انگشتر عقیق اشتغال در دست هنرمندان خراسان جنوبی
کد خبر: 3724047
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۶
معرفی طرح‌‌های برتر مشاغل خانگی/1

انگشتر عقیق اشتغال در دست هنرمندان خراسان جنوبی

گروه اجتماعی - در خراسان جنوبی سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی بسیاری وجود دارد که از دل طبیعت کویری آن به دست می‌آیند. در این میان هنرمندانی در این خطه زندگی می‌کنند که هنر خود را بر روی این سنگ‌ها پیاده کرده و به آنان جان می‌دهند. هنرمندانی که نیازمند حمایت برای اتصال به بازار، افزایش فرصت فروش محصولات و گسترش نمایشگاهی محصولات خود دارند.

به گزارش ایکنا از خراسان جنوبی، طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با نظارت وزارت کار به عنوان کارفرما و جهاددانشگاهی به عنوان مجری و نهاد تسهیل‌گر برای ایجاد 20 هزار شغل در کشور همزمان با مهرماه 96 به امضا رسید.

جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، در تلاش است تا در راستای رسیدن فرد به موقعیت شغلی برتر در بازار کار در رشته‌های مختلف به عنوان تسهیل‌گر در حوزه مشاغل خانگی، ضمن ارائه خدمات توانمندسازی (آموزش و مشاوره) بصورت رایگان، فرصتی را ایجاد کند تا صنعتگران و علاقه‌مند صاحب‌فن در این زمینه، کسب و کار خود را در خانه‌شان راه‌اندازی کرده و از طریق اتصال به برندها و پشتیبانان ملی و استانی، محصولات(کالا و خدمات) خود را به فروش برسانند.
در خراسان جنوبی سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی بسیاری وجود دارد که از دل طبیعت کویری آن به دست می‌آیند. در این میان هنرمندانی در این خطه زندگی می‌کنند که هنر خود را بر روی این سنگ‌ها پیاده کرده و به آنان جان می‌دهند. هنرمندانی که نیازمند حمایت برای اتصال به بازار، افزایش فرصت فروش محصولات و گسترش نمایشگاهی محصولات خود دارند.

انگشتر عقیق اشتغال در دستان هنرمندان خراسان جنوبی
هنرمندی که هنر می‌تراشد
فهیمه دلیر، مدیرعامل شرکت تعاونی عقیق‌سازان خوش گوهر(شجرتراشان زیرکوه) در گفت‌وگو با ایکنا گفت: در صورت مرتفع شدن مشکلات حرفه تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در استان امکان افزایش حداقل دو برابری اشتغال شرکت وجود دارد.
وی اظهار کرد: با همسرم در حوزه تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی فعالیت می‌کنیم.

افزایش اشتغال در حوزه سنگ‌های قیمتی با مرتفع شدن مشکلات جزئی
وی از مشکلات بر سر راه توسعه فعالیت اقتصادی تحت عنوان مشاغل خانگی گفت و ادامه داد: عدم دسترسی به دوره‌های آموزشی پیشرفته گوهرتراشی و جواهرسازی از مشکلات این حرفه است که این دوره‌ها در استان‌های دیگر برگزار می‌شود.
مدیرعامل شرکت تعاونی عقیق سازان خوش گوهر با بیان اینکه هنرمندان به دلیل مشکلات هزینه‌ای قادر به شرکت در این دوره‌ها نیستند، تصریح کرد: علاوه بر این عدم تجهیز کارگاه جواهرسازی و عدم وجود فضای مناسب مانع توسعه این کار است.
دلیر یادآور شد: در صورت مرتفع شدن این مشکلات امکان افزایش حداقل دو برابری اشتغال شرکت وجود دارد.

انگشتر عقیق اشتغال در دستان هنرمندان خراسان جنوبی

فراهم کردن بستری برای اتصال به بازار
مجتبی ابراهیمی، مدیر طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی در گفت‌و‌گو با ایکنا گفت: در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی مزیت‌دار، جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی با همکاری دستگاه‌های اجرایی بستر شناسایی مشاغل خانگی و اتصال به بازار را فراهم می‌کند.
وی افزود: جهاددانشگاهی به عنوان نهاد تسهیلگر اشتغال خانگی و اتصال به بازار محصولات تولیدی فعالیت می‌کند.
مدیر طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی بیان کرد: در این طرح قصد داریم مشکلات مربوط به بازاریابی و فروش محصولات تولیدی مشاغل خانگی را با مدل جدید مرتفع کنیم و برای این منظور سامانه ویژه‌ای به آدرس inhb.ir راه اندازی شده است.
ابراهیمی ادامه داد: ما در این طرح سعی می‌کنیم فضای مناسب و امکانات لازم برای آموزش و فعالیت را برای صنعتگران فراهم کرده و همچنین با اتصال به بازارها و برندهای اصلی و گسترش بازار فروش را فراهم کنیم.
وی اظهار کرد: در این طرح، مشاغل خانگی مزیت‌دار یعنی مشاغل سازگار با پتانسیل، منابع و فرهنگ منطقه شناسایی می‌شوند.
مدیر طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی گفت: در رشته‌های مزیت‌دار باید رصد کنیم که در کدام دستگاه‌های اجرایی و در کدام شهرستان‌ها باید بیشترین ورود را پیدا کنیم.
مدیر تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاددانشگاهی خاطرنشان کرد: در ارزیابی مشاغل برای طرح توسعه مشاغل خانگی نظرات و تجربیات کارشناسان و کارآفرینان برای مجموعه جهاددانشگاهی بسیار حائز اهمیت است.
ابراهیمی یادآور شد: در طرح توسعه مشاغل خانگی یکی از موضوعات مد نظر آموزش‌های عمومی و تکمیلی برای متقاضیان است.
بی‌تردید فرآوری سنگ‌ها در استانی مانند خراسان جنوبی که معدنی از این نوع سنگ‌ها است باعث اشتغالزایی بسیاری می‌شود و این اشتغالزایی در سایه حمایت از هنرمندانی است که جسورانه پا در رکاب این حرفه و سختی‌های آن گذاشته‌اند. 

گزارش از زهرا حمیدی
انتهای پیام

captcha