پایان کار کرباسیان در هفته دولت
کد خبر: 3741298
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۳
گزارش لحظه‎ای ایکنا از جلسه استیضاح وزیر اقتصاد؛

پایان کار کرباسیان در هفته دولت

گروه اقتصاد ــ جلسه استیضاح وزیر اقتصاد، صبح امروز در صحن علنی مجلس برگزار شد و نمایندگان موافق و مخالف استیضاح به بیان نظرات خود پرداختند و در ادامه و بعد از دفاعیه وزیر، با رأی نمایندگان، حضور کرباسیان در دولت دوازهم پایان یافت.

گزارش لحظه‎ای ایکنا از جلسه استیضاح کرباسیان

به گزارش ایکنا، جلسه استیضاح مسعود کرباسیان، وزیر امور اقتصادی و دارایی، صبح امروز، یکشنبه 4 شهریورماه، در صحن علنی مجلس شورای اسلامی آغاز شد و نمایندگان موافق و مخالف استیضاح به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند و وزیر هم با استفاده از وقت قانونی، به دفاع از عملکرد خود و پاسخ به مطالب مخالفان پرداخت.

در پایان استیضاح وزیر اقتصاد با 137 رأی موافق، 121 مخالف و2 رأی مخالف، رأی اورد و کار کرباسیان در کابینه به پایان رسید.

