اجرای موفق برنامه‌‌های قرآنی با استفاده از تمام ظرفیت/ تهران سرریز آسیب‌های اجتماعی است
کد خبر: 3727074
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۰
شجاع‌پوریان بیان کرد:

اجرای موفق برنامه‌‌های قرآنی با استفاده از تمام ظرفیت/ تهران سرریز آسیب‌های اجتماعی است

گروه جامعه ــ معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران ضمن تشریح ویژه‌برنامه‌های این معاونت در ایام تابستان بر ضرورت هم‌افزایی و استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای اجرای بهتر و کاهش آسیب‌های اجتماعی تاکید کرد و گفت: تهران سرریز آسیب‌های اجتماعی در کشور است و بر همین اساس دستور تشکیل شورای راهبردی آسیب‌های اجتماعی در شهرداری تهران روز گذشته از سوی شهردار برای کاهش و بررسی آسیب‌های اجتماعی ابلاغ شد.

http://iqna.ir/files/fa/news/1397/4/11/950982_785.jpg
 
به گزارش خبرنگار ایکنا، ولی الله شجاع‌پوریان، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، امروز 11 تیرماه در نشست خبری اعلام ویژه‌برنامه‌های جشنواره تابستانی شادستان تهران، با اشاره به جزئیات این برنامه‌ها گفت: ما در دوره جدید چند موضوع مهم را در دستور کار معاونت قرار دادیم که در وهله اول ایجاد و راه‌اندازی اتاق فکر در معاونت بود و برای آن از صاحبنظران، اندیشمندان و دانشگاهیان دعوت کردیم. بر همین اساس جمع آوری نظرات مختلف و برگزاری مناظره‌های متعدد در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی، سوژه‌های بسیاری را در اختیار ما قرار داد.

وی افزود: ما در بحث فعالیت‌های اجتماعی به جای اینکه متولی باشیم و جشنواره و نمایشگاه برگزار کنیم که همه آن‌ها هزینه‌بر است، مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد را مشارکت دادیم. در واقع ما دایره را گسترش دادیم و همه اقشار را دعوت کردیم، در این شکل جدید، بخش زیادی از هزینه‌های مجموعه کاسته شد.

شجاع پوریان با اشاره به اینکه امسال ۳۰ درصد در بودجه کاستی اعتبار داشتیم، اما با ارائه راهکار‌های جدید بدون کاستی در مسیر برنامه‌ها حرکت کردیم، گفت: یکی از مسائلی که مورد انتقاد اصحاب رسانه و جامعه قرار گرفته، این بود که اعلام می‌کردند رویکرد معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران بیشتر به برگزاری مراسمات معطوف شده است؛ اما در این دوره تلاش می‌کنیم برنامه‌هایمان را کیفی و با ویرایش بهتری اجرا کنیم و روی اثرگذاری برنامه‌ها توجه کنیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه صرفه‌جویی را در صدر برنامه‌هایمان قرار داده‌ایم، گفت: بر همین اساس‌ تلاش می‌کنیم در برخی از برنامه‌ها را با یک دهم هزینه‌ها اجرا کنیم و این را در اجرای برخی از برنامه‌ها شاهد بودیم. بر همین اساس مدیریت منابع مالی یک از رویکرد‌های ماست. تلاش می‌کنیم از همه پتانسیل‌های درون و برون‌سازمانی استفاده کنیم و یک انسجام را در همه برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران به‌وجود آوریم.
 
اجرای موفق برنامه‌ قرآنی با هم‌افزایی
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به اینکه در اجرای برنامه‌های شهر با همکاری و هم‌افزایی سایر نهاد‌ها و ارگان‌ها، برنامه‌ها را دنبال خواهیم کرد، گفت: به عنوان مثال امسال برنامه‌ای را برای تکریم پیشکسوتان قرآنی با همکاری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و سایر نهاد‌های متولی به خوبی و با موفقیت انجام دادیم. اضافه بر این با سازمان تبلیغات اسلامی و نهاد‌های دینی هم نشست‌های ویژه‌ای را برای اجرای برنامه‌های دینی و تبلیغی در سطح شهر تهران برگزار کرده‌ایم.

شجاع‌پوریان در ادامه به برنامه‌های اجرا شده از ابتدای سال تاکنون پرداخت و تصریح کرد: ما در بحث نوروزگار که در ایام نوروز برگزار شد، فعالیت‌هایی را با نگاه تقویت باور‌های هنجار‌های دینی برگزار کردیم. همچنین حضور پررنگ و خوبی را در نمایشگاه کتاب داشتیم و در ماه مبارک رمضان هم فعالیت‌های دینی و مذهبی خوبی را برگزار کردیم.

