تقویت پیوند مردم و نظام با جلب اعتماد افکار عمومی و عینیت‌ یافتن شرایط غیرعادی کشور در رفتار مسئولان
کد خبر: 3727641
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۷
اسفنانی عنوان کرد:

تقویت پیوند مردم و نظام با جلب اعتماد افکار عمومی و عینیت‌ یافتن شرایط غیرعادی کشور در رفتار مسئولان

گروه سیاسی ــ سخنگوی سابق کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به جنگ روانی و اقتصادی دشمن درباره راهکارهای مقابله با این توطئه‌ها و فشارها گفت: در چنین شرایطی جلب اعتماد افکار عمومی از طریق خدمتگزاری مضاعف و شفافیت بیشتر از سوی مسئولان و متبلور شدن شرایط غیر عادی کشور در حیطه رفتار مدیریتی، اجرایی و شخصی آن‌ها مهم‌ترین مؤلفه‌های تقویت‌کننده پیوند مردم با نظام در مقابله با طراحی دشمن خواهد بود.

به گزارش ایکنا، رهبر معظم انقلاب در سخنان اخیر در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه امام حسین(ع) با اشاره به طراحی دشمن در شرایط کنونی اظهار کردند: «برنامه دشمن، ایجاد شکاف و جدایی میان نظام و مردم است و این طراحی نشان دهنده حماقت آنها است زیرا نمی‌دانند نظام جمهوری اسلامی، چیزی جز ملت ایران نیست و این دو جداشدنی نیستند.

ایشان با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران یک نظام متکی بر آحاد مردم و ایمان و محبت و عواطف آنان است، به شکست تلاشهای رؤسای جمهور قبلی امریکا برای مقابله با جمهوری اسلامی اشاره کردند و افزودند: هدف از فشارهای اقتصادی کنونی، به ستوه آوردن مردم است اما به حول قوه الهی، ما پیوندمان را روزبروز با مردم بیشتر خواهیم کرد و با حفظ انسجام دشمن‌شکنِ خود، جوانان مؤمن و پرانگیزه و اهل اقدام را تقویت خواهیم کرد».

جلب اعتماد افکار عمومی، مهمترین شاخصه‌ تقویت‌کننده پیوند مردم و نظام

محمدعلی اسفنانی، سخنگوی سابق کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس و مدیرکل اداره تعزیرات حکومتی استان تهران، در گفت‌‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره الزامات و مؤلفه‌های تقویت پیوند مردم با مسئولان و مجموعه نظام در شرایط جنگ اقتصادی تحمیلی دشمن گفت: رفتار و سخنان برخی مسئولان ممکن است در این شرایط موجب دلسردی مردم شود و اعتماد جامعه را از مسئولان، نهادها و دستگاه‌های اداری و اجرایی کشور سلب کند و لذا مهم‌ترین شاخصه تقویت‌کننده پیوند مردم با نظام، جلب اعتماد افکار عمومی از سوی مسئولان است تا مردم احساس کنند مسئولان حقیقتا از متن خود مردم هستند و در جهت رفع مشکلات کشور تلاش می‌کنند.

وی ادامه داد: اگر چنین احساسی در میان آحاد مردم شکل گرفت، آنگاه مشکلات دولت از مشکلات مردم تفکیک نمی‌شود و مردم مشکل دولت را مشکل خودشان تلقی کرده و نمی‌گویند دولت مکلف است در هر شرایطی نیازهای جامعه را تأمین کند و اگر نتواند این وظیفه را انجام دهد ما نیز همراهی لازم را نخواهیم کرد.

اسفنانی عنوان کرد: از آن سو اگر مردم به این احساس و نتیجه برسند که دولت در واقع عده‌ای از متن مردم است آنگاه در شرایط امروز که کشور تحت فشار روانی و اقتصادی دشمن است مردم نیز کمال همراهی و همدلی و درک شرایط دولت را خواهدن داشت. در این راستا مسئولان باید با خدمتگزاری مضاعف، صداقت و شفافیت بیشتر و روحیه جهادی، به مردم ثابت کنند که از آنها جدا نیستند و به این نحو اعتماد مردم را به خود تقویت کرده و از ایجاد فاصله و شکاف میان دولت و ملت جلوگیری نمایند.

نقش نیروها و جریان‌های خارج از مجموعه دستگاه‌های حاکمیتی در تقویت همدلی مردم با مسئولان

مدیرکل اداره تعزیرات حکومتی استان تهران یادآور شد: در این رابطه افراد خارج از دولت در قالب جریان‌های سیاسی، رسانه‌ها، احزاب و اصناف می‌توانند به دولت کمک کنند و از طرفی لازم است دولت نیز از ظرفیت آنها در رفع مشکلات کشور و به تبع آن تقویت انسجام و وحدت ملی و بالا بردن سطح پیوند مردم با نظام بهره لازم را ببرد.

