بیش از 64 هزار پرونده وارد محاکم قضایی خراسان جنوبی شد
کد خبر: 3724371
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۷
رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی:

بیش از 64 هزار پرونده وارد محاکم قضایی خراسان جنوبی شد

گروه اجتماعی- رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: ۶۴ هزار و ۹۸۰پرونده سال 96 وارد قضائی استان شد که افزایش دو درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن نشان می‌دهد .

به گزارش ایکنا از خراسان جنوبی، علیرضا صیفی امروز 31 خرداد جاری در جمع خبرنگاران گفت: دادگستری خراسان‌جنوبی در حال حاضر با ۱۳ واحد قضائی به مردم ارائه خدمت می‌کند که از این ۱۳ واحد تعداد دو واحد دادگاه بخش است.

بیش از 64 هزار پرونده وارد محاکم قضایی خراسان جنوبی شد

وی افزود: از پرونده‌های ورودی به دادگستری خراسان‌جنوبی در سال گذشته تعداد ۴۰ هزار و ۶۵۳ پروند معادل ۶۳ درصد در دادگستری و ۲۴ هزار و ۳۲۷ پرونده معادل ۳۷ درصد در شوراهای حل اختلاف مورد رسیدگی قرار گرفته است.

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی اظهار کرد: سال گذشته تعداد ۶۴ هزار و ۹۸۰ پرونده وارد دادگستری خراسان‌جنوبی شد که این تعداد نسبت به سال قبل خود افزایش دو درصدی را نشان می‌دهد.

صیفی با بیان اینکه۳۲ درصد پرونده‌های شوراهای حل اختلاف منجر به صلح شده است، تصریح کرد: تعداد پرونده‌های قتل عمد در سال گذشته ۴ مورد بوده که از این تعداد دو مورد منجر به محکومیت شده و دو پرونده دیگر نیز در حال رسیدگی است.

رسیدگی به 37 هزار پرونده در دادگاه های عمومی استان

وی ادامه داد: سال گذشته تعداد ۳۷ هزار و ۵۹۸ پرونده در دادگاه های عمومی، ۳۹ هزار و ۷۱۴ پرونده در دادسراهای عمومی و انقلاب، ۲۰۸ پرونده در دادگاه کیفری استان، پنج هزار و ۱۰۰ پرونده در دادگاه‌های انقلاب و چهار هزار و ۷۸۲ پرونده در دادگاه‌های تجدید نظر مورد رسیدگی قرار گرفته است.

صیفی بیان کرد: در بخش کیفری بالاترین فراوانی را پرونده‌های مربوط به مواد مخدر با 7407، رانندگی بدون پروانه رسمی با 5788 پرونده و ضرب و جرح عمدی با 5706 پرونده داشته است.

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی ادامه داد: همچنین در موارد بعدی توهین با 4903پرونده و سرقت نیز با 4239 پرونده بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده است و در مجموع این پنج عنوان اتهامی ۵۸ درصد عناوین اتهامی را تشکیل می‌دهد.

صیفی ادامه داد: در مورد پرونده های حقوقی نیز مطالبه خسارت با ۱۸ هزار و ۵۲۴ پرونده، مطالبه وجه با ۱۳ هزار و ۲۵۳ پرونده، دعاوی خانوادگی با 9469 پرونده، اعسار از پرداخت با 2944 پرونده و گواهی حصر وراثت با 2758 پرونده بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده است.

رسیدگی به 70 پرونده مربوط به پرونده‌های حوزه اراضی ملی و منابع طبیعی

وی بیان کرد: همچنین در سال گذشته ۷۰ پرونده مربوط به پرونده‌های حوزه اراضی ملی و منابع طبیعی بوده که با رسیدگی به آن ۳۱ هکتار از اراضی به بیت المال برگشته است.

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی ادامه داد: همچنین در حوزه تغییر کاربری غیر مجاز ۳۳ پرونده داشتیم که منجر به برگشت ۶ هزار و ۹۷۱ مترمربع از اراضی به شرایط قبل از تغییر کاربری شد.

صیفی یادآور شد: برخی از افراد باغ‌ها و اماکن خود را برای انجام برخی از مراسم خلاف هنجارهای جامعه به دیگر افراد واگذار می‌کنند که باید به این نکته توجه کنند که این اقدام نیز شامل نوعی تغییر کاربری شده و حتی امکان تخریب ملک وجود دارد.

وی افزود: در حوزه پرونده‌های خانوادگی نیز طلاق توافقی 1275 پرونده، طلاق به درخواست زوجه ۵۸۱ پرونده، صدور گواهی عدم امکان سازش به درخواست زوج ۲۶۲ پرونده بوده است.

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی گفت: در مقایسه با سال قبل رئیس کل دادگستری خراسان‌جطلاق توافقی 5 درصد افزایش، طلاق به درخواست زوجه ۱۷ درصد افزایش و درخواست صدور گواهی عدم امکان سازش به درخواست زوج ۲۱ درصد کاهش داشته است.

صیفی خاطرنشان کرد: در سال گذشته 3421 دادنامه در دادگستری خراسان جنوبی صادر شده که در آن حکم به مجازات جایگزین حبس داده شده و در مجموع ۹۰۷ نفر محکوم به مجازات جایگزین حبس شده‌اند.

 

انتهای پیام

captcha