اقتصاد مقاومتی در عرصه بازی‌سازی باید درون‌زا و برون‌گرا باشد/ استمرار برگزاری TGC تا برقراری برجام
کد خبر: 3723828
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۴
کریمی قدوسی:

اقتصاد مقاومتی در عرصه بازی‌سازی باید درون‌زا و برون‌گرا باشد/ استمرار برگزاری TGC تا برقراری برجام

گروه فناوری اطلاعات ــ مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با بیان اینکه وقتی از اقتصاد مقاومتی صحبت می‌کنیم یعنی هم باید درون‌زا و هم برون‌گرا باشیم، گفت: ما امروز در خط مقدم جنگ در این عرصه هستیم و تلاش بنیاد بر استمرار رویداد tgc است مگر آنکه شرایط بین‌المللی تغییرات و محدودیت‌هایی را به ما تحمیل کند.

http://iqna.ir/files/fa/news/1397/3/29/938519_519.jpg
 
به گزارش خبرنگار ایکنا؛ حسن کریمی قدوسی، مدیر عامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در نشست خبری دومین رویداد آموزشی تجاری بازی‌های رایانه‌ای تهران (تی جی سی) که امروز سه‌شنبه ۲۹ خردادماه، در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برگزار شد، با اشاره به اهداف برگزاری رویداد تی‌جی‌سی گفت: از همان دوره اول برگزاری سه هدف مشخص را دنبال می‌کردیم؛ ابتدا ارتقای دانش بازی‌سازان داخلی به‌ واسطه حضور بازی‌سازان مطرح خارجی، دوم افزایش صادرات محصولات ایرانی در بازار‌های جهانی و سوم تبدیل ایران به یک محور و هاب در منطقه تا هر کس قصد اطلاع از شرایط صنعت گیم در منطقه را دارد، به تهران بیاید و در این رویداد حضور پیدا کنند.

وی با بیان اینکه برگزاری رویداد تی‌جی‌سی در شرایط فعلی کشور اهمیت بیشتری پیدا کرده است، افزود: بعد از خروج آمریکا از برجام، برخی کشور‌ها به دنبال منزوی کردن ایران هستند و از این نظر ورود ناشران و بازی‌سازان خارجی به کشور می‌تواند یک پاتک به این تلاش‌ها باشد. از این منظر عدم حرکت در مسیر تحقق این شرایط تن دادن به خواست دشمنان است.

کریمی‌قدوسی در ادامه به تلاش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برای افزایش کیفیت بازی‌های ایرانی پرداخت و تصریح کرد: امروز می‌توان به جرأت از هفت شرکت بازی‌ساز ایرانی نام برد که مشخصا برای بازار‌های خارجی در حال تولید بازی هستند که از این هفت شرکت سه تا چهار شرکت پس از رویداد تی جی سی سال گذشته وارد میدان شدند و این دستاوردی قابل توجه است.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به تلاش برای کاهش هزینه‌های برگزاری رویداد تی‌جی‌سی نیز اشاره کرده و گفت: رویکرد دیگر ما در این دوره توجه بیشتر به درآمدزایی است و تلاش کردیم هیچ خدمتی به صورت رایگان به متقاضیان ارائه نشود. از سوی دیگر برای نخستین‌بار یک شرکت آلمانی اسپانسر این رویداد شده است که ازاین منظر تی‌جی‌سی از معدود رویداد‌های ایرانی است که اسپانسر خارجی جذب می‌کند و این نشان از اعتبار جهانی این رویداد دارد.

وی بیان کرد: رویداد گیمستان با هدف جذب بازی‌های خارجی از کشور‌های مختلف در حاشیه تی‌جی‌سی برگزار می‌شود و با توجه به اولین دوره برگزاری این رویداد گمان می‌کنم در این حوزه توفیق نسبی هم به دست آورده‌ایم. البته برخلاف دوره نخست «تی‌جی‌سی» این دوره از این رویداد آئین افتتاحیه هم دارد. بازی‌سازان منتخب رویداد گیمیستان به مدت پنج دقیقه فرصت دارند بازی خود را در مقابل ناشران خارجی معرفی کنند. این قالب فکر شده‌ای است تا بازی‌سازان بتوانند پیش از شروع رویداد آثار خود را به مهمانان خارجی عرضه کنند.
 
