحی والا و عزمی راسخ، رفتار، گفتار و اندیشه را چنان سازیم که زیبنده مهمانی اوست، آن وقت می‌توان به‌طور کامل از ابعاد معنوی این سفر روحانی بهره‌مند شد.
وی افزود: از لحظه ورود و حضور در سرزمین وحی رسالتی دیگر بر دوش زائران قرار می‌گیرد و با نگاه‌هایی که به سوی زائران دوخته می‌شود، هر زائر نماینده ملت بزرگ ایران قلمداد می‌شود.
لطفیان عنوان کرد: عظمت ملت فداکار و بزرگ ایران و خون پاک شهیدان والا مقام و امام خمینی(ره) زائران را بر آن می‌دارد که در فراسوی مرزها، چنان عمل کنند که آیینه‌ای تمام‌نما از آن همه عظمت و شکوه جهاد ایثار و اخلاص را در مقابل دیدگان سایر کشورهای جهان به نمایش گذارند.
وی ادامه داد: در حج می‌توان این درس را آموخت که راه‌حل پیشرفت جوامع انسان و نجات فکری بشری این است که تفاوت‌های فرهنگی، بدون آن که حجیت خاص را برای فکری خاص قائل شویم، قبول کنیم، با فرهنگ‌های دیگر با تکیه به مشترکات و توجه به نیازهای عام بشری متحد شویم و توازن و تعادل را در بقای زیستی و فرهنگی نوع بشر ایجاد کنیم.
همچنین رسمیت‌شناختن تفاوت‌ها و حتی تضادها و این که ایمان به تفاوت‌ها و تضادها می‌تواند عامل تعادل در جوامع و نیز عامل وحدت و انسجام را در جامعه مسلمانان به وجود آورد.
لطفیان با بیان اینکه تکیه افراطی به سلایق و نگرش‌های خودی، تنهایی می‌‌آورد، گفت: این امر موجب عزلت، تفرق و آسانی سیطره غیر می‌شود و حتی تأخر فرهنگی را در درون ساختار فرهنگ داخلی نیز ایجاد می‌کند. همچنین در حج و در کنار خانه‌ کعبه، همه آن‌هایی که در دیگر نقاط جهان تحقیر می‌شوند، به‌حساب نمی‌آیند و کوچک دیده می‌شوند، عزت می‌یابند، بزرگ می‌شوند و امکان حضور می‌یابند.
وی درباره نقش ام المؤمنين، حضرت خدیجه(س) بیان کرد: حضرت خديجه(س) عالی‌ترين نمونه وفا، فداكاری و نمونه كامل زن مسلمانی است كه همراهی با همسر را در حد اعلا انجام و برای كمك به همسر برای انجام رسالت با همه قدرت تلاش كرد. ‌
همچنین سبقت در اسلام، اولين زن مسلمان بودن، بيشترين صحبت و معاشرت با پيامبر داشتن، مورد محبت و اشتياق رسول خدا بودن، ‌ انفاق بی‌نظير، حمايت از پيامبر اكرم(ص) در سخت‌ترين ايام، اولين همسر پيامبر بودن، مادر فاطمه زهرا(س)، از همه بالا‌تر كسی كه فرشته وحی الهی سلام و تحيت خداوند را برای او آورده است و... گوشه‌هايی از فضائل و مناقب بانویی است كه همه ائمه(ع) به فرزندی او افتخار می‌كنند.
محمود لطفیان
انتهای پیام

captcha