وقتی تلفیق سنت و مدرنیته به هنر نمد دوزی رنگ می‌دهد
کد خبر: 3724905
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۹
معرفی الگو‌های برتر مشاغل خانگی/4

وقتی تلفیق سنت و مدرنیته به هنر نمد دوزی رنگ می‌دهد

گروه اجتماعی - هنر نمد دوزی ار سابقه بسیاری برخوردار بوده که با تلفیق این هنر و سبک‌های مدرن توانسته جایگاه خوبی را در بازار پیدا کند.

وقتی تلفیق سنت و مدرنیته به هنر نمدنمالی رنگ می‌دهد

به گزارش ایکنا از خراسان جنوبی، نمد ساده‌ترین نوع فرش است که تولید آن آسان بوده و نیاز به دستگاه خاصی برای تولید آن نیست و بیشتر با دستان توانای نمدمال تهیه می‌شود که پیدایش آن به ۱۰۰۰ سال پیش برمی‌گردد.

این محصولات در گذشته بیشتر برای پوشاندن کف اتاق، سالن، پوشش آلاچیق، پوشش اسب، رویه‌ زین و … به کار می‌رفت اما هم اکنون  با تلفیق این هنر با مدل و سبک‌های به‌روز کابردهای بیشتر یافته است.

اجرای الگوی جدید توسعه مشاغل خانگی به دنبال توانمندسازی متقاضیان و فعالان مشاغل خانگی است و با توجه به اینکه هنر نمد دوزی از جایگاه خوبی در بازار برخوردا بوده به آن نگاه ویژه شده است.

در همین راستا با کارآفرین نمد دوزی استان که به عنوان پشتیبان نیز با این طرح همکاری می‌کند به گفت و گو نشستیم.

اجرای موفق طرح توسعه مشاغل خانگی جهاددانشگاهی در حمایت از کارآفرینی

عادله حسن پور، کارآفرین تولیدات نمدی در خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار ایکنا، اظهارکرد: نمد دوزی حرفه‌ای است که که تمام خانم‌ها خانه‌دار می‌توانند این کار را انجام دهند.

وی با اشاره در حال حاضر 10 نفر در این حوزه با ما کار می‌کنند، افزود: این کار بازار خوبی دارد اما نیروی کار کمی داریم که در حال حاضر نیز نیروهای کارمان در چند شهر پراکنده هستند

وقتی تلفیق سنت و مدرنیته به هنر نمدنمالی رنگ می‌دهد

این هنرمند استان افزود: نمد سنتی را مدرن سازی کرده‌ایم که این امر به فروش آن کمک کرده و طی این چهار سال فروش خوبی داشته‌ایم.

حسن پور با اشاره به اینکه طی چند سال اخیر که شروع به کار کرده‌ایم کار این سبک از نمددوزی شناخته شده نبوده و کسی به سمت این هنر نیامده است، یادآور شد: طرح توسعه مشاغل خانگی جهاددانشگاهی در مقایسه با سایر طرح‌های که تاکنون انجام شده و با آن آشنا بوده‌ام طرح خوبی است.

این هنرمند استان تاکید کرد: افرادی که در حوزه مشاغل خانگی و یا هر حرفه‌ای دیگر فعالیت می‌کنند برای رونق کار نیاز به حمایت دارند.

حسن پور یادآور شد: در قالب این طرح افرادی که راه‌اندازی کارگاه برای آنها مشکل است می‌توانند با همکاری کارگاه‌های فعال در این حوزه تحت حمایت آنها آموزش دیده تا بتوانند برای خود شغل ایجاد کنند.

وی تصریح کرد: با این کار تولید کنندگان و کارگاه‌های تولیدی از طریق بازار الکترونیکی بیشتر شناخته شده و فروش آنها افزایش می‌یابد. 

این پشتیبان مشاغل خانگی استان یادآور شد: آمادگی داریم تا با ثبت برند و ایجاد سایت بتوانیم زیر نظر این طرح همکاری داشته باشیم.

حسن پور با بیان اینکه با حمایت جهاد دانشگاهی و اجرای این طرح، شاهد رونق مشاغل خانگی و اقتصاد استان خواهیم بود اضافه کرد: می‌توانیم در قالب همکاری با این طرح، افراد مشتاق به این حرفه را آموزش داده و حتی در صورت تمایل زیر نظر خودمان کار کنند.

این هنرمند استان تصریح کرد: با اجرای این طرح از سوی جهاددانشگاهی باعث شد تا دوباره به کار خود نگاهی بیندازیم و نقاط ضعف و قوت آن را پیدا کنیم تا بتوانیم در روند اجراط طرح تاثیر گذار باشیم.

حسن پور یادآور شد: بازار فروش بسته به دید خود فرد دارد زمانی که بازار آن را بزرگ ببینیم و فرای از استان نگاه کنیم، شاهد صادرات محصولات نیز خواهیم بود.

انتهای پیام

captcha