«تیغ کهنه» و «مدار صفر درجه»؛ یادگاران مرحوم شجره در عرصه آثار ارزشی و انقلابی
کد خبر: 3724639
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۴

«تیغ کهنه» و «مدار صفر درجه»؛ یادگاران مرحوم شجره در عرصه آثار ارزشی و انقلابی

گروه هنر ــ تله‌تئاتر«تیغ کهنه» و مجموعه تلویزیونی «مدار صفر درجه» از جمله آثار تصویری هستند که با مضمونی ارزشی و انقلابی در دهه 80 خوش درخشیدند و مرحوم صدرالدین شجره در آنها هنرنمایی درخشانی داشت.

«تیغ کهنه» و «مدار صفر درجه»؛ یادگاران مرحوم شجره در عرصه آثار ارزشی و انقلابی

به گزارش ایکنا؛ سال 1380 بود که نادر برهانی‌مرند نمایش تلویزیونی«تیغ کهنه» را براساس نمایشنامه‌ای از محمدامیر یاراحمدی پس از اجرای موفق صحنه، کارگردانی و تبدیل به یک تله تئاتر فاخر کرد؛ نمایشی با مضمونی سیاسی و انقلابی که پیگیر وضع و حال مبارزان انقلابی در دهه 30 و 40 بود و مرحوم صدرالدین شجره در آن شخصیت دکتر فرزام را به عنوان نقش کلیدی این نمایش ایفا کرد و عامل اصلی پیشبرندگی روایت داستان نمایش بود.

داستان تله‌تئاتر«تیغ کهنه» درباره شخصی به نام دکتر فرزام از فعالان سیاسی دهه 30 و 40 است. وی پس از کودتای 28 مرداد تحت مراقبت‌های شدید حکومت قرار می‌گیرد و ارتباطش با افراد خارج تحت‌نظر است. در این بین ناظم مدرسه دختر فرزام از او خواستگاری می‌کند. دکتر فرزام با این ازدواج مخالف است اما دخترش اصرار می‌کند.

چندی بعد به دکتر فرزام اطلاع می‌دهند این مرد یکی از افراد اطلاعاتی حکومت و عامل نفوذی برای شناسایی فعالان سیاسی است. در ادامه دستگیری دکتر فرزام و اعدام او و سرخورده شدن دخترش در عشق شرایط زندگی آنها را تغییر می‌دهد.

پخش تله‌تئاتر «تیغ کهنه» در آن سال از شبکه چهارم سیما پخش شد و مورد استقبال از سوی مخاطبان هم در زمان پخش و هم سال‌ها بعد در زمان بازپخش قرار گرفت.

اما مرحوم شجره سال 86 نیز تجربه موفق دیگری را با گروه سازنده مجموعه تلویزیونی «مدار صفر درجه» تجربه کرد. بازی او در این مجموعه در دو نقش بود یکی فردی به نام ساروخانی در سفرات ایران در آلمان که از جمله کارداران سفارت و دستیار جهانگیر همایون‌پناه با بازی ایرج راد بود و دیگری در نقش مسئول کالجی که حبیب پارسا با بازی شهاب حسینی در فرانسه مشغول به تحصیل در آن بود.

«مدار صفر درجه» نیز از جمله آثار پُرمخاطب تلویزیون طی یک دهه گذشته محسوب می‌شود؛ اثری که با روایت یک داستان ملودارم ملهم از زندگی فردی حقیقی به نان عبدالحسین سرداری، روایتی متفاوت از شکل‌گیری رژیم منحوس اسرائیل را بازگو می‌‎کند.

این دو اثر تصویری جدای از سال‌ها فعالیت درخشان مرحوم شجره در عرصه صداپیشگی و همچنین بازیگری، نویسندگی و کارگردانی نمایش‌های رادیویی، محسوب می‌شود.

انتهای پیام

 

      

 

 

 

captcha