وی با اشاره به برنامه‌ها و فعالیت‌های تابستانه هم گفت: در این حوزه از امروز ۲ هزار ساعت تا پایان فصل تابستان داریم و این زمان طلایی و فرصت بسیار خوبی برای فعالیت‌های ماست. در این ایام دانشجویان، دانش‌آموزان و خانواده بیشتر در کنار هم هستند و بر همین اساس از یک سو فرصتی طلایی و از سوی دیگر به دلایل شرایط اجتماعی جامعه که دچار ناراحتی‌هایی شده، رهبر معظم انقلاب بر نشاط اجتماعی تاکید کرده‌اند؛ بر همین اساس مسئله شادی و نشاط اجتماعی را در دستور کار و برنامه‌های خود قرار دادیم.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در ادامه گفت: ستادی را در این معاونت ایجاد کردیم و یک ویرایش نهایی بر روی آن داشتیم تا در برنامه‌های مختلف به جای آنکه آشفتگی و درهم ریختگی وجود داشته باشد، برنامه‌ها با مدیریت و نظم اجرا و عملیاتی شود. بر همین اساس ۵ گروه هدف شامل دختران، سالمندان، معلولان، کودکان و خانواده‌ها را شناسایی کردیم.

شجاع‌پوریان افزود: برای هر کدام از این گروه‌ها برنامه‌هایی را داریم. ازجمله برای دختران جشنوراه‌ای مختلف از دوشنبه‌های هر هفته را به سالمندان اختصاص دادیم و تمامی مراکز تحت نظر شهرداری موظف به ارائه خدمات به بازنشستگان در این ایام هستند. برای معلولان نیز چهارشنبه‌ها را در نظر گرفتیم و برای کودکان هم جشنواره‌های مختلفی را با شعار «کودکان خود را به ما بسپارید، اوقات فراغت خود را بدون هزینه شروع کنید» آغاز کردیم. در این برنامه‌ها هم تلاش می‌کنیم با ایجاد برنامه‌های مختلف هزینه اوقافت فراغت خانواده‌ها را کاهش دهیم.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های متنوعی را برای دختران شهر در نظر گرفته‌ایم؛ ادامه داد: بر همین اساس جشنواره دختران برتر را برگزار می‌کنیم. همچنین پاتوق‌های گفت‌وگو را برای زنان ایجاد کرده‌ایم و جشنواره‌های مختلفی را در بوستان‌های مختلف پایتخت برای این قشر در نظر گرفته‌ایم. این برنامه‌ها مورد استقبال نهاد‌های دینی و مذهبی هم قرار گرفت.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: برای سالمندان در ۲۲ منطقه، ۲۲ پارک مشخص کردیم که در آنجا تجمع کرده و تجربیات خود را در اختیار دیگران قرار دهند و سرگرم باشند. معاونت فرهنگی و اجتماعی به عنوان تسهیل‌گر این برنامه‌ها به موضوع سالمندان توجه ویژه‌ای کرده است. همچنین پردیس‌ها، سالن‌های ورزشی و امکان فرهنگی را برای حضور این قشر آماده کرده‌ایم.
 
وی با تاکید بر اینکه شرکت در تمامی برنامه‌های تابستان برای شهروندان رایگان است، ادامه داد: امسال در حوزه زنان برگزاری جشنواره دختران تهران، جشنواره فراغتی مادران و دختران و همچنین نمایشگاه دستاوردهای دختران موفق و خلاق را برگزار می‌کنیم. ضمن اینکه با هماهنگی‌های صورت گرفته، قرار است محدوده‌ای در اطراف دریاچه چیتگر به دوچرخه سواری بانوان اختصاص داده شود.

شجاع‌پوریان ادامه داد: برای کودکان نیز جشنواره‌های مختلفی از جمله سرگرمی و بازی‌های تابستانه، بازی‌های رایانه‌ای و تور‌های گردشگری را پیش‌بینی کرده‌ایم. در این برنامه‌ها اردویی را با حضور ۳۰۰ هزار دانش‌آموز برای حضور در موزه‌ها و آثار تاریخی تهران خواهیم داشت. همچنین طرح ارتباط با ۴ هزار معلم در ۴ هزار مدرسه را به عنوان برنامه مشترک با آموزش و پرورش برگزار خواهیم کرد. از ظرفیت تمامی نهاد‌ها و ارگان‌های فرهنگی و اجتماعی استفاده می‌کنیم و بحث آموزش حقوق شهروندی را هم در این برنامه‌ها پیش‌بینی کرده‌ایم و در مجموع ۱۲۴ برنامه تابستانی در ۸ بخش اصلی داریم.

وی در ادامه با اشاره اینکه برای ساماندهی حوزه آسیب‌های اجتماعی که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است، برنامه‌های مختلفی را پیش‌بینی کرده‌ایم، گفت: در این موضوع طرح جمع‌آوری متکدیان در سطح شهر را با تاکید ویژه در شهردار تهران انجام خواهیم داد. همچنین طرح شناسایی معتادین متجاهر و آموزش‌های آنان را در برنامه داریم. اما متأسفانه تهران سرریز از آسیب‌های اجتماعی در کشور است و شهرداری در ایجاد این آسیب‌ها نقش ندارد، ولی هزینه می‌پردازد.

