مسجدجامع «هندوالان»؛ راوی تاریخ معنوی درمیان
کد خبر: 3740314
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۹

مسجدجامع «هندوالان»؛ راوی تاریخ معنوی درمیان

گروه معارف - مسجد جامع هندوالان مسجدی تاریخی در روستای هندوالان از توابع شهرستان درمیان است که از تاریخ معنوی این منطقه حکایت دارد.

مسجد جامع هندوالان؛ راوی تاریخ معنوی درمیان

به گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، مسجد جامع هندوالان مربوط به دوره تیموریان که در دوره شاهرخ تيموری در حدود سال ۸۰۵ هجری قمری ساخته شده‌است. این اثر در ۱۱ مرداد ۱۳۷۶ با شماره ثبت ۱۸۹۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
مسجد جامع هندولان باشكوهترين بنای تاريخی مذهبی شهرستان درميان است که در روستای هندوالان واقع شده است.
روستای هندوالان از توابع شهرستان درمیان بخش مرکزی است که در ۸۵ کیلومتری شمال شرق بیرجند مرکز خراسان‌جنوبی و در ۲۵ کیلومتری از اسدیه مرکز شهرستان درمیان واقع شده است. اهالی اين روستا معتقدند اين مسجد هزار سال قدمت داشته و توسط «سيف الله» پسر «منصور» ساخته شده‌ است.
مهم ‌ترين عناصر معماری اين بنا سردر ورودی، صحن گنبدخانه، شبستان ستون ‌دار و محراب است. محراب موجود در شبستان اين مسجد ساده و سكودار بوده و حالت منبر نيز دارد.
گنبدخانه مركزی نیز با استفاده از فيل پوش‌ها و با مهارت بر روی فضای چهار ضلعی قرار گرفته است. شبستان ستون‌دار در دو طرف گنبدخانه واقع شده و به‌وسيله طاق و تويزه به شيوه چهار ترك اجرا شده‌ است.

مسجد جامع هندوالان؛ راوی تاریخ معنوی درمیان

اين بنا از نظر تزئينات آجری بسيار متنوع بوده و تزئينات آن شامل؛ فيل پوش‌ها، گوشواره‌ها، قالب‌‌های گچی، رسمی‌ بندی محراب‌‌ها و نحوه آجر چينی گنبدها است.
وجود كتيبه‌‌هايی با خط كوفی مربوط به قرن پنجم يا ششم هجری قمری احتمال ساخت مسجد را در آن زمان تقويت می‌ كند، اين مسجد در دوران بعد مرمت شده ‌است. براساس كتيبه موجود در اين مسجد، در سال ۱۲۳۷ هجری قمری نیز مرمت شده‌ است.
این بنای تاریخی و معنوی از افتخارات مردم خراسان‌جتوبی است که نشان دهنده ارزشی است که مردمان این خطه به معنویات می‌دهند.

زهرا حمیدی

انتهای پیام

captcha