مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ معرفی نفر برتر فینال فینالیست‌های جشنواره تلاوت‌های مجلسی
کد خبر: 3728326
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۵

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ معرفی نفر برتر فینال فینالیست‌های جشنواره تلاوت‌های مجلسی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ معرفی حسین شالچی به عنوان نفر برتر مرحله فینال فینالیست‌های جشنواره تلاوت‌های مجلسی، یکی از اخبار مهم قرآنی صفحات معارفی خبرگزاری‌های کشور طی امروز، 16 تیرماه است.

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ معرفی نفر برتر فینال فینالیست‌های جشنواره تلاوت‌های مجلسی

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ معرفی حسین شالچی به عنوان نفر برتر مرحله فینال فینالیست‌های جشنواره تلاوت‌های مجلسی، یکی از اخبار مهمی است که طی امروز ‌شنبه، 16 تیرماه بر روی خروجی صفحات معارفی خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مختلف کشور منتشر شده است.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز شنبه، 16 تیرماه و تا ساعت 13:30 تعداد هشت خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده که دو خبر از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم جای داشته و مابقی اخبار نیز در حوزه‌های معارفی مختلف منعکس شده‌اند.
«شالچی؛ نفر برتر فینال فینالیست‌های جشنواره «فجر تلاوت» شد» و «تفسیر سوره احزاب | منافقین در گمانه‌زنی‌ها و محاسبات دچار خطا می‌شوند»، عناوین دو خبر قرآنی امروز این صفحه را تشکیل می‌دهند که تا این ساعت منتشر شده‌اند.
همچنین، صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز اقدام به انتشار خبری قرآنی با عنوان «شالچی؛ نفر برتر فینال فینالیست‌های جشنواره «فجر تلاوت» شد» کرده که مربوط به برگزاری مرحله فینال فینالیست‌های جشنواره تلاوت‌های مجلسی بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «فینال فینالیست‌های جشنواره مجلسی «فجر تلاوت» شب گذشته در حسینیه صاحب‌الزمانی(عج) برگزار شد. در این مراسم که با حضور اساتید، قاریان، حافظان و اهالی قرآن همراه بود، حمید رحیمی، رسول تمجید، حسین شالچی، نائبعلی عبداللهی، وحید خزائی، صادق مسلمی و عباس حسینی به عنوان راه‌یافتگان به فینال این جشنواره به اجرای تلاوت پرداختند که در نهایت، با تجمیع آراء عمومی حاضران در مراسم و هیات ناظران، حسین شالچی به عنوان نفر برتر از سوی حاضران در مراسم انتخاب شد. همچنین، سیدعباس حسینی، حمید رحیمی، رسول تمجید، نائبعلی عبداللهی، صادق مسلمی و وحید خزائی هر کدام با آراء برابر به عنوان نفر دوم این دور از جشنواره انتخاب شدند که در پایان مراسم نیز با حضور هیئت ناظران و مسئولان برگزاری جشنواره طی مراسمی از ایشان تقدیر شد. به نفر اول این دوره از جشنواره لوح تقدیر به همراه مبلغ 30 میلیون ریال و به هریک از نفرات دوم جشنواره نیز لوح تقدیر به همراه مبلغ پنج میلیون ریال به عنوان جایزه اعطا شد».
فارس
سه خبر امروز صفحه قرآن و فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس نیز طبق روال معمول این خبرگزاری و همانند روزهای گذشته با خبر تلاوت ترتیل صفحه 399 قرآن کریم با صدای شهریار پرهیزکار، حافظ بین‌المللی کل قرآن کریم آغاز شده است.
