بررسی دستاوردهای انقلاب در حوزه رسانه/ حرکت به سوی بیداری اجتماعی
کد خبر: 3735712
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۷

بررسی دستاوردهای انقلاب در حوزه رسانه/ حرکت به سوی بیداری اجتماعی

گروه جامعه ــ کارشناسان در نشست رسانه‌ای شنبه‌های انقلاب که امروز ۱۳ مردادماه؛ با موضوع بررسی دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه مطبوعات برگزار شد اذعان کردند که حرکت رسانه‌های داخلی پس از انقلاب به سمت بیداری اجتماعی بوده است.

یبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست رسانه‌ای شنبه‌های انقلاب امروز، ۱۳ مردادماه؛ با موضوع بررسی دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه مطبوعات با حضور سید نظام‌الدین موسوی، دبیر انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان، بیژن نوباوه، فعال رسانه‌ای و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و مسعود بصیری، رئیس سازمان بسیج رسانه برگزار شد.

سید نظام‌الدین موسوی، معاون ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی در ابتدای این نشست به تبیین نگاه گفتمان انقلاب اسلامی در حیطه مطبوعات پرداخت و گفت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی طیف‌هایی وجود داشتند که به این تأسیسات برآمده از دل عصر نوین نگاه افراطی و تفریطی داشتند، اما امام خمینی(ره) به این پدیده عصر جدید به منزله ابزاری که می‌تواند به نوع بشر کمک کند و انسان از آن بهره لازم را ببرد می‌نگریستند.

وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) اصل جمهوریت، صندوق رأی، دانشگاه و رسانه را ابزاری برای هدایت افکار و اندیشه‌ها به سمت آرمان‌های انقلاب اسلامی می‌دانستند، اظهار کرد: امام خمینی(ره) در رویکرد خود به رسانه به دنبال شکست انحصار رسانه‌ای جریان استکباری بودند تا هویت بخشی به سبک رسانه‌ای جدید مبتنی بر آرمان‌های انقلاب داشته باشند.

موسوی با اشاره به اینکه بعد از انقلاب اسلامی شاهد شکل‌گیری یک جریان رسمی رسانه‌ای بر علیه انقلاب بوده‌ایم، تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران نیز توانسته است یک جریان رسانه‌ای هرچند ضعیف ایجاد کند و سایر کشورها را با نظام اسلامی و آرمان‌های انقلاب آشنا کند.

رسانه در نگاه امام خمینی(ره)

وی مطالبه امام خمینی(ره) را از رسانه، در کنار مردم و همسو بودن با آنان و فعالیت در راستای مطالبات آنان خواند و گفت: امام خمینی(ره) خواستار آن بودند که رسانه در دست سرمایه سالاران و مافیای ثروت نباشد؛ بلکه زبان گویای مردم بوده و در جهت خواست آنان حرکت کنند.

 موسوی با تأکید بر اینکه امروز رسانه از انحصار خارج شده و رشد خوبی داشته است، اظهار کرد: رسانه آزاد است تا جایی که به اعتقادات مردم و امنیت و آرامش آنان صدمه نزند؛ برخورد با افراد و رسانه‌هایی که منافع ملی را به خطر می‌اندازند در تمام دنیا یک امر واضح هست.

معاون ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی در پایان سخنان خود وجود هیئت منصفه مطابق با قانون مطبوعات را از دیگر دستاوردهای انقلاب در حوزه مطبوعات خواند.

بنابر گزارش ایکنا؛ از دیگر سخنرانان این مراسم بیژن نوباوه، از فعالان رسانه‌ای و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی بود.

وی با بیان اینکه هیچ ملتی بزرگ نمی‌شود تا زبانشان بزرگ نشود، اظهار کرد: در تمام دنیا بر علیه انقلاب اسلامی ایران نزدیک به ۱۰۰ رادیو و تلویزیون به زبان فارسی برنامه اجرا می‌کنند. این حجم از فعالیت رسانه‌ای بر علیه ایران چیزی جز اهمیت فعالیت نظام جمهوری اسلامی ایران نیست.

وی ادامه داد: در جریان جنگ تحمیلی تمام دنیا در یک سو و جمهوری اسلامی ایران در سوی دیگر بود، اما سخنی از این موضوع به میان نمی‌آمد. بعد از جنگ جهانی دوم نیز عملیات حملات شیمیایی انجام شد اما اسمی از آن در رسانه‌های بین‌المللی به میان نیامد.

نوباوه، تنها نظامی که در برابر سلطه ایستادگی کرد را نظام رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران خواند و گفت: اگر رسانه‌ای از سوی مستکبران حذف می‌شود بدون شک باید به اهمیت کار آن رسانه و مطالبی که برای بیدارسازی و آگاه کردن مردم بیان می‌کند، بنگریم.

