روحیه عفو و گذشت در جامعه کمرنگ شده است
کد خبر: 3730700
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۲

روحیه عفو و گذشت در جامعه کمرنگ شده است

گروه معارف- رئیس مؤسسه آموزش عالی مجتهده امین(ره) با اشاره به سفارش دین به عفو و گذشت در میان مؤمنان، گفت: امروز مشکلات اجتماعی و استرس‌های فراوان، رفتار مردم را تحت تأثیر قرار داده و باعث کمرنگ شدن روحیه گذشت در میان آنان شده است.

روحیه عفو و گذشت در جامعه کمرنگ شده است

حجت‌الاسلام عبدالرسول قاسمی، رئیس مؤسسه آموزش عالی مجتهده امین(ره)، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان درباره بخشش و گذشت از دیدگاه دین، اظهار کرد: قرآن در آیه 29 سوره فتح می‌فرماید:«... أَشِدَّاءُ عَلَي الْکُفَّارِ رُحَماءُ بَيْنَهُمْ...؛ در برابر کافران سرسخت و در میان خود مهربانند.» در دستورات دینی ما آمده است که مؤمنان نسبت به یکدیگر عفو و بخشش داشته باشند، چون لذتی که در عفو و گذشت هست، در انتقام وجود ندارد.
وی با اشاره به آیه قصاص گفت: در این آیه بیان شده که عفو بهتر از قصاص است، حتی اگر نسبت به قاتل باشد؛ البته عفو و بخشش نسبت به مؤمنان و افراد با ایمان است و با دشمنان باید سخت‌گیری کرد.
رئیس مؤسسه آموزش عالی مجتهده امین(ره) خاطرنشان کرد: شرط بخشش آن است که فردی که مورد عفو قرار می‌گیرد، واقعا نادم بوده و قصد سوءاستفاده از بخشش و عطوفت ما را نداشته باشد؛ در غیر این صورت باید او را متوجه رفتار نادرستش کنیم، یا حتی اگر لازم شد، رفتار تندی نسبت به او داشته باشیم.
حجت‌الاسلام قاسمی افزود: البته برخورد تند باید به عنوان آخرین مرحله برای هدایت فرد گناهکار در نظر گرفته شود. در مراحل اول تذکر و یادآوری مسیر درست جایز شمرده می‌شود.
وی در خصوص جایگاه عفو و بخشش در جامعه گفت: متأسفانه امروز مشکلات اجتماعی و استرس‌های فراوان، رفتار مردم را تحت تأثیر قرار داده و باعث کمرنگ شدن روحیه گذشت در میان آنان شده است. در شرایط عادی و بدون مشکل و استرس، مطمئنا مردم برخورد بهتری در مسئله عفو و گذشت از یکدیگر خواهند داشت.
این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: به اعتقاد بنده برخورد تند مردم، ناخواسته و برخاسته از نگرانی‌های فراوان آنها است و در مواقع خاص مانند مراسم‌های مذهبی، شاهد عطوفت و گذشت بسیاری از مردم هستیم.
انتهای پیام

captcha