گزارش ایکنا از مسابقات قرآن دانشگاه‌های آزاد آذربایجان شرقی
کد خبر: 3729250
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۶

گزارش ایکنا از مسابقات قرآن دانشگاه‌های آزاد آذربایجان شرقی

گروه فعالیت‌های قرآنی - بیست‌وسومین دوره مسابقات شفاهی قرآن کریم بین دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی با حضور ۲۰۰ نفر از اساتید، کارکنان و دانشجویان این دانشگاه به میزبانی دانشگاه آزاد تبریز برگزار شد.

گزارش ایکنا از مرحله استانی بیست‌وسومین دوره مسابقات قرآن دانشگاه‌های آزاد اسلامی

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، بیست‌وسومین دوره مسابقات شفاهی قرآن کریم در بین دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی امروز بیستم تیرماه با حضور ۲۰۰ نفر از اساتید، کارکنان و دانشجویان این دانشگاه به میزبانی دانشگاه آزاد تبریز برگزار شد.

بانوان در سالن استاد شهریار و آقایان نیز در مسجد دانشگاه آزاد اسلامی تبریز به رقابت می‌پردازند؛ این مسابقات یک روز به طول انجامیده و نفرات برگزیده‌ هر رشته به مرحله کشوری مسابقات دانشگاه آزاد راه می‌یابند.

عزیز جوانپور، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، در حاشیه برگزاری این دوره از مسابقات در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: این مسابقات بصورت استانی و به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز با حضور 200 نفر در دو بخش بانوان (80 نفر) و آقایان (120نفر) و در سه بخش اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه آزاد برگزار می‌شود.

وی، با بیان این‌که این مسابقات به همت کانون قرآن عترت(ع) معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: شرکت کننده‌ها در رشته‌های ترتیل، تحقیق، حفظ پنج جزء، حفظ ده جزء، حفظ 20 جزء و حفظ کل قرآن کریم به همراه رشته‌های اذان و تواشیح با هم به رقابت می‌پردازند و نفرات اول هر رشته در صورت کسب نمره لازم، به مرحله کشوری راه می‌یابند.

دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه قرآن و عترت قدم‌های مثبتی برداشته است

جوانپور، با تاکید بر این‌که دانشگاه آزاد اسلامی استان به مدت بیست و سه سال است که این مسابقات را برگزار کرده و در حوزه قرآن و عترت قدم‌های مثبتی را برداشته است، خاطرنشان کرد: این مسابقات به نوعی دانشجویان را در رابطه با مباحث قرآنی، تشویق و ترغیب می‌کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، در پایان با تاکید بر این‌که دانشگاه در راستای هر چه بهتر و با کیفیت برگزار شدن این مسابقات نهایت تلاش خود را به کار می‌بندد، افزود: تلاش بر این است که فرهنگ قرآنی در بین اساتید، دانشجویان و کارکنان این دانشگاه نهادینه شود.

حجت‌الاسلام سعید اسمعلی‌پور، مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز نیز در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد: مسابقات قرآن در دانشگاه‌های آزاد سراسر کشور به طور مرتب در دو بخش کتبی(رشته‌های احکام اسلامی، تفسیر قرآن، ترجمه قرآن به زبان انگلیسی و...) و شفاهی که بخش تخصصی مسابقات بوده و دانشجویان، اساتید و کارکنان فعال در حوزه قرائت و حفظ شرکت می کنند، برگزار می‌شود.

تمامی فعالیت‌های ما قرآن‌محور شود

وی، با بیان این‌که دانشگاه آزاد اسلامی تبریز نیز در حوزه‌ قرآن فعالیت‌های خوبی داشته و قدم‌های مثبتی برداشته است، افزود: هر قدر هم که در زمینه‌ فعالیت‌های قرآنی تلاش کنیم بازهم تلاش و فعالیت مضاعفی را می‌طلبد، چرا که اگر تمامی فعالیت‌های ما قرآن‌محور شود، توفیقات در برنامه‌های فرهنگی نیز زیادتر می‌شود و بسیاری از معضلات و مشکلات اجتماعی نیز حل می‌شود.