هدایت‌الله خادمی، نماینده ایذه و باغملک و عضو کمیسیون انرژی مجلس، اولین موافق استیضاح وزیر اقتصاد بود که عنوان کرد: بزرگ‌ترین شرکت تحت نظر بزرگ‌ترین بانک جهان اسلام دچار فساد است. در گمرک پرویزخان قاچاق سازمان یافته به ارزش 15 تریلیون دلار صورت گرفته است اما اسناد بایگانی به صورت شبانه سوزانده شد و باید این موارد روشن شود.
جلیل رحیمی جهان‌آبادی، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس به عنوان دیگر نماینده موافق استیضاح اظهار کرد: نباید چشم و گوش بسته از برخی وزرا حمایت کنیم. ما روز به روز شاهد مشکلات بازار ارز و کوچک شدن سفره مردم هستیم و وزارت اقتصاد هم ناتوان از حل این مشکلات است. آقای کرباسیان وزیری توانا برای حل این مشکلات و اداره این وزارتخانه نیست.
وی ادامه داد: در سامانه‌های گمرک فساد وجود دارد و ما به عنوان رئیس فراکسیون مرزنشینان مدام به آنان هشدار دادیم اما نه تلاش از سوی ایشان و نه گمرک صورت گرفت و نه امیدی به حل این مشکلات هست. بنابراین یا نباید وزیری را استیضاح کنیم یا باید پاسخگوی این اقدامات باشند.
منتخب مردم تربت جام در مجلس اظهار کرد: مردم زیر بار فساد اقتصادی در حال له شدن هستند و وزیر اقتصاد در حل مشکلات اقتصاد کلان ناتوان است. بنده در ابتدای دولت از این وزیر حمایت کردم اما الان وقتی به سراغ آنان می‌رویم، نه وزارت اقتصاد و نه گمرک پاسخگو نیست.
رحیمی جهان‌آبادی در پایان سخنان خود گفت: تا کی می‌خواهیم مشکلات اقتصاد کشور را به بازار سلیمانیه، هرات و بازار ارمنستان نسبت دهیم. ما از شخص آقای روحانی حمایت کردیم و می‎کنیم اما آقای کرباسیان به سؤالات از رئیس جمهور توجه کنید که بخشی از آنان به ضعف شما مربوط است. بنابراین اگر ایشان را استیضاح نکنیم باید پاسخگوی مردمی باشیم که دائما پشت این دیوارها ضجه می‌زنند بنابراین به نام مردم ایران از شما نمایندگان درخواست رأی برای استیضاح آقای کرباسیان داریم اما همچنان از دولت حمایت می‎کنیم.
عباس پاپی‎زاده، نماینده دزفول و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، دیگر نماینده موافق استیضاح بود که عنوان کرد: برنامه اقتصادی وزیر محترم، اقتصاد اجتماعی و مردم‎محور بود اما عملکرد ایشان کاملا برخلاف برنامه اعلامی است؛ به طوری که به شدت شاهد افزایش تورم هستیم و شاهد هجوم نقدینگی به سمت بازار سکه و ارز هستیم که مشکلات اقتصادی را دامن زده است. افزایش بیش از سه برابری نقدینگی و افزایش چندین برابری بدهی دولت به بانک مرکزی و استقراض مداوم، از اتفاقات سال‎های اخیر است.
وی گفت: میلیون‌ها نفر از مردم ایران به خاک سیاه نشانده شده‌اند اما آقای کرباسیان، از شما سؤال می‎کنم که چرا وزارت اقتصاد و بانک مرکزی، بانک‎های کشور را وارد رقابت بر سر افزایش نقدینگی کرده‌اند و شاهد خروج از اقتصاد تولیدمحور به سمت اقتصاد رانت‌محور و کاهش سطح معیشت مردم هستیم.
پاپی‎زاده، با بیان اینکه رباخواری حاکم بر اقتصاد ایران حاصل دوران وزارت شماست، گفت: در دوران شما برای تحقق مهم‎ترین دغدغه مقام معظم رهبری در مورد بهبود وضعیت معیشت مردم و تحقق اقتصاد مقاومتی هیچ تلاشی صورت نگرفت.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تأکید کرد: مردم انتظار دارند وزارت اقتصاد، به نفع قشر کم‌درآمد گام بردارد اما متأسفانه تیم اقتصادی دولت، اسناد تخلفات ارز دولتی را در اختیار قوه قضائیه قرار ندادند و این بزرگترین مانع برای محاکمه متخلفان و شفافیت است.
عدم مبارزه با فساد و رانت‎خواری، استفاده از افراد دو تابعیتی، عدم توجه به مبارزه در جنگ اقتصادی، سرنوشت قانون بهبود محیط کسب و کار، اصلاح نظام بانکی، وعده اقتصاد در اتاق شیشه‎ای و تورم افسارگسیخته، دیگر محورهای سخنان پاپی‌زاده بود.
