سفر رئیس‌جمهور به اروپا به‌موقع و هوشمندانه بود/ توفیق ایران در ایجاد صف‌آرایی جهانی علیه ترامپ
کد خبر: 3728094
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۸
حمیدرضا آصفی:

سفر رئیس‌جمهور به اروپا به‌موقع و هوشمندانه بود/ توفیق ایران در ایجاد صف‌آرایی جهانی علیه ترامپ

گروه سیاسی ــ سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه در رابطه با دستاوردهای سفر اخیر رئیس‌جمهور به اروپا گفت: این سفر در آستانه ارائه بسته اقتصادی پیشنهادی اتحادیه اروپا به ایران صورت گرفت و لذا سفر رئیس جمهور می‌تواند در گرفتن امتیازات بیشتر از اتحادیه اروپا مفید و مؤثر باشد.

سفر رئیس‌جمهور به اروپا به موقع و هوشمندانه بود/موفقیت ایران در ایجاد صف‌آرایی جهانی علیه ترامپ

«حمیدرضا آصفی»، سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در رابطه با دستاوردهای سفر دیپلماتیک رئیس جمهور کشورمان به دو کشور سوئیس و اتریش و تأثیر آن بر آینده برجام گفت: این سفر در آستانه ارائه بسته اقتصادی پیشنهادی اتحادیه اروپا به ایران صورت گرفت و از آن‌جا که اتریش، رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپاست و سوئیس کشور بی‌طرف و مؤثر در روابط بین‌الملل به ‌حساب می‌آید، تصمیم رئیس جمهور برای این سفر بسیار مؤثر و هوشمندانه بود.

وی ادامه داد: یکی از امتیازاتی که ما در این مذاکره داریم این است که اروپا و در کل نظام جهانی و سازمان‌های بین‌المللی ما را ناقض برجام و تعهدات جهانی به شمار نمی‌آورد و این بار این آمریکاست که تعهدات را زیر پای گذاشته و لذا کار ما در این مذاکرات در مقایسه با پیش از امضای برجام آسان‌تر است و بر خلاف گذشته، این اروپاست که حاضر است که امتیاز دهد تا جمهوری اسلامی را برای ماندن در برجام قانع سازد و در همین خصوص بسته‌‌ یا احتمالاً بسته‌های اقتصادی متعددی را به ما ارائه خواهد داد که این موضع قدرت مذاکره طرف‌ ایرانی را تقویت می‌کند.

سفیر اسبق کشورمان در فرانسه در رابطه با اظهارات رئیس جمهور در مسئله تشدید نظارت‌ بیشتر بر صادرات نفت کشورهای حاشیه خلیج فارس از تنگه هرمز در صورت بازگشت تحریم‌های نفتی گفت: این مواضع در حین مذاکرات عادی به نظر می‌رسد و ناشی از همان موضع قدرت و دست بالاتر ما در مذاکرات است که به مدد خروج یک طرفه آمریکا از برجام عاید ما شد و به‌نوعی ابزاری در مذاکره به حساب می‌آید تا از غرب امتیازات بیشتری بگیریم و این‌که یک نوع هشدار هم به عربستان و امارات محسوب می‌شود که در قضیه تولید و صادرات نفت سقف را رعایت کنند و تحریم نفتی ایران را فرصت ندانند.

سفیر اسبق ایران در امارات متحده عربی ادامه داد: البته مواضع رئیس‌جمهور از جانب گروه‌های سیاسی و نظامی مورد حمایت واقع گشته اما نباید خیلی بر این مسئله بیش از حد تکیه کنیم و یا در مذاکرات خیلی به نفع ما نیست که این موضع را بیش از حد معمول تکرار کرد؛ زیرا تکرار آن موجب نگرانی اروپا و سایر نقاط جهان می‌شود و این مورد امتیاز مثبت برای ترامپ محسوب خواهد شد و باعث می‌شود تا او در ایجاد یک اجماع جهانی علیه ما فعال‌تر شود.

وی در پایان افزود: جمهوری اسلامی ایران تا به امروز به خوبی توانسته یک صف‌آرایی جهانی در ابعاد مختلف را مقابل ترامپ به وجود آورد. همچنین باید مدنظر داشت که ترامپ تا این اندازه منفور نبوده و اروپایی‌ها تا این حد از دولت آمریکا خشمگین نبوده‌اند، همچنین اقدامات یکجانبه آمریکا از توافقات بین‌المللی یک تقابل جدی بین اروپا و آمریکا را به وجود آورده است. پس این‌ها فرصتی هستند که باید به خوبی از آن‌ها استفاده کینم و طرح مسائلی مثل بستن تنگه هرمز خیلی نمی‌تواند در مذاکرات راهگشا باشد به‌ویژه در این شرایط که ما نیازمند تعامل با اروپا، چین و روسیه هستیم تا یتوانیم در آینده در برابر فشارهای بیشتر آمریکا بایسیتم.

انتهای پیام

captcha