توحید در قرآن
کد خبر: 3729643
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۱

توحید در قرآن

گروه معارف - توحید به معنای یگانه دانستن خداوند متعال و نفی تعدد خدایان و نفی حد و حدود از خداوند عزوجل است.

 توحید در قرآن

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، توحید به معنای یگانه دانستن خداوند متعال و نفی تعدد خدایان و نفی حد و حدود از خداوند عزوجل است و هر واقعیتی از واقعیت‌های عالم و جهان هستی را فرض کنیم، واقعیتی است محدود، در حقیقت وجودش مرز و نهایتی دارد که در غیر از آن حد و نهایت یافت نمی‌شود؛ زیرا تنها خدای متعال است که هیچ حد و مرزی، ابتدا و انتهایی، اول و آخری برای او قابل تصور نبوده؛ چرا که وجود خداوند متعال مطلق است و به هر تقدیر، موجود است و به هیچ سبب و شرطی مرتبط و نیازمند نیست.
البته روشن است که فطرت و سرشت انسان‌ها همیشه در تمام افراد، به طور یکسان و مساوی زنده و فعال نیست، بلکه ممکن است تحت تاثیر عوامل محیطی، اجتماعی و تربیتی به صورت خفته و غیر فعال درآید و یا از مسیر صحیح خود خارج شود و راه را برای انسان وارونه نشان دهد.

اعتقاد به توحید یكی از اصول دین اسلام به شمار می‌رود
حجت‌الاسلام جلیل جلیلی، مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه پیام نور استان، در گفت‌‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: اعتقاد به توحید یكی از اصول دین اسلام به شمار می‌رود و این توحید نه تنها در دین اسلام یك مسأله مهم است، بلكه این اصل رشته پیوند بین تمام ادیان آسمانی است، به طوری كه اولین دعوت انبیاء الهی به این اصل بوده است و تا آخر هم همه دستورات و قوانین دینی، آمیخته و مبتنی بر این اصل است و اینكه اگر كسی اعتقاد به خداوند متعال نداشته باشد نمی توان او را دیندار یا مسلمان نامید.
وی افزود: اعتقاد به چنین اصلی نمی‌تواند بدون آثار باشد، بلكه سر منشأ تمام خیرات و آثار نیک است.
حجت‌الاسلام جلیلی، ضمن بازگو نمودن ضرورت پرهیز از اطاعت طاغوت ادامه داد: یک خداشناس واقعی، خود را در مقابل قوانین و تكالیف الهی، ملتزم به اطاعت و عمل می‌داند چون از آنجایی كه یكی از اقسام توحید، همان توحید در اطاعت است و توحید در اطاعت یعنی اینكه انسان فقط باید از خدای یگانه اطاعت كند و از اطاعت طاغوت و دیگران پرهیز كند.
مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه پیام نور آذربایجان‌شرقی، یادآور شد: اگر افراد یک جامعه بر این اعتقاد باشند كه تنها خالق و تنها مدبر امورات و تنها حاكم و سلطان همه مخلوقات، خدای یگانه است، و فقط او است كه شایسته اطاعت و بندگی و تنها او صاحب سرنوشت انسانهاست، درمی یابند كه مبدأ همه یكی است، پس نمی تواند مقصد هم یكی نباشد.
وی با اشاره به فرموده امیرالمومنین علی(ع) افزود:مولای متقیّان علی(ع) می‌فرمایند: خداوند رسولان خود را در میان مردم برانگیخت و پیامبرانش را پی درپی گسیل کرد تا میثاق فطرت خداوندی را از ایشان باز پس گیرند و نعمت فراموش شده را به یادشان آورند.
حجت‌الاسلام جلیلی، اعتقاد به توحید را موجب تعالی همت انسان دانست و تاکید کرد: اعتقاد به توحید موجب تعالی همت انسان می شود، زیرا وقتی انسان اعتقاد به توحید پیدا می كند، خودش را در مقابل منبع همه كمالات و فیض‌ها می‌بیند و سعی می‌كند خویشتن را به این مبدأ نزدیكتر كند و كارهای خودش را فقط به خاطر خشنودی و جلب رضایت پروردگار متعال انجام دهد و در این راه، سختی‌ها و مرارتها را به راحتی به جان بخرد زیرا هدفش بزرگ است، بنایراین با این هدف انسان از «حقیر بینی» به طرف «عظیم نگری» پیش می رود.