حسن نوروزی، نماینده رباط کریم و عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، یکی دیگر از نمایندگان موافق استیضاح وزیر اقتصاد بود که مهم‎ترین محور سخنان وی شامل بی‎توجهی وزارت اقتصاد به افزایش بی‎رویه نقدینگی، بی‎توجهی به توسعه فعالیت‎های صنعت بیمه و بهبود محیط کسب و کار و گسترش بخش غیردولتی و بی‌توجهی به مبارزه با قاچاق، بود.
صدیف بدری، نمایند اردبیل و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با ذکر این سؤال که شما با توجه به مشکلات ارزی، تورم شدید و افسار گسیخته که ثبات اقتصاد کشور را تهدید می‎کند، چه نمره‎ای به خود می‎دهید؟ اظهار کرد: بخش عمده‎ای از مشکلات اقتصادی کنونی ناشی از ضعف مدیریت بوده است و شما به دلیل عدم عمل به وظایف قانونی مقصر هستید.
وی ادامه داد: ثبت سفارش محصولات غیرضروری با ارز دولتی از دیگر اقدامات شما بوده است که این ارز دولتی به جای تأمین نیازهای دولتی به وارد کردن گوشی آیفون و سایر نیازهای غیرضروری اختصاص یافته است اما دولت هم بابت آن عذرخواهی نکرده است.
عضو کمیسیون عمران مجلس عنوان کرد: اگر توان مدیریت این فضا را نداشتید، چه بهتر که شخصا استعفا می‎دادید و حال که توان اداره مدیریت اقتصاد کشور را ندارید و در مقابل اتفاقات رخ داده، عافیت‎طلبی پیشه کرده‎اید، بنابراین باید از قطار دولت پیاده شوید و نمایندگان مردم، شما را استیضاح می‎‏کنند تا افق بهتری را پیش روی ملت قرار دهند.
کاهش ارزش پول ملی، افزایش افسارگسیخته قیمت کالا و کاهش روند صادرات، دیگر محورهای سخنان بدری بود.
شادمهر کاظم‌زاده، نماینده دهلران و عضو کمیسیون عمران مجلس نیز به عنوان موافق استیضاح وزیر اقتصاد اظهار کرد: کشور ما در یک جنگ اقتصادی به سر می‎برد و ستاد اقدام تحریم را بر علیه ما تشکیل داده‎اند اما در مقابل این اتاق جنگ اقتصادی که بر علیه ما شکل گرفته است، تاکنون چه پاتک اقتصادی صورت گرفته است، مگر غیر از این است که ذخایر دولتی به صورت ناعادلانه توزیع شده است.
ضرورت تشکیل اتاق جنگ اقتصادی، کاهش قدرت خرید مردم، افزایش فقر، افزایش نقدینگی، عدم آرامش در اقتصاد و بازار ارز، عدم توجه به بندهای اقتصاد مقاومتی، عدم توجه به استفاده از نخبگان جوان و عدم رعایت عدالت در ارائه تسهیلات بانکی، دیگر محورهای سخنان کاظم‎زاده بود.
مجید کیان‎پور، نماینده دورود و ازنا و دیگر عضو کمیسیون عمران در مجلس نیز به عنوان موافق استیضاح اظهار کرد: هیچ گونه اقدام مثبتی در جهت حفظ ارزش پول ملی صورت نگرفته است و هیچ مسئولی در قوه مجریه پاسخگو نیست و همه به افراد دیگر احاله می‎دهند و بانک مرکزی هم می‎گوید عوامل بیرونی در این زمینه دخیل هستند.
افزایش افسارگسیخته نقدینگی، خلق پول بدون پشتوانه توسط نظام بانکی، سود بالای بانکی، عدم اجرای منابع طرح جامع مالیاتی، بی‎توجهی به گزارشات دیوان محاسبات، افزایش قاچاق کالا و عدم برخورد با متخلفان، افزایش نرخ تورم، انبار کالا، عدم پیگیری بازگشت ارز صادراتی پتروشیمی‎ها، عدم امیدآفرینی در اقتصاد، افزایش نرخ سکه و ارز، افزایش قیمت مسکن و خودرو، دیگر محورهای انتقادات کیان‎پور به کرباسیان بودند.
علی ساری، نماینده اهواز و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز به عنوان موافق استیضاح کرباسیان، محور سخنان خود را عدم توجه وزارت اقتصاد به جنگ اقتصادی، عدم حضور در جلسات شورای پول و اعتبار، عدم مبارزه با فساد، بی‎توجهی به اموال مازاد بانک‎ها و عدم فروش این اموال، افزایش حجم نقدینگی، مشکلات ارزی و بانکی قرار داد.

