ضرورت تعمیق ارتباط مسجدی‌ها با نمایشگاه قرآن/ توسعه معارف قرآنی و عترتی در مسجد
کد خبر: 3720733
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۲
ایکنا بررسی می‌کند؛

ضرورت تعمیق ارتباط مسجدی‌ها با نمایشگاه قرآن/ توسعه معارف قرآنی و عترتی در مسجد

گروه جامعه ــ حجت‌الاسلام مازنی، نماینده مجلس شورای اسلامی و حجت‌الاسلام صداقت، معاون فرهنگی امور مساجد بر ضرورت ارتباط مسجدی‌ها با نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در قالب حمایت‌های منسجم و ایده‌های خلاقانه تاکید کردند.

ضرورت تعمیق ارتباط مسجدی‌ها با نمایشگاه قرآن/ توسعه معارف قرآنی و عترتی در مسجد

به گزارش ایکنا؛ مساجد به عنوان یکی از محوری‌ترین نهادهای فرهنگی و مردمی که هم در بعد فرد، عبادت خداوند و تزکیه نفس را فراهم می‌آورد و هم در بعد جامعه، همبستگی اجتماعی را مهیا می‌کند، این ظرفیت را داراست تا خیل جوانان را به مسیر قرآن و عترت رهنمون کند. در حال حاضر، توجه به معارف قرآن و عترت به خصوص معارف عترتی در مساجد کشورمان به خوبی پیگیری می‌شود اما لازم است از توجه به ترویج معارف قرآنی غفلت صورت نگیرد؛ چرا که رسول اکرم(ص) فرموده‌اند کتاب خدا و عترت با یکدیگر اگر مورد تمسک واقع شوند، نجات‌بخش هستند. با این مقدمه، چه خوب است اگر اهالی مسجد در ایام برپایی نمایشگاه قرآن کریم، وقتی را برای حضور در این رویداد معنوی اختصاص دهند، به این منظور سیاست‌گذاران امور مساجد و ائمه جماعات می‌توانند با تدارک تورهای نمایشگاه‌گردی و تعریف بازدیدهای هدفدار و آموزش‌محور، علاقه‌مندان و جوانان مسجدی را بهره‌گیری از این فضای قرآنی، ساماندهی کنند.

همچنین لازم است متولیان نمایشگاه قرآن و فعالان آن، محتوای درخور و کاربردی برای فعالان مسجد، به عنوان محوری‌ترین نهاد فرهنگی و اجتماعی در هویت ایرانی-اسلامی ما در نظر بگیرند که البته در این بخش نیز برنامه‌ریزی و خلاقیت نهادهای حمایتی مسجد همچون: مرکز رسیدگی به امور مساجد و ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، بسیار کلیدی و حائز اهمیت به نظر می‌رسد. به این منظور، خبرنگار ایکنا این پیشنهاد را با دو تن از فعالان مسجدی در میان گذاشت که مورد استقبال واقع شد.

تعمیق ارتباط نمایشگاه و مساجد؛ در گروی سیاست‌گذاری‌ها

حجت‌الاسلام احمد مازنی، نماینده مجلس شورای اسلامی و امام جماعت یکی از مساجد تهران درباره اینکه چگونه می‌توان ارتباط مسجدی‌ها را با نمایشگاه قرآن بیشتر کرد؟ گفت: این کار بسیار پسندیده است و نیاز به هماهنگی عوامل مسجدی با برگزارکنندگان نمایشگاه قرآن دارد. مسجد یک نهاد فرهنگی و مردمی در کشور ماست که ائمه جماعات در آن نقش محوری دارند و جوانان غالب فعالیت‌های آن را جلو می‌برند. چنین مجموعه‌ای با ظرفیت‌های بزرگی که دارد، می‌تواند از نمایشگاه قرآن کریم بیشترین بهره‌ها را ببرد. می‌شود دفتر ائمه جماعات و مرکز رسیدگی به امورمساجد با مدیران نمایشگاه یا وزارتخانه مربوط تعاملی در این زمینه داشته باشند. من فکر می‌کنم برای سال‌های بعد می توان این پیشنهاد را مطرح کرد که ائمه جماعات و مدیران فرهنگی مساجد پیش از برگزاری نمایشگاه در این موضوع با مدیران نمایشگاه جلساتی را برگزار و تصمیم‌های لازم را اتخاذ کنند.

این فعال مسجدی تصریح کرد: البته امسال، بازدیدهایی توسط مساجد از نمایشگاه قرآن انجام شد اما به طور منظم و فراگیر نبود. یک شب، سر سفره افطاری مسجد نشسته بودم و یکی از عزیزان مسجد گفت: پسر من به نمایشگاه قرآن رفته است، همان شب به نمایشگاه قرآن رفتم و دیدم پدر و مادر هم به فرزند ملحق شده‌اند و مشغول بازدید از غرفه‌ها هستند. اینکه بتوانیم با استفاده از ظرفیت مساجد، بازدیدهای خانوادگی از چنین فضاهایی را نیز ترویج دهیم اقدام موثری ازنظر تربیتی و فرهنگی است.

