پیروز ارجمند: لابی‌گری عده‌ای خاص مانع اعتلای موسیقی انقلاب شده است
کد خبر: 3731173
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۵
نگاهی به کارنامه چهل ساله موسیقی انقلاب/ 1

پیروز ارجمند: لابی‌گری عده‌ای خاص مانع اعتلای موسیقی انقلاب شده است

گروه هنرــ متأسفانه جریان رایج در عرصه موسیقی حرفه‌ای کشور به واسطه لابی‌گری عده‌ای خاص که می توان نام آنها را دائم‌الشورا گذاشت و تنها موجب برآوردن مطامع عده‌ای خاص می‌شود از مسیر صلاح خود به سمت اعتلای هنر انقلاب منحرف شده است.

پیروز ارجمند؛ کارشناس موسیقی و آهنگساز در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا با اشاره به شکل‌گیری و برگزاری برخی از رویدادهای موسیقی در کشور از سال‌های آغازین انقلاب تاکنون همچون جشنواره بین‌المللی «موسیقی فجر» گفت: این جشنواره‌ها اساساً با هدف اعتلای موسیقی متعهد، ارزشی و انقلابی و معرفی بضاعت و قابلیت‌های گروه‌های فعال موسیقی ایرانی در سطح ملی و بین‌المللی شکل گرفتند، این امر در ادوار نخستین جشنواره‌ای همچون «موسیقی فجر» نیز با صلابت و جدیت دنبال شد اما این جشنواره به ویژه در دوره‌های اخیر از مسیر و هدف اصلی خود منحرف و جریان دیگری را دنبال کرده است.

وی تدوین آئین‌نامه برای جشنواره مهمی همچون «موسیقی فجر» را در عرصه فرهنگ و هنر کشور مهم ارزیابی کرد و گفت: تنها راه نجات روند موسیقی کشور به ویژه موسیقی که در راستای اهداف متعالی انقلاب اسلامی  در حرکت است و به فعالیت می‌پردازد، نظام‌مند ساختن آن است که تدوین این آئین‌نامه می‌تواند فتح بابی در تحقق این امر باشد، دلیل این امر نیز آن است که متأسفانه جریان رایج در عرصه موسیقی حرفه‌ای کشور به واسطه آنچه می‌توان آن را لابی‌گری عده‌ای خاص که من نام آنها را می‌توانم دائم‌الشورا بگذارم، قلمداد کرد، به صلاح هنر انقلاب نیست و تنها برآورده‌کننده مطامع عده‌ای خاص است.

مدیر اسبق دفتر موسیقی ارشاد تصریح کرد: به شکل مصداقی در مورد فعالیت جاری عرصه موسیقی حرفه‌ای کشور پس از انقلاب اسلامی باید به بنیاد رودکی اشاره کنم که مجموعه تالارهای استانداردی را برای اجرای آثار موسیقی در اختیار دارد اما در عرصه عمل شاهد هستیم که این بنیاد و مدیریت تالارهای آن از منظر تجاری فعالیت‌های متنوعی را دنبال می‌کنند و عملاً تبدیل به یک بنگاه تجاری سودده شده‌اند که هر جریانی را هرچند در راستای اعتلای هنر موسیقی باشد از آنجا که توجیه اقتصادی ندارند و نمی‌توانند درآمدزا باشند را حمایت نمی‌کنند.

ارجمند در ادامه افزود: آنچه که متأسفانه شاهد آن هستیم نتیجه اعمال نظر و نفوذ عده‌ای خاصی است که در تمام اظهارنظرها و تصمیم‌گیری‌های مدیریتی در عرصه موسیقی سال‌هاست که دخالت دارند و می‌توانند به جهت نفوذ کلامی که دارند با نادیده گرفتن بسیاری از بندهای قانونی، مسئولان اجرایی را مجاب سازند تا رویه‌ای ضد مصالح فرهنگ و هنر کشور و در راستای رسیدن به مصالح فردی و یا طیف خاصی از مدیران را اعمال سازند.

رئیس دوره‌های پیشین جشنواره بین‌المللی «موسیقی فجر» اظهار کرد: حاکم شدن چنین فضایی در عرصه فعالیت‌های حرفه‌ای موسیقی کشور و ناظر بر جشنواره بین‌المللی «موسیقی فجر» موجب شده است تا حداقل بزرگترین و مطرح‌ترین جشنواره موسیقی انقلاب اسلامی با گذشت بیش از سه‌دهه از برگزاری آن در عرصه های بین‌المللی که شخصاً در بسیاری از آنها حضور دارم به عنوان جشنواره‌ای شاخص و قابل اعتنا معرفی نشود.

وی در پایان گفت: ما در عرصه موسیقی پس از انقلاب اسلامی نیاز به دمیده شدن روح و تفکر جدیدی هستیم که این امر منوط به مداخله جوانان به عنوان نیروهای خوش‌فکر و پویا در این عرصه خواهد بود، چیزی که تاکنون به آن توجهی نشده است و معمولاً سیاست‌گذاری در این عرصه توسط همان نیروهای قدیمی که شاید اندیشه‌ای نوین متناسب با اقتضائات عرصه موسیقی ندارند به انجام رسیده و جوانان تنها ملزم به تمکین و اجرای آن سیاست‌ها هستند.

انتهای پیام 

captcha