حفظ قرآن را می‌توان به صورت آماتور هم دنبال کرد
کد خبر: 3730359
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۲

حفظ قرآن را می‌توان به صورت آماتور هم دنبال کرد

گروه فعالیت‌های قرآنی - حافظ کل قرآن کریم، در توصیه‌ای به جوانان و افرادی که می‌خواهند حافظ قرآن شوند، گفت: معتقدم نباید به حفظ قرآن به صورت کاملا حرفه‌ای نگاه کرد، چرا که می‌توان بصورت آماتوری و در حد توان نیز در این رابطه قدم برداشت و موفق هم شد.

 معتقدم نباید به حفظ قرآن به صورت کاملاً حرفه‌ای نگاه کرد

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، راحله قلی‌زاده، حافظ کل قرآن و در مرحله استانی چهل‌ویکمین دوره مسابقات قرآن کریم اوقاف آذربایجان‌شرقی موفق به کسب مقام اول در رشته‌ «حفظ کل قرآن» شده است. این حافظ کل قرآن متولد سال ۱۳۶۴ بوده و رشته‌ دانشگاهی وی زیست شناسی سلولی مولکولی است.

وی در مسابقات استانی سال گذشته‌ اوقاف نیز موفق به کسب رتبه‌ اول در رشته‌ حفظ کل شده بود. همچنین در مسابقات دانشجویی حفظ موضوعی قرآن در کشور مقام اول را کسب کرده و در مسابقات تفسیر دانشجویی، مسابقات حفظ قرآن در جشنواره دانشجویی نیز موفق به کسب مقام شده بود.

قلی‌زاده پیشتر نیز در مسابقات دانش‌آموزی احکام دوبار رتبه اول کشوری را کسب کرده و طی سال‌های گذشته نیز در مسابقات اوقاف در رشته حفظ پنج جزء حائز رتبه بود.

این حافظ قرآن، که در مسابقات استانی اوقاف در سال‌جاری مقام کسب کرده و به مسابقات قرآنی مرحله کشوری راه یافته است، در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد: چند سال پیش برای حفظ قرآن برنامه‌ریزی کرده بودم و هر ماه یک جزء را حفظ می‌کردم اما به دلیل مشکل جسمانی، وقفه‌ای در این مسیر ایجاد شد.

وی ادامه داد: بعد از مدتی دوباره شروع کرده و در کنار مشغله های زندگی، فرزنداری و شغل، برای هر فصل از سال حفظ یک جزء را در برنامه قرار دادم و این برنامه ریزی را ادامه دادم و طی چهار سال توانستم حافظ کل قرآن شوم؛ اکنون نیز به مدت یک و نیم سال است که حافظ کل قرآن هستم.

قلی‌زاده، با بیان اینکه بنده هیچ استادی نداشته و خودم در این مسیر تلاش کردم تا آیات قرآنی را در قلب و وجود خویش جای دهم، افزود: صرفا چند جلسه برای رفع اشکال در کلاس‌ها حاضر شده‌ام.

وی در توصیه‌ای به جوانان و افرادی که می‌خواهند حافظ قرآن شوند، گفت: حفظ قرآن به دو شکل حرفه‌ای و آماتور است. معتقدم نباید به حفظ قرآن به صورت کاملا حرفه‌ای نگاه کرد، چرا که می‌توان بصورت آماتوری و در حد توان نیز در این رابطه قدم برداشت و موفق هم شد.

قلی‌زاده، با بیان این‌که توصیه دارم قرآن را حفظ کنیم تا بتوانیم حتی به اندازه‌ای جرعه‌ای از این دریای عظیم بهره‌مند شویم، خاطرنشان کرد: با برنامه‌ریزی دقیق و در نظر شرایط باید در این مسیر حرکت کرد و اگر کسی تصمیم دارد که حافظ کل قرآن شود، باید با برنامه پیش برود وگرنه این روند برایش سخت می‌شود.

این حافظ کل قرآن، با اشاره به اهمیت شرکت در مسابقات برای حافظان قرآن، یادآور شد: حداقل تاثیر مسابقات در این است که محفوظیات تثبیت شده و فرد می‌تواند در این مسیر پیشرفت کند و همچنین شرکت در مسابقات مختلف، به نوعی علاقه و انگیزه ایجاد می‌کند.

وی با بیان این‌که هر مسابقه‌ای که حافظ در آن شرکت می‌کند برابر با شش ماه تثبیت است، افزود: شرکت در مسابقات باعث می‌شود که حافظ، محفوظاتش را دقیق‌تر مدنظر قرار داده و مورد قیاس و ارزیابی قرار دهد.

یادآوری می‌شود که مرحله استانی چهل‌و‌یکمین دوره مسابقات قرآن اوقاف آذربایجان شرقی طی روزهای ۱۴ الی ۱۶ تیرماه در تبریز برگزار شد.

انتهای پیام

captcha