اهدای بیش از 2 میلیون واحد خون در سال گذشته/ سلامت اهداکنندگان؛ هدف سازمان انتقال خون
کد خبر: 3723820
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۶
پورفتح‌الله:

اهدای بیش از 2 میلیون واحد خون در سال گذشته/ سلامت اهداکنندگان؛ هدف سازمان انتقال خون

گروه سلامت ــ در همایش تجلیل از اهدا کنندگان خون بر سلامت اهدا کنندگان و تأثیر اهدای مستمر در کم شدن بروز بیماری‌های عفونی خون تأکید شد.

اهدای بیش از 2 میلیون واحد خون در سال گذشته/ سلامت اهداکنندگان اهداف سازمان انتقال خون
 
به گزارش خبرنگار ایکنا، علی‌اکبر پورفتح‌الله، مدیرعامل سازمان انتقال خون در ایران در مراسم روز جهانی اهداکنندگان خون که امروز ۲۹ خردادماه، در سالن همایش‌های ایوان شمس تهران برگزار شد با بیان اینکه سال گذشته دو میلیون و ۱۰۰ هزار اهدای خون در کشور انجام شد، عنوان کرد: شاخص رشد متوسط اهدای خون در کشور ما دو برابر کشور‌های هم سطح است.
 
وی افزود: ۵۰۰ هزار اهداکننده مستمر خون در ایران داریم، این افراد حداقل دو بار در سال خون اهدا می‌کنند که رقمی معادل ۵۶ درصد اهداکنندگان را به خود اختصاص می‌دهند و تلاش داریم تا این این آمار را به بیش از ۹۰ درصد برسانیم.
 
پورفتح‌الله با بیان اینکه خون اهداکنندگان مستمر از سلامت بیشتری برخوردار و احتمال انتقال بیماری‌ها از طریق خون آن‌ها بسیار کمتر است، عنوان کرد: طی سه سال گذشته ۸۰ درصد خون‌های ناسالمی که ناقل ویروس‌هایی همچون HIV و هپاتیت بوده مربوط به اهداکنندگان بار اول بود، در حالی که میزان بروز این بیماری‌ها در اهداکنندگان مستمر کمتر از ۲۰ درصد بوده است.

وی در ادامه با بیان اینکه در دنیا سالانه ۹.۵ میلیون پلاسما بعد از اهدای خون از بین می‌رود، گفت: خوشبختانه در ایران موفق شده‌ایم این پلاسمای مازاد را برای تبدیل به دارو‌های مشتق پلاسما همچون آلومین، فاکتور ۸ در نظر گیریم.

پورفتح‌الله افزود: سال گذشته یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد پلاسما وارد چرخه تولید دارو‌های مشتق از پلاسما شد که این مسأله نقش مهمی در کاهش ارزبری دارد و امیدواریم با راه‌اندازی و گسترش مراکز جامع این آمار را به صد در صد برسانیم. جامعه ما امروزه به سمت سالمندی پیش می‌رود و مصرف خون با افزایش سالمندی بیشتر می‌شود، به طوری که براساس آمار سازمان بهداشت جهانی ۷۰ درصد خون‌های اهدایی در افراد بالای ۴۰ سال مصرف می‌شود.

وی ادامه داد: اهدای خون داوطلبانه و بدون چشم‌داشت بسیار حائز اهمیت است که ما در این زمینه آمار‌های خوبی داریم و ۵۰۰ هزار اهداکننده مستمر پتانسیل بزرگ تغییرات اجتماعی هستند که امیدواریم نهاد‌های اجتماعی قدر آن‌ها را بدانند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور افزود: با همکاری شهرداری تهران در بهترین نقاط توانسته‌ایم فضا‌هایی را برای راه‌اندازی مراکز جامع در نظر گیریم که بانک صنعت و معدن نیز کار ساخت آن را برعهده گرفت و اکنون در چهار نقطه دسترسی مردم فراهم است که امیدواریم این مشارکت‌ها روز به روز بیشتر شود.
 
وی در ادامه به چالش‌های پیش روی سازمان انتقال خون پرداخت و گفت: از چالش‌هایی که امروزه سازمان انتقال خون با آن مواجه است، موضوع هرم سنی اهداکنندگان بوده که در واقع امروزه بیشتر ۵۰ تا ۶۰ سال هستند. این افراد بیشتر از دوران جنگ تحمیلی که حس همبستگی بسیار زیاد بود، خون اهدا کرده و اکنون خون‌گیری از آن‌ها طی چند سال آینده و یا در حال حاضر امکان‌پذیر نیست؛ بنابراین برای جایگزینی جوانان در این زمینه باید تلاش کنیم.

پورفتح‌الله بیان کرد: از سال ۷۳ برنامه واکسیناسیون هپاتیت B انجام شد که این مسأله موفقیت‌های زیادی در حوزه سلامت خون به همراه داشته و امیداریم شاهد گام‌های بیشتری نیز در این زمینه باشیم.
 
در ادامه این همایش سید مرتضی طباطبایی، مدیرکل انتقال خون استان تهران با بیان اینکه از جمله برنامه‌های روز جهانی اهدا کنندگان خون افزایش آگاهی برای ارتقای سلامت اهداکنندگان و فرآورده‌های خون است، گفت: ما برنامه‌هایی را برای این کار در نظر داریم چرا که نیاز ما به خون همیشگی است.

وی در ادامه با بیان اینکه انتقال خون به سمت این پیش می‌رود که یک کارخانه داروسازی از دارو‌های کمیاب را راه‌اندازی کند، گفت: این دارو‌ها از خون عزیزانی است که دارای سالمترین خون در خاورمیانه هستند. در سال گذشته ۴۰۰ هزار نفر به سازمان انتقال خون استان تهران مراجعه کردند که حدود ۳۲۰ هزار نفر موفق به اهدا شدند، حدود پنج هزار نفر پلاکت و شش هزار واحد پلاسما نیز اهدا شد.

وی با اشاره به راه‌اندازی مراکز جامع اهدای خون گفت: دو مرکز در خیابان ستاری ورودی باغ فیض و یک مرکز در منطقه چهار در کنار پارک پلیس به کمک شهرداری تهران و خیرین انتقال خون راه‌اندازی شده و دو مرکز دیگر نیز به زودی راه‌اندازی می‌شوند.
 
یادآوری می‌شود، در این همایش از مروجین اهدای خون و تعدادی از اهدا کنندگان برتر نیز تجلیل شد.
 
انتهای پیام
captcha