رشته‌های مورد نیاز طلاب شاغل در آموزش و پرورش را طراحی کنیم
کد خبر: 3731333
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۳
آیت‌الله اعرافی:

رشته‌های مورد نیاز طلاب شاغل در آموزش و پرورش را طراحی کنیم

کانون خبرنگاران نبأ ــ مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به تدوین برنامه پنج ساله مشترک میان حوزه و آموزش و پروش، گفت: کارهای ویژه روحانیت، نظامات جامع آموزشی، ‌طرح آمایش که افق 1414 را هدف گرفته، ایجاد رشته‌های حوزوی، تربیت طلبه‌های سرباز معلم و مساجد مدرسه‌محور از جمله طرح‌های راهبردی حوزه در عرصه تعلیم و تربیت است.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین سیدمجتبی ملکی، مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش و دبیر ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش، در نشست فصلی این ستاد که با حضور رؤسای عالی حوزه و آموزش و پرورش و معاونان آنان برگزار شد، اظهار کرد: در نشست قبل که در اسفندماه سال گذشته برگزار شد؛ سه مصوبه در خصوص ابلاغ برنامه‌های ستاد برای استان‌ها، تشکیل کارگروه مشترک برش همکاری‌های پنج ساله میان حوزه و آموزش و پرورش و همچنین بررسی و آسیب‌شناسی بر اساس برنامه‌های قبل داشتیم که برای همه اعضاء ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه آسیب‌شناسی و آنچه تاکنون انجام شده است، در دستور کار قرار خواهد گرفت و پایه برنامه آینده خواهد بود، ادامه داد: برگزاری دوره آموزشی طلاب وظیفه، برگزاری مرحله دوم تربیت مدرس سند تحول، تدوین برش چهار ساله برنامه‌ها برای سال‌های باقیمانده از برنامه ششم توسعه، برگزاری جلسات کمیته‌ها و کارگروه‌های تخصصی، پیگیری ارجاعات و دستورات ریاست عالی ستاد از جمله برنامه‌های پیگیری شده ستاد است.

دبیر ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش افزود: عضويت در كارگروه‌های تنظيم زير نظام‌های سند تحول، تدريس روحانيون غير شاغل در دوره‌های آموزشی ضمن خدمت فرهنگيان، پيگيری رفع مشكل طرح تربيتی روشنا برای سال تحصيلی 97 – 96، ارزيابی از فعاليت‌های استانی، مشاركت در فرآيند پاسخگويی به مراجعان در قالب ميز خدمت، نشست‌های دبيران قطب‌های پنج‌گانه همكاری‌ها، نشست رابطين همكاری‌ها، هم‌انديشی دبيران كميته‌های ستادی و استانی، بازبينی و بازنويسی آيين‌نامه كميته‌های همكاری استان/ شهرستان و منطقه، استفاده از ظرفيت موسسه خاتم‌النبيين در دوره‌های ضمن خدمت فرهنگيان، انتشار نشريه حلقه وصل، رفع مشكل صدور ابلاغ روحانيون وظيفه از دیگر پیگیری‌های ستاد طی ماه‌های اخیر بوده است.

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین ملکی بیان کرد: بارگذاری رخدادهای متناسب با حوزه و آموزش و پرورش در پايگاه اطلاع‌رسانی و جریان‌سازی‌های مفید خبری و تحلیلی در این راستا، مكاتبه با دفاتر مراجع معظم تقليد، پيگيری احيای شورای سياست‌گذاری مناسبت‌های ولايی، پيگيری احيای شورای سياست‌گذاری بصيرت فرهنگيان، رفع مشكل پايان خدمت طلاب جهت استخدام در آموزش و پرورش از دیگر برنامه‌ها و موضوعات پیگیری شده توسط دبیرخانه ستاد همکاری‌ها است.

رشته‌های مورد نیاز طلاب شاغل در آموزش و پرورش را طراحی کنیم

همچنین در این نشست آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه گفت: حوزه‌های علمیه با مدیریت در برنامه‌ریزی و مجموعه طرح‌های متون توانسته با توجه به عقبه کهن خود 20 سند جامع راهبردی تدوین کند.

وی با بیان اینکه امروز حوزه علمیه علاوه بر مطالبه‌گری و تعامل‌های متقابل، پاسخگو نیز است، افزود: نقش تربیتی آموزش و پرورش و جایگاه ارزشمند آن در نظام اسلامی بر کسی پوشیده نیست، لذا همکاری حوزه و آموزش و پرورش از اهمیت به‌سزایی برخودار است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: طی ماه‌های اخیر اقدامات ارزشمند برنامه‌ریزی و ساختاری در حوزه‌های علمیه رخ داده است که خروجی‌های ارزشمندی را به بار خواهد نشاند.

آیت‌الله اعرافی گفت: کارهای ویژه روحانیت، نظامات جامع آموزشی، ‌طرح آمایش که افق 1414 را هدف گرفته، ایجاد رشته‌های حوزوی، تربیت طلبه‌های سرباز معلم و مساجد مدرسه‌محور از جمله طرح‌های راهبردی حوزه در عرصه تعلیم و تربیت است.