همچنین، در ادامه و تا این ساعت نیز اخبار دیگری با عناوین «حسین شالچی قاری برتر جشنواره فجر تلاوت شد» و «تلاوت برگزیدگان جشنواره فجر تلاوت» بر روی خروجی این صفحه منتشر شده که هر دو خبر نیز در حوزه قرآن کریم قرار دارند.
صفحه قرآن و فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس نیز طی امروز به خبر جشنواره «فجر تلاوت» پرداخته که اغلب صفحات معارفی خبرگزاری‌های مختلف نیز طی امروز بدان پرداخته‌اند و از این خبر نیز به عنوان تیتر اصلی صفحه خود استفاده کرده است.
مهر
«پانزدهمین دوره مسابقات قرآن مساجد هامبورگ»، عنوان تنها خبری است که طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر منتشر شده است.
همچنین، تیتر اصلی این صفحه که خبری با عنوان «سفره حفظ قرآن را برای همه پهن کنیم/ بررسی رویکرد حفظ یک ساله» را شامل می‌شود، مربوط به روز 14 تیرماه بوده و از آن زمان تاکنون نیز به‌روزرسانی نشده است.
ایسنا
تنها خبری که طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان منتشر شده، خبری با عنوان «جشنواره امام رضا(ع) بستر مناسبی برای معرفی شخصیت والای امام رضا (ع) است»، است که در حوزه معارفی عترت جای داشته و خبر ویژه قرآنی نیست.
ایرنا
صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز طی امروز و تا این ساعت هیچ خبری را بر روی خروجی خود منتشر نکرده و آخرین خبر این صفحه نیز مربوط به روز گذشته، 15 تیرماه است.
باشگاه خبرنگاران جوان
تعداد پنج خبر با عناوین «حدیث امام هادی(ع) درباره حسرت کوتاهی کردن»، «هیئت رزمندگان اسلام در شب شهادت امام صادق (ع) برگزار می‌کند»، «تشریح فلسفه حجاب شهید آیت‌الله مطهری/ مسئولان باید از فرهنگ حجاب تجلیل کنند»، «زندگی‌نامه شهید علی صمدی» و «خاطرات مشترک امام خمینی(ره) با پدر مقام معظم رهبری» طی امروز و تا این لحظه بر روی خروجی صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان منتشر شده که هیچکدام از این اخبار نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار ندارند.
ایبنا
«مباحث فقهی قرآن محدود به مباحث فقهی موجود در کتاب‌های فقه نیست»، عنوان تنها خبری است که طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه دین خبرگزاری تخصصی کتاب ایران منعکس شده و در حوزه تخصصی قرآن کریم نیز جای دارد.
این خبر قرآنی در رابطه با کتاب «بازپژوهی ملاک‌های توسعه آیات‌الاحکام قرآن» و در گفت‌وگو با نویسنده کتاب (سیدجعفر صادقی فدکی) منتشر شده است.
کیهان
روزنامه کیهان نیز در شماره امروز خود اقدام به انتشار مطلبی با عنوان «سیره عبادی امام صادق(ع)» به قلم علی جواهردهی در صفحه معارف خود کرده است که در بخش‌هایی از این مطلب قابل تأمل آمده است: «شناخت سیره و سبک زندگی معصومان(ع) به ما کمک می‌کند تا سرمشق عملی و عینی برای رفتارها و گفتارها و افکار خودمان داشته باشیم و این گونه بتوانیم هم عذری مقبول به پیشگاه خدا بیاوریم و هم باور به امکان تحقق امور و دستیابی به صراط مستقیم و رستگاری در خود ایجاد کنیم در مطلب حاضر به بررسی سیره عبادی امام صادق(ع) پرداخته است.
شاید برای معصومان(ع) چیزی مهم‌تر از عبادت نباشد که هدف خلقت و مهم‌ترین عامل و ابزار رسیدن انسان به کمالات معرفتی و وجودی است.(نگاه کنید: ذاریات، آیه 56؛ بقره، آیات 21 و 179 و 183؛ حجر، آیه 99)
