شعر پروین ویژگی جهانی‌شدن دارد
کد خبر: 3729895
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۷
مهدوی‌راد عنوان کرد:

شعر پروین ویژگی جهانی‌شدن دارد

گروه ادب ــ دبیر علمی هشتمین جایزه ادبی پروین اعتصامی در اختتامیه این جایزه گفت: شعر پروین این ویژگی را دارد که جهانی شود.

شعر پروین ویژگی جهانی‌شدن است
به گزارش خبرنگار ایکنا؛ حجت‌الاسلام محمدعلی مهدوی‌راد، دبیر علمی هشتمین جایزه ادبی پروین اعتصامی صبح امروز در مراسم اختتامیه هشتمین دوره جایزه ادبی پروین اعتصامی گفت: در ابتدا توصیه می‌کنم کتاب «فاطمه فاطمه است» علی شریعتی را بخوانید که در صفحات نخست آن مطالب مهمی درباره زنان و انقلاب اسلامی آمده است.
وی در ادامه گفت: پروین شاعر بی‌نظیری است. هر زمان به دیوانش نگاه می‌کنم، مسئله جدی برایم این است که همواره درباره او گفته می‌شود که در محضر پدر خوانده و آموخته و حتی اندیشیده است، اما واقعاً نمی‌دانم این مضامین متعالی، عمیق، ژرف و انسانی از کجا آمده و دریافت شده است.
وی با بیان اینکه شعر پروین این ویژگی را دارد که جهانی شود، افزود: البته در کشورهای عربی اقبال به شعر پروین در اشعار شاعران و محققانی همچون آیت‌الله سیدمحمدجواد هاشمی دیده می‌شود که پژوهش‌هایی را نیز به زبان عربی درباره پروین به چاپ رسانده است.
مهدوی‌راد در ادامه درباره چرایی نامگذاری این جایزه به نام پروین اعتصامی، عنوان کرد: ارزش‌های انسانی و معنوی در شعر پروین موج می‌زند، اشعار وی فرومکان و فروزمان است و خداجویی، خدانگری، ستم‌ستیزی و مظلوم‌گرایی از جمله مضامین اشعار وی است. همچنین معرفت و پیوند هستی با خدای هستی در شعر پروین موج می‌زند و نگاه خردمندانه به زن در شعرهایش مشهود است. پروین خداجوی بود و کسانی که می‌خواهند او را بشناسند، اشعار او را بخوانند و بدانند این جایزه باید به نام پروین باشد.
وی در ادامه به حضور زنان در عرصه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، حضور زنان در عرصه دانش به شدت و از نظر کمی و کیفی افزایش یافت.
همچنین محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه بیان کرد: ایران خاستگاه شعری و هنر است و کم ملتی را می‌توان یافت که شعر و ادبیات به این گونه داشته باشند و از نمونه‌های آن می‌توان به حافظ، سعدی، پروین اعتصامی و ... اشاره کرد.
وی با بیان اینکه نگاه عرفانی پروین را می‌توان در شعرهایش دید، افزود: پروین اعتصامی از شاعران جوانی بود که به مضامین بلند اجتماعی و معنوی پرداخت و شعرهایش اثرگذار بود و با وجود عمر کوتاه، اما پربارش به بیان درد و رنج‌های مردم پرداخت و با ظلم و ستم کنار نیامد و ثروت‌های انباشته را حاصل اشک یتیمان می‌دانست و شعر خود را به ارباب زر و قدرت نفروخت.
‎گفتنی است؛ هشتمین جایزه ادبی پروین اعتصامی صبح امروز ۲۳ تیر با معرفی برگزیدگان در حسینیه جماران به کار خود پایان داد.
انتهای پیام

captcha