وی با اشاره به تدوین برنامه پنج ساله مشترک میان حوزه و آموزش و پروش افزود: در این طرح با ایجاد کارگروه‌ها و جلسات متعدد کارشناسی با در نظر گرفتن اسناد بالادستی در حوزه و آموزش و پرورش و سند تحول می‌بایست یک برشی با لحاظ سیاست‌ها و توانایی‌های طرفین شکل بگیرد و تدوین و تصویب شود.

رئیس عالی ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش گفت: امروز هم حوزه و هم آموزش و پرورش به توانایی‌های همدیگر نیازمند هستند و ما آمادگی کامل داریم بر اساس تفاهمات و همکاری‌ها، تعاملات مکرری داشته باشیم.

وی در خصوص مدارس معارف اسلامی اظهار کرد: برای این سبک از مدارس می‌بایست کارگروهی مرکب از حوزه‌های علمیه برادران و خواهران و آموزش و پرورش با حضور نمایندگان تام‌الاختیار تشکیل شوند تا جدی‌تر وارد این عرصه شویم.

برای حل آسیب‌های اجتماعی نیازمند ظرفیت حوزه‌های علمیه هستیم

سیدمحمد بطحائی، وزیر آموزش و پرورش نیز در این نشست اظهار کرد: امروز فرصت مغتنمی است تا بتوانیم با همه توان خود از ظرفیت حداکثری حوزه‌های علمیه برای تربیت نسلی اسلامی و انقلابی بهره‌مند شویم.

وی ادامه داد: امروز کشور در شرایط دشوار و سختی به‌سر می‌برد اما این مسائل نمی‌تواند بهانه‌ای برای غفلت و کم‌کاری جهت تربیت نسلی ارزشمند و انقلابی غفلت شود.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: با تدوین برنامه پنج ساله که با برش‌هایی از اسناد بالادستی است، می‌بایست بر آموزش خانواده‌ها در خصوص آسیب‌های اجتماعی به جدیت ورود و خانواده‌ها را نسبت به این آسیب‌ها، تهدیدات و هجمه‌ها آگاه کرد.

بطحائی اظهار کرد: حوزه‌های علمیه در راستای همین برنامه پنج‌ ساله می‌بایست در کمک‌رسانی به آموزش و پرورش در خصوص آموزش ائمه جماعت مدارس، مدیران مدارس، معلمان و خانواده‌ها دوشادوش آموزش و پرورش نقش‌آفرینی کند.

وی در خصوص اهمیت مدارس روشنا و امین تصریح کرد: این طرح‌ها از جمله طرح‌های ارزشمند مشترک میان حوزه و آموزش و پرورش است که باید عملیاتی باشند.

بطحائی افزود: نیازی نیست بالای سر در هر مدرسه‌ای تابلو بزنیم مدرسه امین یا روشنا بلکه می‌توانیم با همین ساختاری که وجود دارد برنامه‌های مورد نظر را در آن عملیاتی و تقویت کرد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: از دیدگاه وسیع، ارزشمند و پاسخگوی آیت‌الله اعرافی در خصوص مطالبات قدردانی می‌کنم و این ویژگی ایشان، فرصتی مغتنم برای آموزش ‌و پرورش به‌وجود آورده که باید از آن به‌خوبی استفاده شود و به همین منظور باید کارگروه‌ها به‌طور مستمر تشکیل جلسه بدهند و در عملیاتی کردن برنامه‌ها همدیگر را کمک کنند.

وی افزود: اقتصاد کشور در شرایط سختی است و خوشبختانه تجارب خوبی برای عبور از بحران داریم اما این شرایط باعث نمی‌شود که از طرح‌های ستاد همکاری‌های غفلت کنیم و مجموعه وزارت آموزش ‌و پرورش تلاش خواهد کرد که برنامه‌ریزی‌های لازم را برای عملیاتی کردن مصوبات داشته باشد.

وزیر آموزش‌ و پرورش با معرفی تلویزیون تعاملی گفت: وجه عمده آسیب‌های اجتماعی در مورد دانش‌آموزان به عدم آگاهی خانواده برمی‌گردد و تلویزیون تعاملی مخاطب‌محور است و از این فرصت می‌توان برای آموزش خانواده‌ها و خصوصا در برنامه‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی استفاده کرد. به همکاری حوزه با آموزش ‌و پرورش برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نیاز است و پیشنهاد می‌کنم اعضای ستاد همکاری‌ها، ضمن توجه به ظرفیت تلویزیون تعاملی، برنامه پنج ‌ساله آموزش مربیان، مدیران و خانواده‌ها را در نظر داشته باشند.

بطحایی گفت: با توجه به شرایط تا جایی که امکان داشته باشد از حضور روحانیون آشنا به حوزه تعلیم و تربیت در مدارس استفاده خواهیم کرد و برای حضور مؤثر روحانیون برگزاری دوره‌های آموزشی و اعطای گواهی‌نامه مهارتی در نظر گرفته خواهد شد.

یادآور می‌شود، این نشست با چهار دستور جلسه «اقامه نماز در مدارس»، «آموزش غیر رسمی در مساجد»، «طرح امین با توجه به استقبال و مطالبه مدیران و اولیا» و «تعیین تکلیف طرح روشنا برای سال آینده» و با سخنرانی برخی از اعضای ستاد دنبال شد.

اکبر پوستچیان
انتهای پیام

captcha