وی با بیان اینکه دشمنان به دنبال برگرداندن مردم به یک نظام استبدادی کامل هستند، عنوان کرد: امروز جامعه ایران بزرگ شده است و هر آشوبی به معنای براندازی نظام نیست بلکه برخی درصدد بیان مطالبات خود هستند.

آزادی نمایشی یا حقیقی؟

 نوباوه به تجربه حضور پنج ساله خود در آمریکا اشاره و عنوان کرد: طی مدتی که در آمریکا به عنوان خبرنگار فعال بودم حتی یک بار نیز از سوی وزارت خارجه دعوت نشدم و این همان آزادی است که آمریکا از آن سخن می‌گوید. باید بدانیم که آزادی نمایشی با آزادی حقیقی متفاوت است و آنچه غربی‌ها از آن دم می‌زنند چیزی جز آزادی نمایشی نیست.

نوباوه با انتقاد از اینکه برخی بیان می‌کنند میزان مطالعه در کشور ما پایین و در کشورهای غربی بالاتر است، گفت: آنچه در دنیای غرب مطالعه می‌شود چیزی جز روزنامه و رمان نیست، اگر برآیند اطلاعات آنها تحرک انسانی بود می‌توانستیم بگوییم که مطالعه داشته‌اند اما سکوت در برابر جنایات آمریکا نشان می‌دهد که مطالعات آنها نتیجه آگاه سازی در پی نداشته است.

وی به تعبیر قرآن کریم که تحسین می‌کنند کسانی را که می‌شنوند و انتخاب می‌کنند، عنوان کرد: منبر، معلم و خطابه رسانه‌های ما هستند و تمام شواهد حاکی از آن است که رشد فزاینده در عرصه رسانه داشته‌ایم.

بنابر گزارش ایکنا؛ از دیگر سخنرانان نشست رسانه‌ای شنبه‌های انقلاب مسعود بصیری، رئیس سازمان بسیج رسانه بود.

وی به تبیین عملکرد غرب که ادعای آزادی رسانه‌ای را دارد پرداخت و گفت: در جنگ عراق یک آمریکایی عکس جنازه سربازان آمریکایی را منتشر کرد و نتیجه این عمل آن شد که این عکاس بازداشت و فعالیت رسانه متوقف شد.

بصیری با بیان اینکه ۴۰۰ تا ۵۰۰ رسانه بر علیه جمهوری اسلامی ایران فعال هستند، اظهار کرد: این در حالی است که اگر نظام جمهوری اسلامی بخواهد در عرصه رسانه به زبان آنها فعالیت کنند ممانعت می‌کنند، همان گونه که با فعالیت پرس تی‌وی مقابله کردند.

وی با اشاره به اینکه نسبت به کاریکاتوریست پیامبر اکرم(ص) هیچ واکنشی نشان داده نشد، اظهار کرد: این در حالی بود که پرس تی وی ۱۰ ثانیه واقعی از مکالماتی در انگلستان را مطرح کرد و مورد شکایت قرار گرفت.

شبکه‌های اجتماعی ما را در زمان حج فیلتر می‌کنند

وی با اشاره به اینکه رسانه‌های غربی، شبکه‌های اجتماعی ما را در زمان حج فیلتر می‌کنند، عنوان کرد: اگر رسانه‌ای بر علیه سیاست‌های آمریکا اقدامی کند، برخورد مالی با رسانه‌های منتقد آمریکایی می‌شود و این در حالی است که در کشور ما اگر رسانه‌ای بر علیه مسئولان نظام مطلبی را در قالب‌های غیر متعارف بیان کند مبلغ ناچیز ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومانی جریمه می‌شود.

بصیری با انتقاد از اینکه به توهین کنندگان به ساحت پیامبر اکرم(ص) برخوردی صورت نگرفت، اظهار کرد: این در حالی است که رسانه‌های ایرانی نمی‌توانند به زبان‌های خارجی فعالیت رسانه‌ای داشته باشند.

رئیس بسیج رسانه وجود 10 هزار پایگاه خبری و 42 خبرگزاری در کشور را ارزشمند خواند و بیان کرد: در این میان حتی منتقدان نظام نیز فعالیت دارند. غربی‌ها که مدعی آزادی مطبوعات هستند، شدیدترین رفتارها را با رسانه‌های مخالف خود دارند.

وی یکی از دستارودهای انقلاب اسلامی در حوزه مطبوعات را گسترش فعالیت‌ها به سمت بیداری اجتماعی و فاصله گرفتن از سکس و خشونت برشمرد و گفت: به گفته خودشان آمریکا مقام 41 آزداری مطبوعات را در دنیا دارا است. دستگاه تبلیغاتی غرب یک کشور نیست بلکه تمام جهان بجز چند کشور بر علیه ما بسیح رسانه‌ای شده‌اند.

انتهای پیام

captcha