این گونه است که عبادت خداوندگار و پروردگار مهم‌ترین بخش از زندگی معصومان را تشکیل می‌دهد و حتی هر امر دیگری تحت تاثیر این هدف و فلسفه زندگی است؛ زیرا هر کاری که انجام می‌دهند به نیت و قصد عبادت پروردگار است. آنان چه در خـلوت حـق در قالب نماز و نیایش و چه در جمع خلق در قالب احسان و انفاق و تعلیم و تزکیه، پیوسته بندگی خداوند را مقصود قرار می‌دهند.
مالك، پيشواى فرقه مالكيه از اهل سنت درباره سبک زندگی امام صادق(ع) و توجه به بندگی در همه حالات زندگی ایشان مى‌گويد: قَدْ كُنْتُ أَخْتَلِفُ اِلَيْهِ زَمانا فَما كُنْتُ أَراهُ اِلاّ عَلى ثَلاثِ خِصالٍ: اِمّا مُصَـلّيا وَ إمّا صامِتا وَ إمّا يَقْـرَءُ الْقُـرانَ وَ لايَتَكَلَّمُ فيما لايَعْـنيه فَكانَ مِنَ الْعُلَماءِ الْعِـبادِ الَّذينَ يَخْـشَونَ اللّهَ عَزَّوَجَلَّ؛ من مدت زمانى به خدمت امام صادق(ع) رفت و آمد داشتم، او را هرگز در غير اين سه حالت نديدم: يا نماز مى‌گزارد، يا سكوت مىکرد (در برخى روايات يا به نماز ايستاده بود) يا قرآن تلاوت مى‌كرد و در آنچه كه سودى نداشت سخن نمى‌راند و او از دانشمندان و بندگان خدا بود؛ آنانكه از خدا در بيم و هراس‌اند. (بحارالانوار، ج 17 ، ص 32 ح 14)
حضرت امام صادق(ع) خود در تعلیل این گونه زندگی به مسئله محبت و عشـق به خــدا‌اشاره می‌کند و می‌فرماید: مردم خداوند را به سه صورت مى پرستند: عده اى او را براى رسيدن به ثواب الهى بندگى مى‌كنند؛ اين، عبادت حريصان است كه ريشه در طمع دارد. برخى ديگر به خاطر ترس از آتش غضب الهى خدا را عبادت مى‌كنند؛ اين، عبادت بردگان است. ولى من پروردگار را از روى شوق و محبت مى‌پرستم؛ اين، عبادت كريمان است كه مايه امان است به سبب سخن خداوند عز و جل که می‌فرماید: و آنان از فزع آن روز در امنیت هستند... پس هر كه خداى را دوست دارد، خداوند نيز او را دوست خواهد داشت و محبان او نيز از هر گزندى در امان خواهند بود. (وسائل الشيعه، ج 1، ص 45، ح 2؛ مشكاهًْ الانوار، ص 128)
همین عشق است که ایشان را برای نماز شب بیدار نگه می‌دارد تا با خدایش خلوت کرده و مناجات نماید. البته ایشان به مردم می‌آموزند که به هر شکلی شده نماز شب و مناجات آن را ترک نکنند تا بتوانند با محبوب خویش خلوتی داشته باشند؛ حتی اگر شده در شرایط سخت این عمل را به هر نحوی شده به جا آورند. حلبى يكى از ياران امام صادق(ع) می‌گويد: قالَ سَأَلْتُ أَبا عَبْدِ اللّهِ عِنْ صَلاهًِْ الْلَّيْلِ وَ الْوَتْرِ فى أَوَّلِ الْلَيْلِ فى السَّفَرِ اِذا تَخَوَّفْتُ الْبَرْدَ وَ كَانَتْ عِلَهًٌْ، فَقالَ: لا بَـأسَ أَنَا أَفْـعَـلُ ذلِكَ؛ از امام صادق(ع) راجع به نماز شب و نماز وتر پرسيدم آيا در هنگام سفر و ترس از سرما و يا وجود بيمارى در ابتداى شب مى‌توان آن را خواند؟ امام (ع) فرمود: آرى‌اشكالى ندارد و من نيز اين چنين مى‌كنم. (كافى، ج 3، ص 441 ح 10؛ وسائل الشيعه، ج 3، ص 183 ح 8)
حضور عاشقانه در برابر محبوب باید از همه جهات خودش را نشان دهد. از این رو ایشان در هنگام حضور در پیشگاه خداوند در نماز و روزه گرفتن از بـوى خـوش استفاده و بهترین جامه‌ها را به تن می‌کرد و از زیور برای حضور بهره می‌جست. در روایت است: امام صادق(ع) چون روزه مى‌گرفت بوى خوش به كار مى برد و مى‌فرمود: بوى خوش هـديه روزه دار است». (كافى 4: 113 ح 3، من لايحضره الفقيه 2: 112 ح 1872)

میزان

یادآور می‌شود، خبرگزاری میزان نیز که زیر نظر قوه قضائیه فعالیت می‌کند، طی امروز و تا این لحظه هیچ خبری را بر روی صفحه دین و اندیشه خود منتشر نکرده است.

انتهای پیام

captcha