جهاد کوششی فزاینده در جهت اهداف الهی است/ جهاددانشگاهی؛ مصداق عینی جهاد علمی در راه خدا
کد خبر: 3736263
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۹
حجت‌الاسلام بهمنی:  

جهاد کوششی فزاینده در جهت اهداف الهی است/ جهاددانشگاهی؛ مصداق عینی جهاد علمی در راه خدا

گروه حوزه‌های علمیه ــ عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن با بیان اینکه دستاوردهای جهاد دانشگاهی چشمگیر است، گفت: با توجه به اهمیت مباحث قرآنی و علوم انسانی امید به توسعه و عمق‌بخشی به فعالیت‌های قرآنی در جهاد دانشگاهی داریم.

سعید بهمنی

حجت‌الاسلام والمسلمین سعید بهمنی، عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا؛ ضمن تبریک سالروز جهاد دانشگاهی گفت: مفهوم جهاد یکی از مفاهیم ارزشی و گران‌قدر قرآن کریم و متون دینی است.

وی افزود: با این وصف مع‌الاسف هر وقت صحبت از جهاد می‌شود و با این واژه روبرو می‌شویم معمولا قتال و جنگ تداعی می‌شود که به خاطر عرف متشرعه در فقه رواج یافته است.

بهمنی با بیان اینکه نمی‌دانیم چرا و به چه سببی فقها مفهوم وسیع جهاد را به طور ویژه به قتال معنا کرده و کاربرد آن را منحصر در این کار کرده‌اند تصریح کرد: مفهوم قتال به صورت وسیعی در میان عوام و خواص معادل همان جهاد گرفته شده است در حالی که جهاد یک حقیقت شرعیه است که معادل آنچه متشرعه اصطلاح کرده‌اند نیست و اعم از آن است.

عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم بیان کرد: جهاد هر نوع کوشی فزاینده و فراوان است که ما را به اهداف الهی می‌رساند؛ در همه قرآن کریم جهاد با مال بر جهاد با نفس و قتال مقدم شده است که الزاما رویارویی با دشمن نیست، ولی در اکثر مواقع دشمن موانع رسیدن به اهداف را تشدید می‌کند.

وی با بیان اینکه جهاد با نفس همواره رویارویی نیست، عنوان کرد: این اصطلاح شایع در فرق اسلامی برابرسازی با قتال شده در حالی که این مسئله درست نیست و اگر انسان بکوشد تا با سایر فرق هم‌گرا شود مصداق و نقطه مقابل قتال و در عین حال جهاد است.

بهمنی تصریح کرد: اگر کسی امروز برای نزدیک‌تر کردن پیروان ادیان مانند مسیحیت بکوشد در جبهه جهادگران قرار دارد و اگر کسی امروز برای تولید شغل و رفع بیکاری و اصلاح امور اقتصادی گام بردارد در جهاد وارد شده است؛ همچنین اگر بکوشیم تا نه تنها در جامعه دینی، علوم رشد کنند بلکه به توسعه علم در سراسر دنیا کمک کنیم باز هم از مصادیق جهاد است.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه فعالیت‌های جهاد دانشگاهی مصداق عینی جهاد در راه خدا در زمینه علمی است عنوان کرد: جهاد دانشگاهی توسط گروهی از فعالان دانشگاهی با هدف گسترش دانش در عرصه‌های مختلف پدید آمده است که در زمینه علوم تجربی گسترش و پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است که نمونه فعالیت آنان، همان موسسه رویان، سلول‌های بنیادی و درمان ناباروری است.

وی افزود: جهاد دانشگاهی با وجود پیشرفت‌های چشمگیر در عرصه علوم تجربی، در زمینه علوم انسانی به خصوص در علوم قرآنی پیشرفت داشته، اما پیشرفت چشمگیری نبوده است و با توجه به توانمندی این مجموعه لازم است که ما در این زمینه نیز شاهد رشد قابل ملاحظه باشیم.

بهمنی ادامه داد: اگر میان پیشرفت‌های جهاد دانشگاهی در علوم تجربی و علوم انسانی و دینی مقایسه داشته باشیم نسبت این دو مقایسه‌ناپذیر است.

عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم با بیان اینکه جهاد دانشگاهی به‌ویژه با ایجاد خبرگزاری ایکنا در بخش رسانه‌ای در عرصه قرآنی و دینی موفق عمل کرده است، عنوان کرد: اهمیت مباحث علوم انسانی در دوره معاصر از اهمیت علوم تجربی بیشتر است؛ زیرا انقلاب ما بر پایه فرهنگ و علم و دین رخ داده است و امروز نیز آسیب‌های زیادی در عرصه علوم انسانی در حال وارد شدن به جامعه است.

بهمنی تصریح کرد: مجموعه رویان جهاد دانشگاهی به گفته مسئولان این مرکز و شناخت نسبی که بنده از آن دارم از یک آشپزخانه کوچک کار خود را شروع کرد، ولی محصول آن مطالعات علمی جهانی را برهم زد که چگونه جوانانی با سرمایه اندک و با منابع و ابزار‌های ساده به دستاورد‌های بی‌نظیر و کم‌نظیر در دنیا رسیدند در حالی که در کشور‌های غربی با هزینه‌های هنگفت چنین دستاورد‌هایی داشته‌اند.

این محقق و پژوهشگر با بیان اینکه در ابتدای راه برای پیشرفت در هر عرصه نباید ابزارگرا باشیم عنوان کرد: در مطالعات قرآنی و علوم انسانی نیز باید همانند ابتدای راه رویان بیندیشیم، زیرا چنین اتفاقی به دست جهادگران توانمند جهاد دانشگاهی قابل تحقق است و به سطحی از بلوغ رسیده‌اند که با لحاظ مرز‌های دانش در جهان و با تکیه بر اصالت‌های بومی و اسلامی به پیشرفت‌های بزرگی دست یابند.

بهمنی تاکید کرد: مجموعه فعالیت‌هایی را که در سازمان قرآنی دانشگاهیان و خبرگزاری ایکنا شاهد هستیم توقع ما را از مجموعه جهاد دانشگاهی برای پیشرفت‌های بیشتر از وضع کنونی در عرصه قرآنی امیدوار کرده و در مظان امید قرار داده است.

انتهای پیام 

captcha