جوانان غنا و گرجستان از سالمندان مذهبی‌ترند
کد خبر: 3724124
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۹

جوانان غنا و گرجستان از سالمندان مذهبی‌ترند

کانون خبرنگاران نبأ ــ بر اساس گزارش مؤسسه تحقیقاتی PEW تنها در دو کشور عنا و گرجستان جوانان از افراد میانسال و سالخورده مذهبی‌تر هستند.

جوانان غنا و گرجستان از سالمندان مذهبی‌ترند

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ به نقل از کانال تلگرامی مؤسسه گفت‌وگوی ادیان، بر اساس تحلیل‌های جهانی تنها در دو کشور غنا و گرجستان جوانان در مقایسه با بزرگسالان مذهبی‌تر هستند.
بر اساس گزارش مؤسسه تحقیقاتی PEW جوانان ۴۶ کشور از ۱۰۶ کشور شرکت‌کننده در این پیمایش، نسبت به افراد بالای 40 سال مذهب را رکن مهم زندگی خود اعلام کرده‌اند.
کشورهایی مانند لهستان، یونان، شیلی، رومانی و پرتغال که شکاف نسلی مرتبط با نقش مذهب در آن‌ها برجسته‌تر است، اغلب در آن‌ها مسیحیت دین غالب است و بر اساس معیارهای تعریف‌ شده در این پیمایش ارزیابی اهمیت مذهب بر اساس سن در این کشورها به‌طور میانگین ۲۰ درجه بین جوانان زیر 40 سال و بالای 40 سال اختلاف دارد. این تفاوت در آمریکا ۱۷ و در ایرلند 9 سال است. همچنین انگلیس در بین ۵۸ کشور، تقریباً هیچ تفاوتی بین افراد زیر ۴۰ سال و بالای ۵۰ سال نداشته است.
بر اساس این گزارش بیشترین شکاف سنی در مورد گرایش به مذهب در کشورهای آمریکای لاتین، کشورهای حوزه کارائیب، نیمی از کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی دیده می‌شود که به نظر می‌رسد این ویژگی در کشورهای با جمعیت مسیحی بیش از کشورهای مسلمان وجود دارد.
هر چند شکاف دین‌د‌‌اری بر اساس تفاوت سنی در برخی کشورها بیش از کشورهای دیگر دیده می‌شود؛ اما این شکاف در بافت‌های اجتماعی و اقتصادی مختلفی ایجاد شده است که در کشورهای در حال توسعه، کشورهای صنعتی، ملت‌های با اکثریت مسلمان، ملت‌های مسیحی و در جوامعی با پایبندی مذهبی بسیار بالا و کشورهایی که تقریبا به‌عنوان کشورهای سکولار شناخته می‌شوند.
بر اساس تحلیل موسسه PEW علت شکاف سنی در پایبندی به دین این است که نسل‌های جدید به دلیل پیشرفت‌های اقتصادی که باعث کاهش نگرانی‌های روزمره برای ادامه بقا شده است و همچنین کاهش فجایع تراژیک طبیعی و غیر طبیعی، غالبا گرایش کمتری به مذهب دارند و اراده خود را در اتفاقات بیشتر دخیل می‌دانند و از سوی دیگر سالخوردگی و موضوع مرگ توجیه‌گر گرایش بیشتر افراد بالای چهل سال به مذهب عنوان شده است.
فاطمه بغدادی
انتهای پیام

captcha