مسجد؛ مرکز اتصال قلب و روح به محبوب حقیقى
کد خبر: 3740295
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۶

مسجد؛ مرکز اتصال قلب و روح به محبوب حقیقى

گروه معارف - مسجد خانه خدا و محل عبادت و برترین و شریف‏‌ترین مکان روى زمین است؛ مسجد مرکز اتصال قلب و روح به محبوب حقیقى و جاى شنیدن دعوت حضرت دوست به سوى خیر و کمال است. مسجد، آباد کننده دل، تصفیه کننده جان و مرکز تجلى انوار ربوبى بر قلب مؤمنان است.

مسجد مرکز اتصال قلب و روح به محبوب حقیقى

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، مسجد خانه خدا و محل عبادت و برترین و شریف‏‌ترین مکان روى زمین است؛ مسجد مرکز اتصال قلب و روح به محبوب حقیقى و جاى شنیدن دعوت حضرت دوست به سوى خیر و کمال است. مسجد، آباد کننده دل، تصفیه کننده جان و مرکز تجلى انوار ربوبى بر قلب مؤمنان است. مسجد، خانه هدایت و مرکز تربیت و جایگاه اهل معرفت و محل سوز و گداز عاشقان الهى است. مسجد جاى خردمندان، خانه برکت براى مستمندان و جاى مناجات دردمندان و سرزمین برآورده شدن نیاز حاجت‏ مندان است. مسجد خانه قرآن، مدرسه عشق، مکتب دانش، مرز بینش و محل گرفتن فیوضات ربانى از عالم قدس است. مسجد جایگاه نزول برکات، مرکز تدارک ملاقات و صحنه پیکار با عوامل شیطان و جاى نجات از درکات است. مسجد، پلى به سوى بهشت و راهى به سوى فضیلت و طریقى به طرف هدایت و دلیلى به سوى نقطه وصال براى فراق زدگان است. مسجد، جایى است که عبادت و بندگى در آن، افضل و برتر از سایر مکان‏ها است و آباد نگاه داشتن آن از اعظم عبادات و قربات است. مسجد، جایگاه بسیج عباد خدا براى عبادت و خدمت به خلق، امر به معروف و نهى از منکر، حلّ مشکلات مسلمانان و آمادگى جهت جهاد و مبارزه با دشمنان خدا و انسانیت است. مسجد، مرکزى است که امروز قدرش مجهول و فرداى قیامت براى آنان که حقش را ادا نکردند، بزرگ‏ترین اندوه و حسرت و واسطه شرمسارى و خجالت در پیشگاه حضرت دوست است!

قرآن کریم و مسجد از آغاز شکل گیری اسلام تا به امروز مکمل یکدیگر بوده‌اند
حجت‌الاسلام حسن مرسلی، امام جمعه مهربان، در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: قرآن کریم و مسجد از آغاز شکل گیری اسلام تا به امروز دو رکن جدایی ناپذیر و مکمل یکدیگر بوده اند و همواره به عنوان دو عامل مهم و مؤلفه بسیار تأثیرگذار در بسط و ترویج فرهنگ و معارف ناب اسلامی نقش بسیار مؤثر و عمیقی را ایفاء نموده‌اند و در سایه این تعامل مثبت و خدمات متقابل آن دو به یکدیگر بوده است که شاهد گسترش و نهادینه سازی ارزش‌های اسلامی و الهی در جوامع اسلامی هستیم.
وی افزود: قرآن کریم اولین کتابی است که وارد محیط مقدس مسجد شده و متضمن شکل گیری، تولید و تقویت کتابخانه‌های مساجد شده است. قرآن و کتب ادعیه‌ای که حاوی کلمات وحی است از اصلی ترین کتب موجود در مساجد محسوب می شوند.
وی با استناد به آیه 114 سوره بقره خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم: و کیست ستمکارتر از آن که مردم را از ذکر نام خدا در مساجد منع کند و در خرابی آن اهتمام و کوشش نماید؟ چنین گروه را نشاید که در مساجد مسلمین در آیند جز آنکه ( برخود ) ترسان باشند. این گروه را در دنیا ذلت و خواری نصیب است و در آخرت عذابی بزرگ.