محور اصلی سخنان سیدقاسم جاسمی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و سلام امینی، عضو کمیسیون عمران مجلس نیز انتقاداتی به وزیر اقتصاد از قبیل عدم توجه به جنگ اقتصادی، خسارت اقتصادی به مردم، افزایش شکاف طبقاتی، به خطر افتادن معیشت مردم و از هم پاشیدگی خانواده‎ها بود.

مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در ادامه این جلسه به دفاع از خود پرداخت و با ذکر کلامی از نامه پنجم نهج‌البلاغه گفت: حضرت علی(ع) به مالک اشتر فرموده است که باید در قبال مسئولیت خود پاسخگو باشید. بنده هیچ زمانی نگفته‌ام فقط در قبال حوزه فعالیت خودم پاسخگو هستم بلکه بنده یک عضو دولت هستم و در قبال عملکرد دولت پاسخگو هستم.
وی ادامه داد: بنده امروز متوجه شدم زلزله جدیدی در تازه‌آباد کرمانشاه رخ داده و به بیمه مرکزی دستور می‎دهم در مورد خسارت زلزله‎زدگان کرمانشاه اقدامات عاجل را انجام دهد.
وی افزود: بخشی از سؤالات به کلیت اقتصاد برمی‎گردد که در این زمینه باید عرض کنم. واقعیت این است که بنده به عنوان وزیر اقتصاد به همه نمایندگان حق می‎دهم که نگران وضعیت اقتصادی کشور باشند و از سفره‎های مردم اطلاع دارم اما نکته این است که باید بین نوسانات ارزی به عنوان یک رخداد و وضعیت کلی اقتصاد تفاوت قائل شد.
کرباسیان عنوان کرد: وضعیت اقتصادی ما تحت تأثیر تحریم دچار نوسان شد. من ناچارم بخشی از توان خود را به خنثی کردن توان اقتصادی معاندین اختصاص دهم. از دید اینجانب، ریشه تلاطم کنونی اقتصاد ترکیبی از مشکلات ساختاری است که حدود یک قرن است که دامن اقتصاد ایران را گرفته است و بخشی از آن هم ناشی از بدعهدی نظام سلطه است.
وزیر اقتصاد عنوان کرد: تهدیدهای برون‌زا که برای ما پیش آمد، برای ترکیه و روسیه هم پیش آمد اما به قطع نفت، بستن سوئیف، محدود شدن فولاد و پتروشیمی تهدید نشدند اما اثرات تحریم در آن کشورها به مراتب بیشتر از ایران بود. بدیهی است که اگر منسجم‎تر بودیم، تلاطم کمتری در این ایام داشتیم.
وی افزود: رشد تولید ناخالص داخلی در سال 96 حدود3/4 بود و این علامت خوبی است و این آمار توسط نهادهای بین‌المللی تهیه شده است. رتبه ما در شاخص رقابت‎پذیری جهانی، هفت رتبه صعود داشته است.
وزیر اقتصاد تأکید کرد: بنده 28 کتاب در زمینه اقتصاد تألیف یا ترجمه کرده‌ام بنابراین از اقتصاد مطلع هستم. تا اول شهریور سال جاری، صادرات نفتی 18 درصد رشد و واردات 7 درصد کاهش داشته است؛ یعنی ما تراز تجاری مثبت را دارا هستیم.
کرباسیان یادآور شد: در شاخص جهانی نوآوری، جهش 10 رتبه‎ای داشته‎ایم. به خاطر تلاش‎های گمرک، رتبه جهانی لجستیک کشور ارتقاء یافته است. بنابراین سال 1396 از سال‌های خوب کشور بود.
وی عنوان کرد: بخشی از سؤالات به شفاف‌سازی اقتصاد کشور مربوط می‎شد. بنده به آنچه مجلس برای تحقق اقتصاد شیشه‌ای تهیه کرد عمل کردم و از اول اردیبهشت ماه سال جاری، گزارش پرداخت‎های خزانه‎داری کل کشور در اختیار عموم مردم قرار گرفته است.
کرباسیان به دولت الکترونیک اشاره کرد و گفت: در زمینه دولت الکترونیک، وزارت امور اقتصادی و دارایی پیشرو بوده و به عنوان دستگاه برتر شناخته شده است. در زمینه شاخص‌های عمومی برخورد با فساد، جزء دستگاه‎‌های برتر بوده‎ایم. ما 190 هزار حساب بانکی دولتی را شناسایی و مسدود کردیم.