توحید به معنای یگانه دانستن خداوند متعال است
حجت‌الاسلام رحیم همزبان، کارشناس مسائل مذهبی و دینی در گفت‌‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: توحید به معنای یگانه دانستن خداوند متعال و نفی تعدد خدایان و نفی حد و حدود از خداوند عزوجل است.
وی اعتقاد به توحید را از اصول دین اسلام دانست و افزود: اعتقاد به توحید یكی از اصول دین اسلام به شمار می رود و این توحید نه تنها در دین اسلام یک مسأله مهم است، بلكه این اصل رشته پیوند بین تمام ادیان آسمانی است.
وی با استناد به آیه 11 سوره شوری خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: خدا مِثل ندارد ولی مَثَل دارد.
حجت‌الاسلام همزبان ادامه داد: اگر چه خدا مِثْل ندارد، یعنی خدای دومی که شریک او باشد وجود ندارد و محال است، «لا شَریکَ لَه» ولی مَثَل می‌تواند داشته باشد، یعنی موجودی که موضوعاً خدا نباشد، اما حکماً خدا گونه و دارای صفات جلال و جمال او باشد.
این استاد دانشگاه یادآور شد: شکی نیست که توحید یکی از اصول دین است و همه می‌دانند که اصول دین از مسائل اعتقادی و باور های دینی است که مسلمانان همه باید به آنها ایمان بیاورند.
حجت‌الاسلام همزبان بیان کرد: در طول تاریخ بعثت انبیاء الهی یکی از مهم‌ترین اهداف پیامبران الهی دعوت به مسئله توحید و یگانه پرستی و بر حذر داشتن انسان‌ها از شرک و بت پرستی بوده است، اگر در سیر تاریخ و داستان پیامبران در قرآن توجه کنیم، می‌بینیم که یکی از بزرگترین مفاسد جامعه در زمان آن بزرگواران همین شرک و بت پرستی بوده است که تمام وقت انبیاء را به خود مشغول ساخته است.
وی با اشاره به فرموده سیدالساجدین امام سجاد(ع) افزود: امام زین العابدین(ع) می فرمایند: وجود سه چیز، مؤمن هلاک نمی‌شود: گواهی دادن به «لا إلهَ إلاّ الله وحدَهُ لا شَریکَ لَهُ»، شفاعت رسول خدا و گستردگی رحمت خداوند عزّ وجلّ.
حجت‌الاسلام همزبان ضمن بازگو نمودن یکی از مهم ترین اهداف پیامبران الهی تاکید کرد: پس مالیكت مطلق هر چیز به دست خداست. تمامی منابع طبیعی، اموال و ثروتها را او پدید آورده است و صاحب اختیار و دارنده آنها است. این مواهب الهی برای عموم مردم آفریده شده است، پس باید همه بندگان خدا از این مواهب الهی بهره ببرند و این بهره بردن هم باید با رعایت اصل عدالت تعیین شده باشد.
براساس این گزارش، مالیكت مطلق هر چیز به دست خداست. تمامی منابع طبیعی، اموال و ثروت‌ها را او پدید آورده است و صاحب اختیار و دارنده آنها است. این مواهب الهی برای عموم مردم آفریده شده است، پس باید همه بندگان خدا از این مواهب الهی بهره ببرند و این بهره بردن هم باید با رعایت اصل عدالت تعیین شده باشد.
انتهای پیام

captcha