ارزیابی فرهنگ از منظر قرآن
کد خبر: 3732448
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۱

ارزیابی فرهنگ از منظر قرآن

گروه معارف - نقش قرآن در ساختن فرهنگ جامعه اسلامی نقشی بی‌بدیل بوده است. مجموعه تعلیم و تربیت و عقل و خرد و دانش و حکمت و هنر و معرفت یک انسان یا یک جامعه که در رفتار و نحوه زندگی و شکل حیات او تجلی نموده و درعمق جان او نفوذ کرده و همه اعمال و کردار او را متأثر از خود می‌سازد. و در واقع، فرهنگ مجموعه بینش‌ها و گرایش‌ها و ارزش‌های یک ملت است.

 ارزیابی فرهنگ از منظر قرآن

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، نقش قرآن در ساختن فرهنگ جامعه اسلامی نقشی بی بدیل بوده است. مجموعه تعلیم و تربیت و عقل و خرد و دانش و حکمت و هنر و معرفت یک انسان یا یک جامعه که در رفتار و نحوه زندگی و شکل حیات او تجلی نموده و درعمق جان او نفوذ کرده و همه اعمال و کردار او را متأثر از خود می‌سازد. و در واقع، فرهنگ مجموعه بینش‌ها و گرایش‌ها و ارزش‌های یک ملت است.
تامين عدالت اجتماعی، تربيت دينی جامعه، تامين آزادی براي مردم، تامين و گسترش و مرزبانی فرهنگ دينی، اهتمام به مسئله امر به معروف و نهی از منكر، توجه به حقوق مردم ( مردم سالاری دينی)، انتظارات و مطالعات متقابل دين و مردم، چگونگی دخالت دولت در امور مسايل دينی، راههای اثر بخش توسعه فرهنگی براساس قرآن و سنت و آسيب شناسی فرهنگی و بالاخره بايد با توجه به اين عوامل و با در نظر گرفتن شرايط زمان و مكان در يک دولت و حكومت اسلامی الگويی ارائه شود كه بهتر از الگوی ديگران باشد و اين خود الگويی برای ديگر ملل و حكومتها باشد.

باید در كار فرهنگی پایدار و مقاوم باشیم
حجت‌الاسلام محمود شربیانی، امام جمعه عجب‌شیر در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: باید در كار فرهنگی پایدار و مقاوم باشیم و آن را به خاطر اهداف دیگر رها نكنیم. اگر می‌بینیم بعضی از بزرگان وصیت می‌كنند كه در مدرسه و یا كتابخانه خود دفن شوند، برای آن است كه بگویند عمرم را پای این مدرسه و كتابخانه دادم.
وی افزود: قرآن با یک کتاب معمولی بشری تفاوت دارد. بسیاری از برداشت‌های نابجای ما ناشی از آن است که قرآن را با کتاب‌های معمولی اشتباه می‌گیریم و انتظار داریم مثل یک کتاب بشری با ما حرف بزند و مطالب خود را ارائه دهد. قرآن از جنبه‌های بسیاری با کتاب‌های بشری فرق دارد. این که مطالب آن در روی کاغذ نوشته شده یا در قالب یک کتاب معمولی جلد شده و آنرا در دست می گیریم برای ما این تصور را بوجود آورده که گویا قرآن کتابی است مثل کتاب‌های دیگری که مردم می نویسند.
وی، با استناد به آیه 112سوره هود خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: پس همان گونه که فرمان یافته‌ای ایستادگی کن؛ و نیز آنان که همراهت به سوی خدا روی آورده اند، ایستادگی کنند و سرکشی مکنید که او به آنچه انجام می دهید، بیناست.
حجت‌الاسلام شربیانی از لزوم آسان القاء شدن مباخث فرهنگی گفت و ادامه داد: مباحث فرهنگی باید به نحوی روان و آسان القاء شود، كه عوام بفهمند و خواص بپسندد.
امام جمعه عجب‌شیر، ضمن بازگو نمودن راهکاری برای ترویج فرهنگ قرآنی یادآور شد: راهکار ترویج فرهنگ قرآنی جایگاه قائل شدن برای فعالان قرآنی است به گونه‌ای که دیگران با دیدن و لمس این جایگاه برای ورود به فعالیت‌های قرآنی تلاش کنند.
وی با اشاره به فرموده پیغمبر(ص) افزود: پیامبراکرم(ص) می فرمایند: حضرت محمد(ص) می فرمایند: بهترین امت من کسی است که به سوی خداوند متعال‌ فرا خوانَد و بندگانش را با او دوست سازد.
حجت‌الاسلام شربیانی تاکید کرد: مسئولان فرهنگی باید خود به آنچه می‌گویند و می‌نویسند عمل كنند وگرنه عالم بی‌عمل، درختی بی‌ثمر خواهد بود.