وی عنوان کرد: سامانه نظارت بر صنعت بیمه، یکی دیگر از دستاوردهای ما بود که در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تقدیر شد و از این طریق جلوی صدور بیمه‎های جعلی را هم گرفته‌ایم. مجموعه اقدامات و تلاش‎ها برای مبارزه با قاچاق، باعث شد تا در سال 96 رتبه اول مبارزه با قاچاق کالا و مواد مخدر را در جهان به خود اختصاص دهیم و این مدیون اقدامات گمرک و مدرن‎سازی آن است.
وزیر اقتصاد در زمینه اقدامات برای مبارزه با فرار مالیاتی گفت: راه ما در زمینه شفاف‎سازی و سالم‌‎سازی اقتصاد ادامه دارد. برای اولین با سه هزار فرار مالیاتی سنگین را شناسایی و 300 هزار مؤدی جدید مالیاتی را شناسایی کردیم که تاکنون مالیات پرداخت نکرده و هزینه آن را تولیدکنندگان پرداخت می‎کردند. به نظام مالیات بر ارزش افزوده عمق دادیم. بیش از یک میلیون و سیصد هزار اظهارنامه عملکرد مبتنی بر خوداظهاری تنظیم شد و ما حتما این کار را دنبال خواهیم کرد.
کرباسیان عنوان کرد: همه ما در قبال قشرهای آسیب‌‌پذیر مسئول هستیم و فرار مالیاتی گناهی نابخشودنی است و حتما باید با متخلفان برخورد شود. اکنون میزان وابستگی بودجه به نفت کاهش پیدا کرده است و وزارت اقتصاد، بزرگترین تأمین‌کننده منابع مالی دولت است. در حوزه تأمین منابع خارجی نیز به رغم فضاسازی‎های بین‌المللی به رکورد بی‎نظیر جذب 5 میلیارد دلار سرمایه خارجی در سال 2017 رسیدیم.
وی به اقدامات گمرک اشاره کرد و افزود: در حوزه گمرک نیز اقداماتی از قبیل افزایش تعرفه در راستای حمایت از تولید داخلی انجام شده است و درآمد گمرک افزایش یافته است. کشف مواد مخدر 740 درصد رشد داشته است. بنده مفتخرم که دستور رهبر معظم انقلاب را در حوزه گمرک اجرایی کردم و خوشبختانه امروزه ایکس ری پرسرعت در داخل تولید و استفاده می‎شود.
وزیر اقتصاد درباره اقدامات این وزارتخانه در حوزه بیمه گفت: در زمینه بیمه، شما نمایندگان در برنامه ششم از ما خواستید سهم بیمه‎های زندگی را افزایش دهیم و ما اینکار را انجام دادیم و در سال‎های اخیر حوادث مختلف را جوابگو بوده‎ایم و این وظیفه ما بوده است که انجام دهیم. در حوزه سهام عدالت نیز برای اولین بار سود سهام 40 میلیون را به حسابشان واریز کردیم و امسال نیز آمادگی داریم اینکار را انجام دهیم.
وی افزود: در حوزه بهبود فضای کسب و کار نیز پروژه ویژه پیشخوان مجوزهای کسب و کار را آغاز کردیم تا مجوزها به صورت الکترونیکی صادر شود و مجوزهای مخل کسب و کار را حذف کنیم. سامانه دادور را نیز برای رسیدگی به شکایات ایجاد کردیم که این پروژه نیز به عنوان پروژه برتر در بین شصت کشور دنیا معرفی شده است و بنده این افتخار را داشته‎ام که در زمینه بهبود محیط کسب و کار مورد لطف رهبر معظم انقلاب قرار گرفته‎ام و لازم می‎دانم از ایشان تشکر و قدردانی کنم.
کرباسیان درباره مسائل بانکی و نقدینگی نیز گفت: بین سیاست‎های پولی و مالی باید تفکیک قائل شد. سیاست‎های مالی بر عهده من است اما در مورد سیاست‎های پولی باید به وظایف و اختیارات وزارت اقتصاد توجه کرد. حجم عظیمی از نقدینگی در طول دوره‎ای طولانی خلق شده است که ما به ازای آن در بخش واقعی اقتصاد وجود ندارد. دولت یازدهم و دوازدهم به دنبال حل این مشکل بوده است.
