توسعه متوازن با سیاست های جمعیتی مناسب
کد خبر: 3730525
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۱

توسعه متوازن با سیاست های جمعیتی مناسب

رشد بی رویه جمعیت و گاه کاهش رشد در مقاطعی باعث شده است توجه به اتخاذ سیاست های جمعیتی مناسب اهمیت یابد .اتخاذ این سیاست ها به همراه توسعه همه جانبه می تواند جامعه را توانمند و پویا نماید .

به گزارش ایکنا، جهان اقتصاد نوشت: رشد جمعیت انسانی نیز همانند جمعیت سایر گونه های موجودات نمی تواند علی نهایت افزایش یابد و بدلیل محدودیت منابع که در واقع یک عامل جبری است محدود میگردد. ولیکن جمعیت جامعه انسانی در جهان و یا هر منطقه بدلیل جمعیت پایه موجود و ترکیب سنی ،ازدواج و تمایل به خانه دار شدن ،تمایل به تعدد فرزند و سیاستهای تنظیم جمعیت میتواند تغییر نماید

در هر کشور بسته به رشد کنونی و روند افزایش جمعیت و نیز منحنی و یا هرم جمعیتی سیاستهای متفاوتی اجرا میگردد.بعنوان مثا ل در چین در نیمه اول قرن گذشته سیاست بر کنترل و کاهش فرزند آوری بوده ولی در انتهای قرن سیاست به تشویقبه فرزند آوری تغییر نموده است. در حال حاضر اکثر کشورهای اروپایی و حتی کانادا سیاست تشویق را در پیش گرفته اند. این درحالی است که در بسیاری از کشورهای افریقایی و آمریکای جنوبی هنوز سیاست بر کاهش فرزندآوری استوار است.در دوران گذار جمعیتی میبایست سیاستها بتدریج از کنترل به سمت تشویق تغییر پیدا نمایند.

قبل از دهه پنجاه بدلیل فراوانی مرگ و میر بخصوص در سنین نوزادی وکودکی به صورت معمول و مرسوم خودبخود افزایش موالید صورت میگرفته و بتدریج با بهبود وضعیت بهداشت و بخصوص از دهه شصت که یک گره جمعیتی ناشی از افزایش کودکان بروز نموده و ساختار و ترکیب هرم جمعیتی موجب شده بود تاسیاستها بر کنترل جمعیت بوده ولی بتدریج و ورود به دوران گذار و نیز در شرایط کنونی میبایست سیاستهای تنظیم جمعیتی روند افزاینده ولی برنامه ریزی و کنترل شده را مد نظر قرار دهد. تا از افزایش نرخ سرباری وکاهش نرخ جمعیت مولد در آینده پیشگیری گردیده و در آینده جایگزین برای بازنشستگان بوجود آید. البته این

مستلزم ایجاد بسترهای الزم از جمله تسهیلات مورد نیاز میباشد. چراکه امکان جایگزینی با روش مهاجرت

پذیری فراهم نیست اگرچه میبایست به آن نیز فکر کرد. کاری که اکثر کشورهای پیشرفته با پذیرش مهاجرین

انتخاب شده و برگزیده انجام میدهند.لازم به توضیح است چنانچه به این امر مهم پرداخته نشود مجبوریم در آینده سن بازنشستگی را همانند فرانسه بالا ببریم.

تنظیم خانواده لزوما به معنای کنترل و کاهش موالید نمیباشد بلکه فاصله گذاری بین موالید ،

برنامه ریزی برای حاملگی و فرزندآوری ، پیشگیری از حاملگی های ناخواسته و نیز کنترل حاملگیهای پر رسیک و

نیز برنامه های پیشگیری از مرگ و میر مادر و نوزاد را نیز شامل میشود. لذا از این منظر تنظیم خانواده همواره

میبایست مد نظر باشد. حتی سیاستهای تشویقی موالید نیز خود نوعی تنظیم خانواده میباشد.

در خصوص جمعیت ، سیاستهای کلی جمعیت توسط مقام معظم رهبری براساس بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی در سال ۹۳در ۱۴ بند ابلاغ شد و براساس آن ارتقا پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت با افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی مورد اشاره بوده است .اما افزایش جمعیت با تاکید برارائه آموزش های مناسب ،نهدینه سازی سبک زندگی اسلامی-ایرانی ،ارتقا امید به زندگی ،تکریم سالمندان ، توانمندسازی جمعیّت در سن کار، حفظ و جذب جمعیّت در روستاها و مناطق مرزی، مدیریت مهاجرت به داخل و خارج،استفاده از ظرفیت های ایرانیان مقیم خارج و رصد مستمر سیاست‌های جمعیّتی بوده است تا از افزایش بی کیفیت جمعیت جلوگیری گردد و رشد و توسعه همه جانبه شکل بگیرد . امید است این سیاستهای هوشمندانه با تلاش همه قوا و مردم به نحو مناسب عملیاتی گردد.

سید مرتضی خاتمی ، نائب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس

 

captcha