حجت‌الاسلام اسمعلی‌پور، با بیان این‌که برگزاری مسابقات قرآنی صرفا بخشی از فعالیت‌های قرآنی دانشگاه آزاد اسلامی است، خاطرنشان کرد: در این راستا از برخی از اساتید نیز جهت برگزاری دوره‌ها و کلاس‌های قرآنی با عنوان «گفتمان‌های قرآنی» دعوت کرده‌ایم.

وی در ادامه با تاکید بر اهمیت فعالیت‌های قرآنی در جامعه، اظهار کرد: فعالیت‌های قرآن در راستای حل معضلات و آسیب‌های جامعه ضروری بوده و برای کمال و تعالی انسان نیز بهترین وسیله است همچنین با تمسک بر علوم قرآنی می‌توان پاسخ بسیاری شبهات موجود در جامعه را ارائه داد.

ام‌البنین طالبی، داور رشته‌ صوت و لحن بخش بانوان نیز که دومین دوره‌ داوری خود در این مسابقات را تجربه می‌کند، در حاشیه این مسابقات با تاکید بر این‌که برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های تخصصی در راستای ارتقای سطح مسابقات و همچنین سطح متسابقین، افزود: دانشگاه بباید با برگزاری دوره‌های مقدماتی و تخصصی از دانشجویان با استعداد حمایت کند.

وی، با بیان این‌که دانشجویان در برخی از برهه‌ها درگیر کلاس و پایان نامه می‌شوند و فرصت شرکت در این گونه محافل را از دست می‌دهند، یادآور شد: باید راهکاری فراهم شود تا شرایط دانشجویان در نظر گرفته شده و به این سمت جذب شوند.

طالبی، با اشاره به این‌که دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی استعداد بالایی دارند و در این راستا نیاز به حمایت دارند، خاطرنشان کرد: مسئولان دانشگاه باید شرایط را در این راستا فراهم کنند.

وی با تاکید بر این‌که فرآیند داوری بخش بانوان توسط سه نفر از اساتید قرآنی پیگیری می‌شود، یادآور شد: مسابقات دانشگاه آزاداسلامی به ترتیب از مرحله شهرستانی گرفته تا مراحل استانی، کشوری و ملی پیگیری می‌شود.

متسابقین در کلاس‌های حرفه‌ای حضور یابند

طالبی در توصیه‌ای به متسابقین گفت: متسابقین و همچنین علاقه‌مندان در کلاس‌های حرفه‌ای حضور یافته و در نزد اساتید آموزش ببینند.

صدیقه سرابی‌نژاد، یکی از شرکت‌کنندگان این دوره از مسابقات در بخش «اساتید» نیز که به مدت چهار دوره است از شهرستان سراب در رشته‌ تحقیق این مسابقات شرکت می‌کند، اظهار کرد: بنده در هیچ دوره و کلاسی شرکت نکرده‌ام و صرفا صوت‌ها و آثار استاد منشاوی را گوش سپرده و تمرین می‌کنم، اما اگر در دانشگاه چنین دوره‌های برگزار شود حتما مشارکت و استقبال می‌کنم.

وی، گفت: بنده طی دو دوره‌ قبل در این مسابقات مقام دوم و سوم رشته‌ تحقیق مسابقات دانشگاه آزاد مرحله استانی را کسب کرده و این دوره نیز با آمادگی و امید در مسابقات شرکت کردم.

سرابی نژاد، با اشاره به این‌که تمرین و پشتکار در مسابقات قرآنی بسیار اهمیت دارد، خاطرنشان کرد: علاقه‌مندان باید در ابتدا کلاس‌های مقدماتی را گذرانده و سپس در کلاس‌های تخصصی شرکت کنند. برگزاری این دوره‌ها نیز وظیفه‌ی دانشگاه و مسئولان است.

گفتنی است، بیست و سومین دوره مسابقات شفاهی قرآن کریم در بین دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی در رشته‌های ترتیل، تحقیق، حفظ پنج جزء، حفظ ده جزء، حفظ 20 جزء و حفظ کل قرآن کریم به همراه رشته‌های اذان و تواشیح با حضور ۲۰۰ نفر از دانشجویان، کارکنان و اساتید آغاز به کار کرد. نفرات اول هر رشته در صورت کسب نمره لازم، به مرحله کشوری راه می‌یابند.

انتهای پیام

captcha