تعامل میان آموزه‌های اسلامی و محتوای فیلم‌ها، راهکار دینی شدن سینماست
کد خبر: 3728034
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۴

تعامل میان آموزه‌های اسلامی و محتوای فیلم‌ها، راهکار دینی شدن سینماست

گروه فرهنگی- رئیس دفتر تخصصی سینما در اصفهان گفت: معمولا هر فیلمساز دغدغه‌های خاص خود را دارد، ولی به نظر می‎رسد میان آموزه‌های دینی و محتوای فیلم‌ها‌ پیوندی شکل نگرفته است؛ بنابراین ابتدا باید آموزه‌های دینی را تعریف‌ و سپس میان این آموزه‌ها با آثار سینمایی تعامل و پیوند ایجاد کنیم، با این حال اگر از یک فیلمساز درباره این موضوع سؤال شود، قطعا فیلم خود را به آموزه‌های دینی ارتباط می‌هد.

سینمای ایران همچنان متأثر از فیلم‌های دهه 50 است/بین آموزه‌های دینی و سینما تعاملی ایجاد نشده است

مصطفی حیدری در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، اظهار کرد: در سینمای ایران بیشتر زندگی طبقه متوسط به تصویر کشیده شده و به طبقه محروم جامعه کمتر توجه می‌شود. 
وی به اصل درام در سینما اشاره کرد و افزود: درام به معنای آن چیزی است که مخاطب را حفظ و به تماشا ترغیب می‌کند، برای مثال تم «خیانت» در بین فیلم‌های تولیدی زیاد است و تنها مختص سینمای ایران نیست، بلکه در همه جای دنیا به آن توجه می‌شود و به دلیل نوع موضوع که کشش خاصی دارد، در مجموع مخاطب را جذب می‌کند، اما اینکه آیا دغدغه سینماگران فقط محدود به موضوع خیانت است، باید مورد بررسی قرار گیرد.
رئیس دفتر تخصصی سینما با مقایسه فیلم‌های تولیدی قبل و بعد از انقلاب گفت: سینمای ایران در حال حاضر نیز به نوعی متأثر از فیلم‌های فارسی دهه 40 و 50 است، یعنی متأسفانه فقط شکل ظاهری فیلم‌ها نسبت به دهه ۴۰و۵۰ تغییر یافته و در مضمون و ساختار مانند قبل است.
حیدری در پاسخ به این سوال که محتوای آثار سینمای ایران تا چه اندازه منطبق با آموزه‌های دینی است، بیان کرد: ابتدا باید مشخص شود که منظور از آموزه‌های دینی چیست، معمولا هر فیلمساز دغدغه‌های خاص خود را دارد، ولی به نظر می‎رسد میان آموزه‌های دینی و محتوای فیلم‌ها‌ پیوندی شکل نگرفته است؛ بنابراین ابتدا باید آموزه‌های دینی را تعریف‌ و سپس میان این آموزه‌ها با آثار سینمایی تعامل و پیوند ایجاد کنیم، با این حال اگر از یک فیلمساز درباره این موضوع سؤال شود، قطعا فیلم خود را به آموزه‌های دینی ارتباط می‌هد.

وی در پاسخ به این سؤال که فیلم‌های تولیدی با موضوعات دینی و مذهبی تا چه اندازه مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته و بازخورد داشته است، اظهار کرد: معمولا غیر از فیلم‌ محمدرسول‌الله، فیلم‌های دیگر کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند، یعنی در ظاهر استقبال خوبی از آن‌ها صورت نگرفته که دلیل آن هم جدایی میان سینما و مردم است، ولی هر گاه آثار خوبی تولید شود، قطعا مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد.
رئیس دفتر تخصصی سینما در اصفهان خاطر نشان کرد: هدف از راه‌اندازی سینما بیشتر تفریح و سرگرمی بوده و برهمین اساس به فیلم‌های کمدی گرایش بیشتری وجود دارد. در ایران بعد از انقلاب، تولید فیلم با تم مذهبی به ویژه در تلویزیون مورد توجه قرار گرفته، ولی زمانی که این تم در قالب سینما ارائه شده، به دلیل ظرف وجودی خاص خود، استقبال کمتری از آن به عمل آمده است. سریال‌های خوبی منطبق با آموزه‌های دینی در تلویزیون پخش شده که مورد استقبال نیز قرار گرفته‌اند و اگر سینما در تولید آثار با تم مذهبی موفق نبوده است، در عوض تلویزیون توانسته در این زمینه موفق باشد، ولی به نظر من نباید زیاد میان اینها تفکیک قائل شد.
انتهای پیام 

 

captcha