۴ ویژگی شعرا در قرآن/ اختتامیه کنگره کتاب شعر دفاع مقدس
کد خبر: 3725744
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۶

۴ ویژگی شعرا در قرآن/ اختتامیه کنگره کتاب شعر دفاع مقدس

گروه ادب ــ پدر شعر آیینی دفاع مقدس در اختتامیه کنگره شعر دفاع مقدس از چهار ویژگی شعرا در قرآن کریم یاد کرد که یاری خواستن از خدا و به یاد خدا بودن از آن جمله است.

۴ ویژگی شعرا در قرآن/ اختتامیه کنگره کتاب شعر دفاع مقدس

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین جواد محمدزمانی، دبیر دومین کنگره کتاب شعر دفاع مقدس در اختتامیه این رویداد عنوان کرد: ۴۰ سال از پیروزی انقلاب و ۳۰ سال از جنگ تحمیلی گذشته، ولی یاد و آثار هشت سال دفاع مقدس همچنان زنده است.
وی با اشاره به اینکه در کنگره نخست نیز آثار مطلوبی به دست‌مان رسید، افزود: گزارش اجمالی این کنگره تقدیم رهبر معظم انقلاب شد و ایشان بر لزوم انجام این کارها تاکید کردند که با محور قرار دادن کتاب، شعرا به خلق اثر بپردازند.
دبیر این کنگره اظهار کرد: جوانانی که امروز به خلق اثر پرداختند و در زمان جنگ حضور نداشتند، به گونه‌ای اثر خلق کردند که گویی در آن واقعه حضور داشتند و با الهام از آنچه دیده‌اند به خلق اثر پرداختند.

۴ ویژگی شعرا در قرآن/ اختتامیه کنگره کتاب شعر دفاع مقدس
وی از دو ویژگی این کنگره یاد و عنوان کرد: شرکت فراگیر بانوان شاعر که در کنگره‌های دیگر شاهد آن نبودیم و وفاداری آنان به متن، حایز اهمیت است که در این کنگره شاهد بودیم.
محمدعلی مجاهدی، پدر شعر آیینی کشورمان نیز گفت: در بسیاری از منابع متقن ادبیات عرب آثاری دیده می شود که گفته شده پیامبر اکرم(ص) سروده داشته است و تخلفی در صحت آن نیست و تلاش برای اثبات آن برعهده پژوهشگران این عرصه است.
وی افزود: شعر مخاطبان بسیاری دارد و دامنه تاثیرگذاری آن از آیات قرآن مشخص است. در پاسخ به ابن رواحه و حسان بن ثابت ادامه آیه مورد نظر درباره شعرا نازل شد که به غیر از آنان که به خدا ایمان آوردند، اعمال خوب دارند، خدا را زیاد یاد می‌کنند و هنگامی که به ظلم گرفتار شدند، از خدا یاری خواستند.

مجاهدی با اشاره به چهار ویژگی یاد شده شعرا اظهار کرد: پیامبر اشعار کوتاهی را در غزوه‌ها برای مردم می خواندند. شهیدان نادران دوران بودند که منیت خود را سر بریدند و من واقعی خود را پیدا کردند. شهدا مسیری را رفتند که پایان کار آنان لقای الهی بود.
در ادامه شعرخوانی برخی شعرا مانند رضا اسماعیلی، محدثی خراسانی، برقعی و ... برگزار شد.

انتهای پیام

captcha