بی‌سابقه‌ترین افزایش قیمت کاروان‌های کربلا/ متولی انحصاری اعزام به عتبات پاسخگو باشد
کد خبر: 3741239
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۹

بی‌سابقه‌ترین افزایش قیمت کاروان‌های کربلا/ متولی انحصاری اعزام به عتبات پاسخگو باشد

گروه جامعه ــ طی دو هفته اخیر قیمت کاروان‌های هوایی برای سفر به عتبات به سه میلیون و 500 هزار تومان رسیده است. سازمان حج و زیارت همیشه خود را متولی انحصاری اعزام زائران به عتبات اعلام کرده است پس باید منتظر ماند و دید این سازمان چه برنامه‌ای برای کاهش هزینه سفر به عتبات دارد.

به گزارش ایکنا؛ افزایش قیمت بلیط هواپیما تأثیر بسیار زیادی در هزینه کاروان‌های عتبات عالیات داشته است. در حالی که با افزایش قیمت دلار به طور طبیعی طی یک ماه اخیر هزینه سفر به عتبات عالیات با روند افزایشی مواجه شده بود، طی دو هفته اخیر این افزایش به 60 درصد رسید. این افزایش قیمت با مناسبت اول محرم و مراسم تعویض پرچم حرم امام حسین(ع) همزمان شده که در خود این مناسبت‌ و ایام محرم هم همه ساله با افزایش قیمت مواجه بوده‌ایم.

بر این اساس در حال حاضر کاروان‌های هوایی که تا یک ماه پیش قیمت آنها  یک میلیون و 800 تا یک میلیون و 900  هزار تومان بود، به سه میلیون و 500 هزار تومان (از مقصد تهران به فرودگاه‌های نجف و بغداد) افزایش یافته است.

کاروان‌های زمینی نیز که تا قبل از افزایش قیمت دلار یک میلیون تا یک میلیون و 300 هزار تومان قیمت داشت، اکنون دو میلیون تا دو میلیون و 100 هزار تومان است. البته افزایش قیمت دلار موجب افزایش هزینه ویزای زائران شده اما یکی از مسئولان کاروان‌های زیارتی افزایش قیمت هتل‌ها را نیز دلیلی بر افزایش قیمت سفرهای زمینی دانست اما آیا افزایش قیمت دلار در ایران ربطی به افزایش قیمت هتل‌ها در کربلا دارد؟

به گزارش ایکنا؛ از سوی دیگر با توجه به اینکه در آستانه آغاز ماه محرم و برگزاری مراسم تعویض پرچم حرم مطهر امام حسین هستیم قیمت‌های متفاوتی برای روزهای مشخص از سوی دفاتر زیارتی اعلام می‌شود که بر اساس این اعلام: قیمت تور هوایی برای 10 شهریور ماه سه میلیون و 800 هزار تومان به صورت کاروانی پنج شب کربلا، دو شب نجف با حضور در هتل درجه یک عراق(شما بخوانید مسافرخانه‌)، قیمت 18 شهریور ماه مصادف با اول محرم سه میلیون و 900 هزار تومان و 25 شهریور که اعزام برای حضور در مراسم تاسوعا و عاشورای کربلا است چهار میلیون و 600 هزار تومان است.

سفر زمینی برای 12 شهریور ماه نیز یک میلیون و 850 هزار تومان، برای ششم شهریور مصادف با عید غدیر یک میلیون و 950 هزار تومان، برای اول محرم یک میلیون و 900 هزار تومان و برای 25 شهریور ماه مصادف با عاشورا و تاسوعا دو میلیون و 150 هزار تومان اعلام شده است.

هزینه تور برای دهه دوم و سوم محرم نیز یک میلیون و 850 هزار تومان به صورت زمینی اعلام شده است.

اما در صورتی که بخواهید فقط بلیط هواپیما برای سفر به عراق که شامل ورود به فرودگاه‌های نجف یا بغداد می‌شود را تهیه کنید قیمت پرواز هواپیمایی ترکیه‌ای 10 میلیون تومان و پرواز هواپیمایی قطری هفت میلیون و هفتصد هزار تومان به صورت رفت و برگشت است.

البته در این میان نگرانی صاحبان دفاتر زیارتی و آژانس‌های مسافرتی مبنی بر کاهش مسافر و احتمال بی‌کار شدنشان را نیز نباید نادیده گرفت. کارمندان آژانس‌های مسافرتی حتی خودشان هم از افزایش این میزان هزینه بلیط هواپیما ابراز تعجب و نگرانی کرده و دلیل آن را جمله تکراری افزایش نرخ دلار و طی دو هفته اخیر افزایش قیمت بلیط هواپیما اعلام می‌کنند.

