ظرفیت مساجد مورد غفلت قرار گرفته است/ مراکز فرهنگی از مسجد الهام بگیرند
کد خبر: 3740333
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۶

ظرفیت مساجد مورد غفلت قرار گرفته است/ مراکز فرهنگی از مسجد الهام بگیرند

گروه فرهنگی - مدیرکل سابق تبلیغات اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه اکنون از ظرفیت مساجد بسیار کم استفاده می‌شود، گفت: مراکز فرهنگی جایگزین مساجد نمی‌شوند. مسجد باید در صدر مراکز دینی و هدایتی جامعه باشد و مراکز فرهنگی دیگر از مسجد الهام بگیرند.

ظرفیت مساجد مورد غفلت قرار گرفته است/ مراکز فرهنگی از مسجد الهام بگیرند

حجت‌الاسلام سیدحسین بهشتی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا از اصفهان، با اشاره به روز جهانی مساجد، اظهار کرد: اولین اقدام پیامبر(ص) در هجرت از مکه به مدینه، ساختن مسجد بود. خدای متعال مسجد را محل عبودیت، بندگی خدا، اجتماع اقشار مختلف جامعه، وحدت بین مسلمین و همچنین محل تصمیمات فراوانی که جامعه اسلامی در امور کلان اجتماعی باید بگیرد، مقرر کرده است.
وی افزود: خداوند در آیات قرآن از مراکز عبادت به ویژه مساجد، به‌عنوان لبه تیز حملات دشمنان و کفار یاد کرده است‌، به‌طوری که قرآن می‌فرماید؛ اگر دفاع نبود، همه مراکز توحید و مساجدی که محل یاد خدا هستند، ویران می‌شد. مسجد از آغاز اسلام و هجرت پیغمبر(ص)، جایگاه ویژه‌ای در بحث بندگی خدا و اجتماع مسلمانان داشته و بسیاری از تصمیمات اجتماعی در مسجد گرفته می‌شده است.
مدیرکل سابق تبلیغات اسلامی استان اصفهان بیان کرد: اسلام، مساجد را بهترین مرکز اطلاع‌رسانی دینی،  هدایت جامعه اسلامی و بهترین محل برای عبودیت و بندگی خدا می‌داند. در روایات، مومن در مسجد به مانند ماهی در آب و منافق در مسجد مانند کبوتر در قفس یاد شده و لذا حیات معنوی، مادی، اخلاقی، اجتماعی مومن در حیطه مسجد است.

پیروزی انقلاب، نقش مساجد را در زندگی مردم پررنگ‌تر کرد
بهشتی‌نژاد گفت: بعد از انقلاب اسلامی در ادامه تحولات معنوی که برای مردم به خصوص قشر جوان به‌وجود آمد، شاهد پررنگ شدن حضور مردم در مساجد بودیم. البته قبل از انقلاب هم مردم در مساجد حضور داشتند، اما فقط قشر خاصی از مردم بودند و بعضا قشر تحصیل‌کرده معمولا حضور کمی در مسجد داشتند. به برکت انقلاب اسلامی که بیشتر پیام‌های انقلاب به واسطه مساجد به گوش مردم می‌رسید و مسجد مهمترین مرکز اطلاع رسانی پیام‌های انقلاب بود، نقش مساجد در زندگی مردم پررنگ‌تر شد.

ظرفیت مساجد مورد غفلت قرار گرفته است
وی اظهار کرد: اکنون از ظرفیت مساجد بسیار کم استفاده می‌شود، اگر از ظرفیت مساجد کاملا استفاده می‌شد، طراوت معنوی در همه مناطق، بین اقشار و خانواده‌ها پدید می‌آمد، مردم در معادلات اجتماعی به روز بودند و با اخذ تصمیم‌های یکپارچه می‌توانستند در برابر دشمن خارجی و مشکلات داخلی دفاع کنند.
این استاد حوزه‌علمیه خاطر نشان کرد: چارچوب تعیین شده برای مسجد به ویژه در خصوص رشد جوان بسیار فراتر از وضع موجود می‌یاشد فطرت جوان پاک، اما خاصیت جوانی، نوطلبی است. روحانیون، ائمه جماعات، هیئت امنای مساجد، مجموعه سیستم‌های ساختمانی و مراکز وابسته به مسجد که در مسجد به کار گرفته می‌شوند، باید به گونه‌ای باشند که بتوانند نسل جوان امروز را جذب کنند.

مراکز فرهنگی جایگزین مساجد نمی‌شوند
وی تصریح کرد: هر مرکز فرهنگی تحت هرنامی اگر از نظر هماهنگی فرهنگی به مسجد وصل باشد، قابل دفاع است، اما هرگز مراکز فرهنگی جایگزین مساجد نمی‌شوند. مسجد باید در صدر مراکز دینی و هدایتی جامعه باشد و مراکز فرهنگی دیگر از مسجد الهام بگیرند. ما با مسجد تراز اسلامی، فاصله فراوان داریم اما امید است به برکت تصمیم مسئولان و همت ائمه جماعات و هیئت امنا، مساجدی مطابق با فرهنگ قرآن و اهل‌بیت و سیره نورانی ائمه معصومین داشته باشیم.

انتهای پیام

captcha