تنها راه کمک به مؤسسات قرآنی؛ پرهیز از تصدی‌گری و افزایش نظارت همه‌جانبه
کد خبر: 3732424
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۸
حجت‌الاسلام برازش تأکید کرد:

تنها راه کمک به مؤسسات قرآنی؛ پرهیز از تصدی‌گری و افزایش نظارت همه‌جانبه

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه امروز مؤسسات قرآنی دچار سردرگمی اعتباری شده‌اند، از نهادها و سازمان‌های متولی امور قرآنی خواست تا از تصدی‌گری بپرهیزند و نظارت را دوچندان کنند.

تنها راه پرهیز از تصدی‌گری و افزایش نظارت همه‌جانبه بر مؤسسات قرآنی

حجت‌‌الاسلام والمسلمین حمید برازش، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا؛ در رابطه با تعامل این سازمان با شورای توسعه فرهنگ قرآنی استان، اظهار کرد: بعد از اینکه بحث ادغام مطرح شد و سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این تفاهم دست پیدا کردند که با جمع مؤسسات خود، یک شورای قرآنی تشکیل دهند، این شورا شکل گرفت و در این زمینه دو نفر از سازمان و سه نفر از اداره ارشاد مشخص شدند که در مدت 10 ماهی که از این امر گذشته، برنامه‌هایی در حد خود داشته‌اند.
وی ادامه داد: اما در این میان یک سردرگمی اعتباری وجود دارد که بنده معتقد هستم باید این سردرگمی را در مرکز و تشکیلات سازمان دارالقرآن الکریم که دبیری این کار را برعهده دارد، حل کنند. مؤسساتی که وابسته به سازمان تبلیغات و یا اداره ارشاد بودند امروز یک محل واحدی برای این قضیه را احساس نمی‌کنند که در حال حاضر آیا وزارت ارشاد آن‌ها را مورد تفقد قرار می‌دهد و یا سازمان تبلیغات؟ بنده معتقدم که باید مبنایی برای بحث اعتباری این مؤسسات در یک جای واحد و مشخص شده با سقف اعتباری مشخص، تعیین شود که این روند کاری، ادامه پیدا کند.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: شاید امروز یکی از کارهایی که در حوزه قرآن کریم صورت می‌پذیرد و این تشتت را کمتر می‌کند، همین تلفیق‌‍‌هاست که باید بر یک مبنایی مدیریت شود که بتواند در شهرستان‌ها و استان‌ها سودمند واقع شوند.
برازش در ادامه در رابطه با تعامل سازمان تبلیغات استان کهگیلویه و بویراحمد با اتحادیه‌ استانی نیز بیان کرد: بنده تاکنون با اتحادیه‌ که در سطح استان فعالیت می‌کند، دو بار نشست داشتم. با توجه به اطلاعاتی که در این مورد به دست آمده است، می‌توان گفت که مقداری زور اداره ارشاد نسبت به سازمان تبلیغات از لحاظ عده بیشتر است، اما وثوق مردم نسبت به سازمان تبلیغات و اطمینان ایشان نسبت به این سازمان از اداره ارشاد بیشتر است. در مجموع در حال حاضر نمی‌توانیم قضاوت کنیم و باید حداقل یک سال کاری بگذرد و بعد ارزیابی‌های لازم در این زمینه را انجام دهیم که این ارتباطات تا چه میزان می‌تواند سودمند و مفید فایده واقع شود.
وی در پاسخ به این سؤال که با اینکه اتحادیه برخی از استان‌ها هنوز ثبت نشده و با توجه به اینکه بحث ادغام اتحادیه کشوری هنوز انجام نشده است، بعضا گفته می‌شود که سازمان تبلیغات در استان‌های مختلف هماهنگی درستی در این رابطه ندارد. آیا این مسئله صحت دارد یا خیر؟ گفت: خیر! اینطور نیست. دبیری سازمان تبلیغات در رابطه با این موضوع همواره آماده است و تمام فعالیت‌ها را نیز مدیریت می‌کند. البته بعضی از مؤسساتی که از مسیر اداره ارشاد در انتخابات شرکت کردند، جایگاهی نداشتند و فقط به صورت سوری شکل گرفته بودند. برخی از این‌ها خروجی خاصی نداشتند. با وجود اینکه بعضی دیگر فعالیت خوبی دارند. این تنش به دبیرخانه رسیده و دبیرخانه نیز اطلاعاتی در دست دارد و در برابر برخی موضوعات مقاومت می‌کند که بهترین‌ها در مسیر فعالیت قرار بگیرند.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کهگیلویه و بویراحمد درباره توجه سازمان تبلیغات استان به مؤسسات قرآنی نیز اظهار کرد: از زمانی که بنده در مجموعه سازمان تبلیغات اسلامی استان خدمت دوستان رسیدم، در مجموع 10 مؤسسه داشتیم که این عدد امروز به 26 مؤسسه رسیده است و رشد بسیار خوبی در این زمینه داشته‌ایم. همچنین، به غیر از مؤسسات و خانه‌های قرآن که در خدمت آن‌ها هستیم و آن‌ها همراهی می‌کنیم، اعتباراتی را نیز به صورت سالانه در رابطه با تزریق به مؤسسات و بعضاً خانه‌های قرآن منظور می‌کنیم و به همه آن‌ها در اجرای طرح‌ها و حتی هزینه‌های جاری که دارند، کمک می‌کنیم. بنده معتقدم که اگر سیستم ما و سیستم‌هایی که امروز متولی امور قرآنی هستند، از تصدی‌گری بپرهیزند و نظارت را قوی کنند، شاید این امر از بروکراسی اداری که امروز در حوزه قرآن ایجاد شده، سودمندتر باشد.

انتهای پیام

captcha