رفتارهای سلبی در مورد حجاب جوابگو نیست
کد خبر: 3730347
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۰

رفتارهای سلبی در مورد حجاب جوابگو نیست

گروه اجتماعی- موضوع پوشش نباید با رفتارهای سلبی و خشمانه مواجه شود بلکه پوشش و حجاب مستلزم کار فرهنگی است.

رفتارهای سلبی در مورد حجاب جوابگو نیست

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، این روزها همایش‌ها و برنامه‌های هفته عفاف و حجاب در حالی برگزار می‌شود که پوشش‌های نامناسب و ناهنجار همزمان با فرا رسیدن گرمای هوا و فصل تابستان در خیابان‌های شهر به وفور دیده می‌شود.
رواج شال‌ها و روسری‌های کوتاه، نازک و مانتوهای جلو باز، تنگ و چسبان که در خورشان یک بانوی مسلمان در جامعه اسلامی نیست موجی از انتقادها و حرف و حدیث ها را به دنبال دارد.
متاسفانه علاوه بر تمایل و رغبت برخی از دختران و زنان جامعه نسبت به این نوع پوشش‌ها برخی از آقایان نیز تمایل زیادی به استفاده همسر و دختران خود از این نوع پوشش دارند و این رفتار جزو آسیب‌هایی است که خانواده ها را تهدید می‌کند.
از سوی دیگر نحوه پوشش هنرپیشه‌های صدا و سیما که به عنوان قبله نمای مد و تجمل گرایی مطرح هستند و علاوه بر شبکه‌های ماهواره‌ای و شبکه‌های اجتماعی شبکه‌های مختلف رسانه ملی نیز آنها را به روش‌های مختلف تبلیغ می‌کند باعث می‌شوند به عنوان پوشش در جامعه مطرح شوند و هر روز بر دامنه پوشش آنها اضافه می شود.
از سوی دیگر نبود طراحان لباس که بخواهند یک نوع خاص و یک دست از پوشش را برای جامعه بانوان طراحی کنند تا به تولید انبوه برسد یکی دیگر از چالش‌های این حوزه است که باعث ترویج بی بند و باری می شود.
سیده محبوبه موسوی، جامعه شناس فرهنگی در گفت‌وگو با ایکنا در مورد نحوه پوشش و حجاب بانوان در جامعه گفت: به نظر می‌رسد در بحث پوشش و تنوع مانتوهای موجود در بازار تقاضا برای عرضه خیلی مهم است و در این میان تولید کنندگان و افرادی که در کار پوشاک هستند از تنوع در خواست‌های موجود رضایت چندانی ندارند.
وی افزود: بخش دیگری از این موضوع به نحوه نظارت مسئولان و متولیان امر نیز مربوط است چرا که به نظر می رسد نظارت بر نحوه تولید و فروش مانتو غیر متعارف و ناهنجار درست نیست.
موسوی، با اشاره به این که بسیاری از مانتوهایی که به نام مانتوهای جلوباز تابستانی در معرض فروش قرار دارند در طراحی و ظرافت زیبایی خاصی ندارند گفت: با وجودی که این مانتوهای جلوباز که به وفور هم در جامعه مد شده است زیبایی و جذابیت خاصی ندارد اما تحت تاثیر مدهای مختلف و تبلیغات زیاد با استقبال خوبی مواجه می شوند.
این جامعه شناس فرهنگی، با اشاره به رواج مانتوهای پشت نویسی شده اظهار کرد: این مانتوها عبارت‌های نامفهومی دارند ولی بسیاری از دختران جوان به علت عدم آگاهی و نداشتن الگوی خوب و مناسب به خرید چنین مانتوهایی اقدام می کنند و علیرغم داشتن معنا و مفهوم خاص صرفا به خاطر جوان پسند بودن در بازار عرضه می شود.
وی، با اشاره به این که بانوان در عین حال که حجاب خود را رعایت می‌کنند باید آراسته و منظم نیز در جامعه حضور داشته باشند و رواج این نوع مانتوها در جامعه به معنای این نیست که حتما از این مانتوها بپوشند.
وی ادامه داد: نکته بعدی این که وقتی در جامعه از حجاب صحبت می‌شود منظور این نیست که حتما بانوان باید چادر سر کنند بلکه استفاده از مانتو و مقنعه نیز به معنای حجاب کامل است اما در عین حال انتخاب چادر به عنوان پوشش حجاب احسن و برتر است.
این جامعه شناس، با بیان این که موضوع پوشش نباید با رفتارهای سلبی و خشمانه مواجه شود، گفت: بحث پوشش و حجاب مستلزم کار فرهنگی است و اگاه کردن خانواده‌ها نسبت به حجاب و پوشش و این که رعایت این موضوع باعث جلوگیری بسیاری از آسیب‌های اجتماعی می‌شود و علاوه بر آن جزو ارزش های ایرانی و اسلامی محسوب می شود.
وی رسانه‌ها را یکی از ارکان مهم در این زمینه اعلام کرد و گفت: اکنون بسیاری از افراد صاحب رسانه‌های شخصی شده‌اند و در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی هر آن چیزی را که می‌خواهند منتشر می‌کنند و هر آنچه را که می خواهند به دست می‌آورند بنابراین باید گفت بسیاری از جوانان از طریق رسانه‌ها نسبت به موضوع حجاب کم توجهی یا بی توجهی صورت می گیرد.

برای ترویج فرهنگ عفاف و رفع معضل بدحجابى، فرهنگ‌سازی بیشترین طرفدار را دارد؛ بنابراین باید کار فرهنگی کرد که صد البته پیش قراولان این حرکت، دستگاه‌های فرهنگی‌اند و سایر نهادهای اجتماعی هم در این مورد باید کمک کنند.

نباید فراموش کرد تضعیف و فروپاشی بنیان خانواده، افزایش آسیب‌های اجتماعی، کاهش اعتماد خانواده‌ها به دختران و زنان، افزایش تجاوزهای جنسی، بی‌بندوباری‌های اجتماعی و به‌تبع آن افزایش طلاق و اعتیاد و ناهنجاری‌های اجتماعی در جامعه از عواقب جبران نشدنی رعایت نکردن حریم عفت و پوشش در جامعه توسط زنان و دختران است.

انتهای پیام

captcha