البته تعدادی از آژانس‌ها هم اعلام کردند که بعضی از ایرلاین‌ها پرواز خود را چارتر کرده‌اند و برای خرید باید به آژانس مشخصی مراجعه شود و یکی از ایرلاین‌ها نیز پروازهای نجف خود را کنسل کرده است.

 نکته قابل تأمل اینکه سازمان حج و زیارت خود را متولی قانونی اعزام زائران به عتبات عالیات می‌داند و علی‌رغم اینکه بارها و بارها بسیاری از صاحب‌نظران خواستار رفع انحصار سازمان حج و زیارت شده و اعلام کرده‌اند که رفع انحصار سازمان حج و زیارت موجب افزایش رقابت بین آزادبرها، کاهش قیمت‌ها و افزایش خدمات به زائران خواهدشد، مسئولان این سازمان همچنان بر انحصاری بودن اعزام زائران به عتبات توسط دفاتر زیارتی این سازمان تأکید دارند.

مسئولان سازمان حج و زیارت مدام از آژانس‌های مسافرتی که کاروان‌های زیارتی به عتبات اعزام می‌کنند به عنوان کاروان‌های غیر مجاز یاد کرده و در صورت بروز هر گونه حادثه‌ای برای اتباع ایرانی که توسط این کاروان‌ها به عتبات رفته‌اند خود را بری از مسئولیت دانسته و به راحتی اعلام می‌کند که فقط مسئول کاروان‌هایی است که به توسط دفاتر زیر نظر این سازمان به عتبات اعزام می‌شوند.

بر همین اساس حال که قیمت کاروان‌های زیر نظر این سازمان تا این حد افزایش داشته است باید دید مسئولان این سازمان چه طرح و برنامه‌ای برای کاهش قیمت‌ها دارند و آیا در شرایط حاکم، تغییری در سیاست‌های دولت در خصوص انحصار سازمان حج و زیارت بر کاروان‌های اعزامی به عتبات به وجود خواهد آمد.

مسئله دیگری که باید به آن توجه کرد این است که دو ماه دیگر مراسم اربعین حسینی برگزار می‌شود. زمانی که سفرهای اربعین حسینی آغاز شد، هر ساله شاهد افزایش تعداد زائران اربعین بودیم اما طی سه سال اخیر تعداد زائران اربعین ثابت مانده و مسئولان اربعین نیز مطرح می‌کنند که برای حضور دو و نیم میلیون زائر ایرانی برنامه‌ریزی می‌کنند اما اگر روند افزایش قیمت سفر به عتبات عالیات به همین روند باقی بماند، قدر مسلم شاهد حضور تعداد بیشتری از عاشقان اباعبدالله در مراسم اربعین خواهیم کرد. مراسمی که هزینه آن بسیار کمتر از اعزام کاروانی در طول سال است.

البته در حال حاضر رئیس سازمان حج و زیارت و بسیاری دیگر از مسئولان این سازمان در مکه مکرمه به سر می‌برند و باید منتظر ماند و دید پس از بازگشت چه سیاست‌هایی در حوزه عتبات اتخاذ خواهندکرد.

متأسفانه در ایران توجه به زائران عتبات همیشه زیر سایه برنامه‌ریزی برای حج بوده است. این در حالی است که در سال فقط 86 تا 100 هزار (طی 10 سال اخیر این رقم متفاوت بوده است) زائر ایرانی به حج تمتع مشرف می‌شوند اما فقط در اربعین دو و نیم میلیون ایرانی و در طول سال حدود یک میلیون و 600 هزار نفر به عتبات مشرف می‌شوند اما بیشترین تمرکز و توجع مسئولان سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری معطوف مسئله حج است.  

توجه بیشتر به حج و کم‌توجهی به عتبات مسئله‌ای جدیدی نیست و حتی حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت نیز بارها و بارها به این مسئله اشاره و خواستار توجه بیشتر به زائران عتبات شده است. به هر تقدیر فعلاً مسئله افزایش قیمت کاروان‌های عتبات عالیات از سوی مرتضی آقایی، مدیرکل دفتر برنامه ریزی و نظارت بر امور زیارت سازمان حج و زیارت مطرح شده و وی خواستار توجه مسئولان به این مسئله شده عنوان کرده است: «از مسئولان مربوطه می‌خواهم برای تشویق و ترویج فرهنگ زیارت تسهیلات ویژه‌ای را برای زائران فراهم کنند و در سیاستگزاری ارزی کشور به این مسئله توجه کنند».

انتهای پیام

captcha