فراموشی عید فطر در شعرهای امروزی/ زاویه نگاه شاعران به مدح بزرگان دین
کد خبر: 3723032
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۵
محمدکاظم کاظمی بیان کرد:

فراموشی عید فطر در شعرهای امروزی/ زاویه نگاه شاعران به مدح بزرگان دین

گروه ادب ــ یک پژوهشگر زبان فارسی گفت: توجه شاعران به عید فطر در دوره اخیر کمتر شده و زاویه نگاه شاعران به مدح بزرگان دین معطوف شده است.

فراموشی عید فطر در شعرهای امروزی/ زاویه نگاه شاعران به مدح بزرگان دین
به گزارش خبرنگار ایکنا؛ در شعر کهن فارسی توجه به مناسبت‌ها و مناسک دینی از سوی شاعران بسیار مشهود بود. یکی از مناسبت‌ها عید فطر است که اندکی جستجو در شعرهای سال‌های اخیر نشان می‌دهد که این شعرها بسیار اندک هستند و به نظر می‌رسد شاعران توجه کمی به این موضوع و مناسبت داشته‌اند، حال آنکه یکی از اعیاد مهم مسلمانان همین، عید فطر است و تأثیر بسیاری بر زندگی فردی و سلوک و رفتار اجتماعی دارد.
شاید بتوان گفت؛ حضور این نوع شعر در میان شعرهای شاعران کهن نشان از تأثیر معنوی و اجتماعی ماه مبارک رمضان و عید فطر در زندگی شاعران بوده است.
در همین راستا محمد کاظم کاظمی شاعر و پژوهشگر زبان فارسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره دلایل توجه اندک شاعران به شعرهایی با موضوع عید فطر گفت: شعرهایی که در حوزه دینی و مذهبی می‌سراییم معمولا سه گرایش دارند، یکسری به مسائل اخلاقی دین می‌پردازد مانند دستورهای اخلاقی که در دین وجود دارد؛ دیگری به مناسک و مراسم‌های دینی مانند اعیاد اسلامی و یا حج و ... پرداخته و گونه‌ای دیگر به شخصیت‌های دینی مانند پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) می‌پردازد.
وی افزود: به تبع مسائل سیاسی و اجتماعی که در جامعه وجود داشته، در هر دوره یکی از این گرایش‌ها پررنگتر بوده است، در زمانی که مردم بیشتر از منظر اخلاق و آموزه‌های دین با دین مواجه بودند، گرایش به شعر اخلاقی رواج داشته است مانند شعرهای سنایی مولانا که این مفهوم در آنها حضور جدی دارد.
کاظمی در ادامه عنوان کرد: در دوره‌هایی هم شاعران بیشتر به مناسک و مراسم توجه داشتند و حتی حکومت‌های ما نیز به همین صورت بودند و همواره توجه حاکمیت به گونه‌ای از شعرها در شعر فارسی موثر بوده است. از این رو در سال های اخیر نیز شعر فارسی به گونه‌ای از شعر گرایش پیدا کرده که ستایش بزرگان دین است و توجه به مناسک کمتر شده است؛ البته توجه به عاشورا و نیمه شعبان از این موضوع مستثنی است.
این شاعر تصریح کرد: یکی از عوامل مهم در این زمینه تقویت تشیع به عنوان مذهب و تفکر اثرگذار است و به همین دلیل شعرها در مدح و ستایش پیامبر اکرم(ص) و یا امام حسین(ع) افزایش یافته است و می‌توان گفت فضای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی اقتضا می‌کرده که نگاه مداحانه در شعرهای سال‌های اخیر نمود بیشتری داشته باشد و در واقع نگاه شاعران به دلیل متأثیر بودن از این عوامل تغییر یافته است.
یادآور می‌شود؛ محمدکاظم کاظمی از مهاجران افغانی مقیم ایران و عضو ناپیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی و یکی از پژوهشگران شناخته شده پیرامون شعر فارسی است.
انتهای پیام

captcha