نماینده مجلس شورای سلامی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به مولفه‌های تبلیغ موثر قرآنی و لزوم دقت مربیان و مبلغان قرآن در رفتار خود، اظهار کرد: ارتباط ساماندهی شده و برنامه‌ریزی شده نمایشگاه قرآن کریم با مدارس و دانشگاه‌ها نیز می‌تواند برقرار شود.

ضرورت تعمیق ارتباط مسجدی‌ها با نمایشگاه قرآن/ توسعه معارف قرآنی و عترتی در مسجد

 

ارائه محتوای جدید درباره مسجد در نمایشگاه قرآن

حجت‌الاسلام مجتبی صداقت، معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد نیز معتقد است تعمیق ارتباط مسجدی‌ها با نمایشگاه قرآن کریم، ضرورت دارد اما عمده مساجد به دلیل حجم کاری خود در ماه رمضان به ویژه در ساعات افطار، امکان تدارک یک تور یا بازدید نمایشگاهی را ندارند اما می‌توان با ارائه محتوای مناسب و خلاقانه درباره مسجد در نمایشگاه قرآن و انجام تبلیغات محیطی در مسجد، علاقه‌مندان و جوانان را به شکل خودجوش به نمایشگاه رهنمون ساخت.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه می‌شود با استفاده از ظرفیت مرکز رسیدگی به امور مساجد، یک ساماندهی انجام شود تا مسجدی‌ها در قالب تور نمایشگاه‌گردی به نمایشگاه قرآن بیایند؟ گفت: ایده بسیار خوبی است، در سال‌های اخیر هم یک یا دو بار امتحان شده اما از این لحاظ جواب نگرفته است که عمده مساجد در ماه رمضان برنامه‌های پرحجمی دارند و نمی‌توانند برای رفتن به نمایشگاه برنامه‌های خود را تعطیل کنند. ساعات کار نمایشگاه نیز کمی قبل از اذان مغرب و افطار و ساعاتی بعد آن است. بسیاری از مساجد به خصوص مساجد محوری ما، قبل افطار برنامه مناجات و بعد آن هم، برنامه سخنرانی دارند. از آن جایی که مردم این برنامه‌ها را در مسجد با جدیت دنبال می‌کنند، امام جماعت و فعالان فرهنگی مسجد، یک شب هم نمی‌توانند آن جا را خالی کنند.

ضرورت تعمیق ارتباط مسجدی‌ها با نمایشگاه قرآن/ توسعه معارف قرآنی و عترتی در مسجد

معاون فرهنگی امور مساجد در ادامه تصریح کرد: البته سیاست‌گذاران نمایشگاه قرآن هم با توجه به ماه رمضان، بهترین زمان را برای بازدید مردم انتخاب کرده‌اند و به آن‌ها خرده‌ای نیست. شاید مسجدی پیدا شود که با برنامه‌ریزی ویژه سختی این کار را تحمل کند که خیلی هم خوب است، اما نمی‌توان آن را فراگیر کرد؛ کاری که مساجد می‌توانند انجام دهند، تبلیغ نمایشگاه است.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که انتظار شما به عنوان یک فعال مسجدی از محتوای ارائه شده در نمایشگاه قرآن چیست؟ اظهار کرد: یکی از مسائلی که امسال کمرنگ دیدم، بحث کتاب بود، مردم به پژوهش‌های قرآنی و علوم قرآنی خیلی نیاز دارند، البته شاید اینکه این نمایشگاه بلافاصله بعد از نمایشگاه کتاب برگزار شد، در این موضوع بی تاثیر نباشد. همچنین خوب است که سنین مختلف بتوانند با قرآن ارتباط بگیرند، ما امسال شاهد بودیم که غرفه‌های زیادی برنامه‌های متنوعی داشتند اما بعضاً ارتباطی با قرآن نداشت. مثلاً غرفه کودک صرفاً به نقاشی اختصاص داشت و ارتباط آن با قرآن ملموس نبود. مخاطب نباید سردرگم شود، می‌شود با برنامه ریزی علمی یک سری محتوا و برنامه‌های قرآنی برای سنین مختلف وجود داشته باشد.

حجت‌الاسلام صداقت در پایان یادآور شد: امور مساجد سال‌های گذشته در نمایشگاه قرآن غرفه داشت اما امسال بنا به شرایطی غرفه ایجاد نکردیم، ان‌شاءالله برنامه داریم تا برای سال‌های آینده یک کار مرتبط و ویژه قرآنی برای غرفه امور مساجد در نمایشگاه تعریف و فعالیت کنیم. 

لازم به ذکر است بیست وششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم امسال با شعار «قرآن، چلچراغ هدایت» با حضور نهادها و سازمان‌های مختلف دولتی و مردمی و همکاری ۲۹ کمیته تخصصی در زمینه‌هایی همچون: صنایع دستی و هنری، ناشران، کودکان، زنان، دانشگاهیان و بین‌الملل برگزار شد و طی 16 روز برپایی این نمایشگاه، گروه‌های مختلفی در قالب فعالان مسجدی توسط ائمه جماعات یا کانون‌های فرهنگی هنری مساجد از آن بازدید کردند.  

گزارش از مجتبی اصغری

انتهای پیام

captcha