 احیای شب‌های تهران با برگزاری 320 جشنواره

شجاع پوریان با اشاره به برگزاری 320 جشنواره برای احیای شب های تهران گفت: تلاش می کنیم در هر منطقه راسته های فرهنگی را شناسایی کنیم و با اجازه نهادهای امنیتی امکان حضور شهروندان در این راسته‌ها را تا پاسی از شب فراهم سازیم.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: در حال حاضر ۴۰ دستگاه در این زمینه دخیل هستند، اما کسی که به چشم می‌آید شهرداری تهران است. شهرداری در سنوات گذشته اقداماتی در حوزه زیرساخت‌ها ایجاد کرده است، اما متأسفانه از این ظرفیت‌ها خوب استفاده نشده است.
 
وی افزود: معتادین متجاهر شب‌ها به این محل‌ها می‌روند و استراحت می‌کنند و صبح‌ها دوباره به جامعه برمی‌گردند. بر همین اساس اخیرا به شهردار تهران پیشنهاد کردیم شورای راهبردی، آسیب‌های اجتماعی در شهرداری راه‌اندازی شود و این شورا زیرنظر شهردار باشد و دستگاه‌های مختلف دور هم جمع شوند که دستور این شورای راهبردی روز گذشته از سوی شهردار به ما ابلاغ شد.
 
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر دلایل کاهش بودجه معاونت اجتماعی در سال جاری گفت: در فصل بودجه معاونت اجتماعی به دلیل کندی در تغییر و تحولات و بلاتکلیفی در برزخ بود. به همین دلیل هم کسی از بودجه این معاونت دفاع نکرد، با این وجود کمیسیون فرهنگی در بودجه سال 97 تمامی سازمان‌ها را موظف کرد تا 3.5 درصد از اعتبارات خود را به بخش‌های فرهنگی و اجتماعی اختصاص دهند. این میزان برابر با 270 میلیاردتومان است که برای جذب درست این مبلغ دبیرخانه‌ای را به تازگی راه اندازی کرده‌ایم.

وی با اشاره به روند فعالیت سازمان ورزش شهرداری تهران و تغییر رویکرد جدی در این سازمان تصریح کرد: به تازگی گروهی اقدامات خود را برای استانداردسازی اماکن ورزشی آغاز کرده اند، ضمن اینکه تاکنون نیز واگذاری مجموعه های این سازمان و روند اجرای مزایده با شفافیت کامل انجام شده است.

معاون شهردار تهران همچنین به انتقادات مطرح شده نسبت به سستی شهرداری تهران برای انتخاب مکان تجمعات در پایتخت پرداخت و گفت: در این خصوص باید هماهنگی های بسیار زیادی صورت می گرفت و مجوزهای بسیاری صادر می شد. در این مورد همچون اکران بازی های جام جهانی در فضای عمومی، شهرداری برنامه های بسیار داشت و تا حدی نیز پیش رفت که در نهایت به دلیل عدم صدور مجوز به جایی نرسید.

شجاع پوریان در بخش دیگری از سخنانش بر تغییر نحوه فعالیت سراهای محلات تاکید و عنوان کرد: متاسفانه امروز سراهای محلات از تعریفی که برای آنها شده بود، فاصله گرفتند. در واقع شهرداری باید به عنوان تسهیل گر، فضا را در اختیار سازمان های مردم نهاد قرار دهد اما با ورود بیش از اندازه شهرداری در سال های گذشته امروز باید بیمه کارکنان سراهای محلات را به صورت قانونی بپردازیم؛ چراکه در این مورد احکام زیادی علیه شهرداری صادر شده است. در کنار این موضوع یکی از مطالبات کارکنان سراهای محلات این است که جذب شهرداری شوند، اما همان طور که می دانید تحقق این امر در این شرایط تنها موجب فربه شدن شهرداری می شود.

وی با اشاره به ارائه پیشنهادات به شهردار تهران برای ساماندهی سراهای محلات در پایتخت گفت: یکی از پیشنهادات ما این است که شهرداری را از شکل فعلی که برخی از آنها تبدیل به دفتر شورایاری ها شدند، خارج کرده و در اختیار مردم قرار دهیم. پیشنهاد دیگر این است که شهرداری سراهای محله را به بخش خصوصی اجاره دهند. برخی نیز معتقدند در این شرایط اقتصادی شهرداری مکان سراهای محلات را به عنوان سرمایه به فروش بگذارد.

فاطمه راکعی، مشاور امور بانوان شهردار تهران در پایان این برنامه با اشاره به بخشی از اقدامات در خصوص دهه کرامت و میلاد حضرت معصومه(ع) گفت: تلاش ما این است که دختران در این شهر دیده شوند، به همین دلیل قرار است به مناسبت این هفته تصاویر دختران برتر تهران در بنرها و بیلبوردها اکران شود. همچنین در این مدت طرح‌هایی از دختران برای تغییر چهره شهر در قالب جشنواره جمع‌آوری می‌شود که در انتها به برترین‌ها هدایایی داده می‌شود.

انتهای پیام
captcha