وی تأکید کرد: در واقع امروز کشور نیازمند یک همت همگانی از سوی همه قوا و دستگاه‌هاست تا هم مردم نسبت به مسئولان احساس اعتماد و یکرنگی کنند و هم مسئولان با خدمت صادقانه و بدون منت مردم را به این باور برسانند که دولت و مجموعه حاکمیت به دنبال خدمت به مردم و پاسخ به مطالبات آنهاست تا در میدان عمل این سخن گرانبهای شهید آیت‌الله بهشتی را که «ما شیفتگان خدمتیم نه تشنگان قدرت» به منصه ظهور برسانند.

مسئولان شرایط غیر عادی کشور را در حیطه رفتار مدیریتی و اجرایی خود متبلور سازند

اسفنانی درباره اظهار نظرهای مسئولان مختلف مبنی بر قرار داشتن کشور در یک شرایط غیر عادی و جنگ اقتصادی و ضرورت عینیت یافتن این شرایط غیر عادی کشور در حیطه مدیریتی، اجرایی و زندگی خانوادگی و شخصی مسئولان به عنوان یکی دیگر از مؤلفه‌های افزایش اعتماد جامعه و تقویت پیوند مردم و مسئولان گفت: فاصله حرف تا عمل بسیار زیاد است. اینکه مسئولان مکرر در رسانه‌ها و تریبون‌های مختلف بگویند امروز شرایط غیر عادی بر کشور حاکم است و دشمنان یک جنگ اقتصادی را برای ایران تدارک دیده‌اند اما از آن طرف در مجموعه‌های اجرایی و مدیریتی کشور به گونه‌ای عمل شود که نشان دهد کوچکترین توجهی به وضعیت اقتصادی و مشکلات مردم وجود ندارد و این شرایط غیر عادی در هزینه‌کردهای نهادها و دستگاه‌های دولتی متبلور نشود و همانند شرایط عادی اسراف‌ها و رفت‌وآمدها ادامه یابد قطعا سلب‌کننده اعتماد عمومی خواهد بود و نمی‌تواند مقوم پیوند مردم با نظام و مسئولان شود.

سخنگوی سابق کمیسیون حقوقی و قضایی اظهار کرد: مسئولان نمی‌توانند در این شرایط وضعیت اقتصادی و محدودیت‌های کشور را در رفتار مدیریتی و برنامه‌های اداری و اجرایی را لحاظ نکنند و از طرفی از مردم انتظار درک شرایط غیر عادی کشور و در نظر گرفتن محدودیت‌های دولت را داشته باشند و قطعا سخن مسئولان باید همراه با اقدام و عمل باشد.

وی اضافه کرد: امروزه با گسترش بی‌حد و حصر ارتباطات و فضای مجازی هر حرکت، رفتار و عملکردی قابل رؤیت خواهد بود و مردم سخن و عمل مسئولان را رصد می‌کنند و این مسئله بیش از پیش ضرورت صداقت مسئولان را گوشزد می‌کند.

با درگیری‌های بی‌حاصل جناحی در داخل به فضاسازی دشمن علیه کشور کمک نکنیم

اسفنانی درباره اهمیت هماهنگی و تعامل مناسب قوای سه‌گانه و پرهیز از حاشیه‌سازی و درگیری‌ها و تنش‌های سیاسی و جناحی برای همراه ساختن مردم با مجموعه حاکمیت و نظام گفت: شاید این حرف را بارها شنیده‌اید که همه ما سوار یک کشتی هستیم و اگر قسمتی از این کشتی تخریب شود همه غرق شوند. این یک واقعیت است و باید به آن توجه کرد که متاسفانه شاید از فرط تکرار، جدی تلقی نگردد.

این کارشناس مسائل سیاسی ابراز کرد: امروز با فضایی که آمریکا ‌در دنیا علیه جمهوری اسلامی ایران در حال ایجاد کردن است اگر خودمان در داخل نیز درگیر اختلافات و جدل‌های بی‌حاصل سیاسی و گروهی شویم  و به این کشتی ضربه بزنیم  قطعا یک کار خلاف عقل و مصلحت است. مسئولان باید درک کنند که در شرایط امروزی کمترین تنش، حتی در حد بیان و اشاعه اختلاف نظرات، موجب دلسردی و ناامیدی مردم می‌شود.

اسفنانی با بیان اینکه همدلی و وحدت کلمه امروز بیش از گذشته ضرورت دارد، گفت: به تعبیر امام(ره) و مقام معظم رهبری وحدت کلمه، نجات‌بخش کشور و نظام در مقابل توطئه‌های دشمن است و همانطور که مردم در کنار مسئولان در مقابل طوفا‌ن‌های شدیدتر مقاومت و ایستادگی کردند امروز هم با حفظ وحدت کلمه می‌توانند با موفقیت از این طوفان عبور کنند.

گفتوگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

captcha