قرآن به عنوان ملاکی برای ارزیابی فعالیت های فرهنگی است
حجتالاسلام مظفر رجب زاده، رئيس اداره تبلیغات اسلامی مرند در گفت وگو با ایکنا اظهار کرد: قرآن به عنوان ملاکی برای ارزیابی و محک زدن فعالیت‌های فرهنگی است و به عنوان میزان و ترازو قلمداد می‌شود.
وی از لزوم تربیت دینی فرزندان گفت و افزود: یکی از نکاتی که باید پیوسته مورد توجه بزرگان دینی و خانواده‌ها باشد موضوع تربیت دینی فرزندان و آشنایی‌سازی آن‌ها با آموزه‌های قرآنی است. امروز تربیت و تعیین مسیر جوانان ایران اسلامی در اختیار خانواده‌ها و نهادهای فرهنگی است بنابراین باید از همه ظرفیت‌های دینی برای تربیت آن بر اساس مکتب اسلام بهره جست.
وی با استناد به آیه 63سوره انفال خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: و میان دل‌های آنها الفت افکند که اگر همه آنچه را در روی زمین است خرج می کردی نمی توانستی میان دل هایشان الفت افکنی و لکن خداوند میانشان الفت افکند، که همانا او مقتدر غالب و دارای حکمت است.
حجت‌الاسلام رحب زاده ادامه داد: متاسفانه سیاستگذاری‌های کارهای فرهنگی مطابق با قرآن نیست و چه بسا قرآن آنها قبول ندارد.
رییس اداره تبلیغات اسلامی مرند، با اشاره به فرمایش امام خمینی(ره) یادآور شد: امام خمینی(ره) می فرمایند: جوانان عزيزم كه چشم اميد من به شماست با يک دست قرآن را و با دست ديگر سلاح را برگيريد و چنان از حيثيت و شرافت خود دفاع كنيد كه قدرت تفكر توطئه عليه خود را از آنان سلب نماييد و چنان با دوستانتان رحيم باشيد كه از ايثار، هرچه داريد، نسبت به آنان كوتاهى ننماييد. آگاه باشيد كه جهان امروز دنياى مستضعفين است و دير يا زود پيروزى از آنان است و آنان وارث زمين و حكومت كننده خدايى‏اند.
وی افزود: ما باید در توسعه و ترویج فرهنگ ناب قرآنی و اهل بیت(ع) حرکت کنیم تا از آسیب‌ها مصون باشیم و از انحرافات سلامت خارج شویم.
حجت‌الاسلام رجب زاده، با اشاره به پیامدهای پیروی فرهنگ کشور از فرهنگ قرآن تاکید کرد: اگر فرهنگ کشور از فرهنگ قرآن پیروی کند، مدینه فاضله پدیدار می‌شود و تمامی فضائل اخلاقی در آن رعایت می‌شود و اگر تابع فرهنگ قرآن نباشد، بدعت ها و انحرافات یه سراغ انسان می‌آید.

انتهای پیام

captcha