شرحی بر نزول قرآن در «وحی، تجربه نبوی و خاتمیت»
کد خبر: 3723284
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۷

شرحی بر نزول قرآن در «وحی، تجربه نبوی و خاتمیت»

گروه ادب ــ «وحی، تجربه نبوی و خاتمیت» اثری از انتشارات نیستان است که یکی از موضوعات پرداخته شده سیدمجتبی حسینی در آن، شرح نزول قرآن است.

شرحی بر انزال قرآن در «وحی، تجربه نبوی و خاتمیت»

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ سلسله مباحث پیامبرشناسی با موضوع «وحی، تجربه نبوی و خاتمیت» از سیدمجتبی حسینی توسط انتشارات کتاب نیستان در قالب کتاب منتشر شد.

آغاز وحی و اقسام آن،‌ نظریات غیرتوحیدی در مورد وحی، تبیین توحیدی وحی، الهی لاتکلنی الی نفسی طرفة عین ابدا،‌ انواع دریافت‌های پیامبر (ص)، آغاز رسالت، تحلیل‌های گوناگون از وحی، نظریه تجربه نبوی،‌ شأن نزول،‌ خاتمین و فاتحیت از موضوعات این اثر به شمار می‌آید.

در بخش نخست این کتاب به این موضوع اشاره شده است که کسانی که قائل به آغاز رسالت در ماه رمضان هستند،‌ معمولاً به آیه 185 سوره بقره و آیاتی نظیر آن استناد می‌کنند. البته در متون شیعه نیز روایاتی دیده می‌شود که انزال قرآن را در ماه رمضان بیان کرده،‌ نظیر روایتی که امام رضا ع) در پاسخ به پرسش حکمت و ارتباط تشریع روزه در ماه رمضان فرمودند: «زیرا ماه رمضان، ماهی است که خداوند قرآن را در آن انزال کرد... و در آن ماه حضرت محمد (ص) نبی شد.»

می‌توان جمع این دو دسته از آیات و روایات را ناظر بر دو نحو انزال و تنزیل (دفعی و تدریجی) قرآن تلقی کرد. چنانچه در کتب فریقین(شیعه و سنی) عباراتی به چشم می‌خورد که اشاره به نزول جبرئیل بر پیامبر(ص) در چند سال یا چند روز پیش از روز نزول «اقرا باسم ربک» و بشارت و اشارت بر رسالت او بر ایشان دارد.

سیدمجتبی حسینی در سال 1338 متولد شد. دروس حوزوی را از نوجوانی آغاز کرد و در سن سی سالگی به درجه اجتهاد رسید. او پس از اتمام تحصیل در رشته راه و ساختمان دانشگاه تهران،‌ کارشناسی ارشد معماری و کارشناسی ارشد فلسفه علم را نیز به کارنامه خود افزود. از این محقق علوم دینی تاکنون بیش از هزار ساعت سخنرانی و صدها جلسه تفسیر و تدریس اصول و فقه و بیست تالیف به چاپ رسیده است.

این اثر در 2200 نسخه و 132 صفحه منتشر شده است.

انتهای پیام

captcha