در خط مقدم جنگ در این عرصه هستیم

کریمی قدوسی در پاسخ به این سوال که آیا تحریم‌های جدید علیه کشور می‌تواند بر این رویداد و آینده صنعت بازی‌های رایانه‌ای کشور برای حضور در عرصه‌های بین‌المللی اثرگذار باشد، گفت: ما امروز در خط مقدم جنگ در این عرصه هستیم و تلاش بنیاد بر استمرار برگزاری این رویداد است مگر آنکه شرایط بین‌المللی تغییرات و محدودیت‌هایی را به ما تحمیل کند.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ادامه داد: توافق ما با گیم کانکشن فرانسه است و تا زمان حضور ایران در برجام و امکان تبادلات تجاری و اقتصادی، همراهی با این رویداد ادامه دارد. قراداد ما با طرف فرانسوی به صورت سه ساله تمدید شده و تا زمانی که شرایط تغییر نکرده این همکاری ادامه دارد.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در پاسخ به سوال دیگری درباره واکنش‌های منفی داخلی نسبت به تی‌جی‌سی و برخی ابهامات امنیتی طرح شده از سوی کمیسیون امنیتی مجلس پیش از برگزاری دور نخست این رویداد هم توضیح داد: اکثر موضع‌گیری‌های مخالف با این رویداد از طرف افرادی است که به دنبال بازی‌های بین‌المللی نیستند. برای این گروه برگزاری و عدم برگزاری تی جی سی یکسان است و بهتر است ملاکمان را روی نظر بازی‌سازان قرار دهیم.

کریمی قدوسی ادامه داد: وقتی از اقتصاد مقاومتی صحبت می‌کنیم یعنی هم باید درون‌زا باشیم و هم برون‌گرا؛ لذا در داخل باید تولید داشته باشیم و به دنبال عرضه جهانی باشیم. تی‌جی‌سی هم در راستای همین نگاه برگزار می‌شود و به نظرم مخالفت با آن چندان هم‌راستا با منافع ملی نیست.
 
رویداد تی جی سی واکسینه شد

وی تصریح کرد: شائبه‌‌هایی که پیش از برگزاری دور اول این رویداد مطرح شد ناشی از کم‌اطلاعی نمایندگان از کیفیت برگزاری این رویداد بود که با توضیحات ارائه شده همه اعضای کمیسیون قانع شدند و می‌توان گفت که به واسطه آن شائبه و پاسخی که دادیم، رویداد تی جی سی واکسینه شد. البته طبیعی بود که در سال اول نگرانی‌هایی وجود داشته باشد، اما تجربه برگزاری دوره اول و کیفیت آن، نگرانی‌ها را رفع کرد و باعث شد که امسال با حمایت بیشتری این رویداد برگزار شود.

کریمی قدوسی درباره شفافیت مالی این رویداد نیز گفت: گزارشی را در این خصوص منتشر کردیم و جزئیات حمایت‌های مالی بنیاد ملی از بازی‌سازان طی هفته گذشته، اعلام شد؛ لذا در تلاش هستیم هزینه برگزاری تمام رویداد‌های مرتبط با بازی‌های رایانه‌ای از ابتدای تأسیس بنیاد تا به امروز را در قالب یک گزارش مبسوط منتشر کنیم. این گزارش در حال حاضر استخراج و آماده شده و به زودی منتشر می‌شود.

به گزارش ایکنا در بخش دیگری از این نشست، سالومه اشتری، با اشاره به آمار‌های این دوره از رویداد تی‌جی سی گفت: بر اساس آمار تعداد کل شرکت‌کنندگان این دوره هزار و 200 نفر است؛ همچنین ۶۷ غرفه عرضه بازی‌های رایانه‌ای برای این رویداد برپا شده است. تعداد ناشران خارجی ۲۴ مورد است که از کشورهایی از جمله ایالات متحده، اروپا و آسیا حضور دارند.

وی افزود: تعداد شرکت‌کنندگان ۲۶۰ نفر است و شش کلاس آموزشی و تخصصی در این دوره برای افراد برگزار می‌شود. در جریان این رویداد ۱۵۵ بلیط تجاری فروخته شد. همچنین ۷۲ نفر سخنرانی خواهند داشت که از این تعداد ۲۶ نفر سخنرانان ایرانی هستند. سه اسپانسر داخلی هم از این رویداد و بازی‌ها حمایت می‌کنند و یک اسپانسر بین‌المللی نیز در این دوره حضور دارد.

ویادامه داد:  چهار پنل تخصصی در موضوعات تبلیغاتی، مدیا و شرکت‌ها و کارگاه‌های آموزشی صنعت گیم نیز در این دوره برگزار می‌شود. در مجموع ۱۷ بازی به عنوان نامزد دریافت بهترین بازی انتخاب شدند و یک بازی ویژه هم به انتخاب کاربران معرفی و تقدیر می‌شود. در این رویداد نرم‌افزار تنظیم قرارداد‌های تجاری رونمایی و استفاده خواهد شد.

وی با بیان اینکه اتفاق چشمگیر در این رویداد حضور گسترده دانشجویان داخلی از دانشگاه‌های مختلف و معتبر کشور است، گفت: تمهیدات ویژه‌ای را برای دانشجویان شرکت‌کننده در این رویداد در نظر گرفته‌ایم. در مجموع ۱۲۶ دانشجو از ۲۶ دانشگاه معتبر و صاحب نام کشور در این رویداد حاضر شده‌اند. برگزاری شش مسترکلاس با دو استاد داخلی و چهار استاد خارجی از مهمترین وجوه تمایز این دوره تی‌جی‌سی نسبت به دوره قبل است.
 
انتهای پیام
captcha