زندگی را به ترکیبی از واقع‌گرایی و آرمان‌گرایی تبدیل کنیم
کد خبر: 3731905
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۴

زندگی را به ترکیبی از واقع‌گرایی و آرمان‌گرایی تبدیل کنیم

گروه معارف- عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: انسان در زندگی فردی و اجتماعی خود باید هم واقع‌گرا باشد و هم آرمان‌گرا، یعنی با شناخت و آگاهی از وضعیت موجود نامطلوب و تلاش برای تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف، گام به گام به سمت وضعیت مطلوب ناموجود حرکت کند.

زندگی را به ترکیبی از واقع‌گرایی و آرمان‌گرایی تبدیل کنیم

حسین مطیع، عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه صنعتی اصفهان در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان اظهار کرد: آرمان‌گرایی به معنای ترسیم شاخص‌های وضعیت مطلوب و رسیدن از وضعیت موجود نامطلوب به وضعیت مطلوب ناموجود است و واقع‌گرایی یعنی اینکه وضعیت موجود را درک کرده و امکانات، توانایی‌ها، فرصت‌ها و نقاط قوت و ضعف درونی و بیرونی مورد بررسی قرار گیرد.
وی با بیان اینکه انسان باید در زندگی هم آرمان‌گرا و هم واقع‌گرا باشد، گفت: انسان باید ویژگی‌های وضعیت نامطلوب را به خوبی شناخته و نسبت به آنها بصیرت داشته باشد و بداند که جامعه آرمانی‌اش چه ویژگی‌ها و فاکتورهایی دارد.
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه صنعتی اصفهان خاطرنشان کرد: همه ادیان الهی از جمله اسلام معتقدند که انسان باید از وضعیت موجود نامطلوب به سمت وضعیت مطلوب ناموجود در حرکت باشد، در واقع باید از واقع‌گرایی به سمت آرمان‌گرایی حرکت کند.
مطیع با اشاره به جمله‌ای از شهید باهنر در مورد تربیت، افزود: تربیت از آنجایی شروع می‌شود که متربی دوست دارد و به آنجا می‌رسد که مربی می‌پسندد و به تعبیر من، در تربیت باید از وضعیت موجود شروع کرد و به وضعیت مطلوب رسید.
وی در خصوص چگونگی حرکت از وضع موجود نامطلوب به وضع مطلوب ناموجود، یا از واقع‌گرایی به آرمان‌گرایی، گفت: به عقیده من، فقط ترسیم جامعه آرمانی و گفتن از زیبایی‌ها و ایجاد شوق در مردم و سپس رها کردن آنها و نشان ندادن راه رسیدن به مطلوب آرمانی کافی نیست، ولی متأسفانه امروز بعضی از روشنفکران و حتی عرفا چنین کرده و اتوپیا یا مدینه فاضله را ترسیم و سپس انسان را رها می‌کنند که سبب افسردگی و حسرت می‌شود.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: هنر انبیاء و ائمه(ع)، رساندن انسان از واقع‌گرایی به آرمان‌گرایی است، آنها ابتدا به ترسیم مدینه فاضله برای مردم پرداخته و سپس گام به گام همراه با آنها به سمت مقصد نهایی که همان دستیابی به مدینه فاضله است، حرکت می‌کنند.
انتهای پیام

 

captcha