مساجد بهترین بستر عرصه ارائه برای برنامه‌های علوم قرآنی
حجت‌الاسلام مرسلی، ادامه داد: مفاهیم، محتوا و روح آیات قرآنی به دلیل هم راستایی با ابعاد معنوی و روحانی مساجد موجب شده است تا مساجد بهترین بستر عرصه ارائه برای برنامه‌های علوم قرآنی محسوب شود، چرا که میزان فضیلت و حضور در مسجد و نقش پر رنگ این حضور در نشان دادن جایگاه واقعی این مکان معنوی، اجرای برنامه‌ها، گسیل داشتن و اقبال و جذب مردم به مسجد و زمینه‌های این امور می‌تواند فضا را برای گسترش بحث ترویج فرهنگ مسجد و فرهنگ قرآن در میان عامه مردم فراهم نماید.
امام جمعه مهربان، ضمن بازگو نمودن مسئولیت مهم مسلمانان نسبت به مسجد یادآور شد: مسئوليت مسلمانان نسبت به مسجد خيلى مهم و سنگين است، مسلمان بايد در حفظ ظاهر و باطن مسجد بكوشد و وجودش كانون جاذبه مردم به سوى مساجد باشد.
وی با اشاره به فرموده پیامبراکرم(ص) افزود: پیغمبر(ص) می فرمایند: در دنيا مهمان باشيد، اين دلبستگى‌ها و آرزوها شايسته مهمان نيست، مساجد را به عنوان خانه اصلى خود بگيريد، دل‌ها را به رقّت عادت دهيد، زياد انديشه كنيد و از خشيت حق گريه داشته باشيد، موت و احوال قيامت را نصب العين قرار دهيد، اين چه زندگى غلطى است كه ساختمانى كرده‌ايد كه در آن سكنى نداريد و آن قدر جمع كرده‌ايد كه براى شما قدرت خوردن نيست، از خدايى كه به سوى او باز مى گرديد، پروا كنيد!
حجت‌الاسلام مرسلی، مسجد را شريف ترين مكان روى زمين دانست و تاکید کرد: مسجد خانه خدا و محل عبادت و برترين و شريف ترين مكان روى زمين است؛ مسجد مركز اتصال قلب و روح به محبوب حقيقى و جاى شنيدن دعوت حضرت دوست به سوى خير و كمال است.

مسجد مکان هدایت مردم و عرضه کردن قوانین الهی است
حجت‌الاسلام مهدی منصوری، امام جمعه شربیان در گفت‌‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: مسجد خانه قرآن، مدرسه عشق، مکتب دانش، مرز بینش و محل گرفتن فیوضات ربانیه از عالم قدس است. مسجد تبلیغ و ارشاد و هدایت مردم و عرضه کردن قوانین الهی و آشنا نمودن مردم با آن است.
وی، افزود: كتاب خدا براى مسجد فضيلتى بس بلند و مقامى بس ارجمند قائل است كه توجه به عمق آن آيات، انسان را به معنويت و روحانيت و ارزش مسجد آگاه مى نمايد.
وی، با استناد به آیه 38-36 سوره خاطرنشان کرد: در این آیات می‌خوانیم: در خانه هائی خدا رخصت داده که آنجا رفعت یابد و در آن ذکرخدا شود و صبح و شام تسبیح و تعزیه ذات پاک او کنند. پاک مردانی که هیچ کسب و تجارت آنان را از یاد خدا و به پا داشتن نماز و پرداختن زکات غافل نمی سازد و از روزی که دل و دیده‌ها در آن روز حیران و مضطرب است ترسان و هراسانند. تا خدا در مقابل بهترین اعمال ایشان جزاء و ثواب عطا فرماید و از فضل و احسان خویش بر آنها بیفزاید و خدا هرکه را خواهد روزی بی حد و حساب بخشد.
حجت‌الاسلام منصوری، ادامه داد: مسجد، مركزى است كه امروز قدرش مجهول و فرداى قيامت براى آنان كه حقّش را ادا نكردند، بزرگ ترين اندوه و حسرت و واسطه شرمسارى و خجالت در پيشگاه حضرت دوست است!

تاکید قرآن بر آبادکنندگان مساجد
امام جمعه شربیان، ضمن بازگو نمودن تاکید قرآن بر آبادکنندگان مساجد یادآور شد: در واقع تأکید قرآن بر وجود اوصاف و شرایطی خاص برای آبادکنندگان مساجد در حقیقت دارای دو جنبه فردی و اجتماعی است، از جنبه فردی شرایط مذکور از آن روی اهمیت پیدا می‌کند که آباد کردن مسجد بدون آن ویژگی‌ها عملی بی روح و پیکری بی جان است که در بارگاه ربوبی بی ارزش است و ثمری نخواهد بخشید و از بعد اجتماعی نیز از آنجا که مسجد دارای نقش‌های مهم اجتماعی است، بایستی آبادکنندگان آن انسان‌های صالح و برگزیده باشند تا مسجد قادر به ایفای نقش حیاتی خویش باشد.
وی با اشاره به فرموده پیغمبر(ص) افزود: پیامبراکرم(ص) می فرمایند: هرگاه خداوند اهل قريه‌اى را ببيند كه در گناه اسراف مى كنند، ولى سه نفر مؤمن در آن هاست، خطاب مى‌كند: اى اهل گناه! اگر در ميان شما مؤمنان متحابين به جلالم نبودند كه به خاطر نماز آنان زمين و مساجدم آباد است و از ترس من در سحر در حال استغفارند، همانا آينه عذابم را بر شما نازل كرده و باكى نداشتم.
حجت‌الاسلام منصوری، مسجد را جایگاه خدمت به خلق دانست و تاکید کرد: مسجد، جايگاه بسيج عباد خدا براى عبادت و خدمت به خلق، امر به معروف و نهى از منكر، حلّ مشكلات مسلمانان و آمادگى جهت جهاد و مبارزه با دشمنان خدا و انسانيت است.

انتهای پیام

captcha