وزیر اقتصاد عنوان کرد: یکی از دلایل این مشکلات، مؤسسات غیرمجاز بوده است اما ما هزینه‌های آن را پرداختیم و اگر تعامل هر سه قوه نبود، کار جمع نمی‎شد. راه حل بلندمدت در توسعه بازار سرمایه است. به عنوان چند نمونه از اقدامات در نظام بانکی باید عرض کنم که از شهریور 96 تا کنون بالغ بر شش هزار میلیارد تومان از دارایی مازاد بانک‎ها فروخته شده است.
وی افزود: ایجاد خطوط اعتباری بابت ساماندهی مؤسسات غیرمجاز، کاهش اضافه برداشت از بانک مرکزی و رعایت استانداردهای IFRS از دیگر اقدامات ما در حوزه بانکی بوده است. فرآیند سرمایه‎گذاری را تسهیل کردیم. قیمت تمام شده پول را کاهش دادیم. تدبیر مشترک شورای هماهنگی سران قوا، تقویت بازار سرمایه است و در این راستا شاخص بازار سرمایه 66 درصد رشد داشته است.
کرباسیان عنوان کرد: در سال 96 میزان کل تأمین مالی از بازار سرمایه به بیش از 86 هزار میلیارد تومان رسید. بورس اوراق بهادار تهران در سال 2017 در خاورمیانه رتبه 3 و فرابورس رتبه 4 را داشته است. بدهی دولت در زمینه اوراق نیز یک روز به تأخیر نیفتاد. برای پرداخت مطالبات طلبکاران، اوراق مالی اسلامی را منتشر کردیم؛ بنابراین آنچه در حوزه وزارت اقتصاد بوده است، توسعه بازار سرمایه بوده و به خوبی از پس آن برآمدیم.
وی ادامه داد: دسته آخر سؤالات به عدم توجه به اقتصاد مقاومتی مربوط می‎شد. در طول تاریخ 40 ساله بعد از انقلاب اسلامی، یک وزارتخانه را پیدا کنید که برنامه‎های جامع و با رویکرد علمی داشته باشد. اگر ما به اقتصاد مقاومتی بی‌توجه بودیم چرا سامانه سنهاب ما در ستاد اقتصاد مقاومتی به عنوان ستاد برتر شناخته شده و چندین بار در این ستاد مورد تقدیر قرار گرفته است.
وزیر اقتصاد یادآور شد: اقتصاد مقاومتی، محور و مدار تمام برنامه راهبردی ماست. بنابر تأکید ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، میزان موفقیت وزارت اقتصاد 93 درصد بوده است و وظیفه شرعی و قانونی بنده تلاش در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب بوده است و تقدیر و توجه ایشان، سرمایه‎ای برای وزارت اقتصاد است.
کرباسیان گفت: اکنون کشور وارد جنگ اقتصادی شده است و دشمن در تلاش برای ناامنی در کشور است تا کیان نظام را به خطر بیاندازد. بنابراین در این شرایط حساس کنونی باید براساس سه اصل سرعت عمل، اتحاد و برنامه‎ریزی پیش رفت بنابراین برنامه‎هایی همانند تداوم سیاست‎های اقتصاد مقاومتی، بهبود محیط کسب و کار، شفاف‎سازی اقتصاد، تشدید مبارزه با احتکار، طراحی و اجرای برنامه‎های رفاهی، گسترش همکاری با شرکای تجاری و جلب مشارکت تمام دستگاه‌های اجرایی را در دستور کار داریم.
وی در پایان عنوان کرد: اینجانب صریحا اعلام می‎کنم تحت فرماندهی رهبر معظم انقلاب و توجه به اقتصاد مقاومتی امکان عبور از این شرایط را داریم اما باید در داخل متحد باشیم. مجلس همیشه همراه دولت بوده و امیدواریم این همراهی ادامه پیدا کند. بنده به خاطر نگرانی برای این کشور این مسئولیت را قبول کرده و افراد شایسته را انتخاب کرده‌ام. اگر حمایت مجلس باشد، می‎توان تصمیمات جسورانه گرفت و کشور را از این وضعیت عبور داد و اگر از رأی اعتماد مجدد شما برخوردار شوم، تا پای جان در خدمت کشورم خواهم بود و اگر رأی شما به گونه دیگری رقم خورد کماکان در خدمت نظام هستم.

مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده مخالف استیضاح اظهار کرد: بنده کارشناس مسائل اقتصادی نیستم اما به عنوان کسی که در این مملکت زندگی می‌کند تا الان از هیچ مریضی پولی نگرفته‌ام و هیچ زد و بندی با هیچ کس ندارم. اما در مورد دلایل مخالفتم با استیضاح باید بگویم که راه اقتصاد ما هموار نیست و در مقابل بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا ایستاده‎ایم و آمریکا با تمام وجود قصد زمینگیر کردن ما را دارد.

وی ادامه داد: ما اکنون می‎گوئیم که مقصر وزیر اقتصاد است. آیا در کشور حالت جنگی به خود گرفته‎ایم و آیا همگی مسئولیت پذیر شده‎ایم. ما لاجرم باید ستاد جنگ اقتصادی تشکیل دهیم. بنده معتقدم نیستم که آقای کرباسیان بدون نقص هستند اما راه حل این است که اختلافات را کنار بگذاریم و ستاد جنگ اقتصادی تشکیل دهیم.

منتخب مردم تبریز در خانه ملت گفت: باید دست به دست هم دهیم و بپذیریم که شرایط سخت اقتصادی خواهیم داشت. ما باید ایستادن و ساده زیستن را یاد بگیریم. نباید ماشین‌های آخرین مدل وارد این کشور شود چون در جنگ اقتصادی هستیم و سخت از جنگ رو در روی دشمن است و متأسفانه هرکس در این وسط قرار گیرد با مشکل مواجه خواهد شد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان سخنان خود گفت: دلسوزان و سیاستمداران ما در کنار هم قرار گیرند و از همه جناح‎ها و دسته‌ها در آنجا باشند. رهبر معظم انقلاب هم نماینده خود را به این ستاد جنگ اقتصادی بفرستند و همچنین باید ایمان داشته باشیم که در مقابل زورگویی دیگران تسلیم نخواهیم شد و در مقابل دشمن به صورت یکصدا فریاد بزنیم، نه اینکه مشکلات اقتصادی را به گردن دیگران بیاندازیم؛ بنابراین انصاف نیست که در هفته دولت، این مشکلات را به وزارت اقتصاد ربط دهیم. آیا با استیضاح وزیر کار، اشتغال ایجاد خواهد شد. بنده معتقدم چنین اتفاقی رخ نخواهد داد بلکه بهتر است به جای عوض کردن افراد، مشکلات را پیدا کنیم.

در ادامه بائوج لاهوتی در موافقت با استیضاح وزیر، به انتقاداتی از نحوه واگذاری‌ها پرداخت و آن را تاراج منابع مردم دانست.

وی همچنین انتقاداتی از افزایش نقدینگی، افزایش سود بانکی، نرخ ارز و نحوه اخذ مالیات بر ارزش افزوده در دوره مسئولیت کرباسیان مطرح کرد.

همچنین الیاس حضرتی که به عنوان موافق استیضاح سخن می‌گفت، با بیان اینکه بنده به کرباسیان بیش از 30 است که دوست هست و سخن گفتن برایم سخت است، تصریح کرد: مردم با مشکلات اقتصادی بسیاری همانند تورم روبرو هستند بنابراین باید فارغ از جناح بندی های سیاسی به بیان مشکلات اقتصادی و ناتوانی این وزارتخانه در حل این مشکلات پرداخت.

وی بر ضرورت تغییر تصمیم‌های اقتصادی تأکید کرد و گفت: وزیر اقتصاد در کشورهای صنعتی به طراحی برنامه برای آن اقتصاد می‌‌پردازد اما ایشان این برنامه‌ها را ندارد و وزارت اقتصاد نیز برای جنگ اقتصادی آماده نیست.

بنابر گزارش ایکنا، وزیر اقتصاد در بخش پایانی سخنان خود گفت: ترکیه فقط تعرفه را عوض کرد اما ارزش پول ملی آن 30 درصد کاهش پیدا کرد و ارزش پول ملی روسیه هم بسیار سقوط کرد اما ما با همه تحریم‎ها کشور را اداره کردیم.
وزیر اقتصاد عنوان کرد: به آنهایی که رأی داده‎اید اعتماد کنید. شورای هماهنگی سران قوا براساس دستور رهبر معظم انقلاب تشکیل شده و تصمیمات خوبی در آن شکل می‎گیرد که از جمله این موارد جدا شدن دولت از بنگاه‎داری است؛ بنابراین بیائید از این گردنه عبور کنیم.
وی درباره نقدینگی گفت: وقتی بنده آمدم، میزان نقدینگی هزار و پانصد هزار میلیارد تومان بود و اکنون به هزار و ششصد میلیارد تومان رسیده است بنابراین دو برابر شدن آن را به پای من نگذارید.
کرباسیان عنوان کرد: بنده از همه کسانی‌که نقد یا دفاع کردن ممنونم. شما بر سر بنده منت گذاشتید و هر کس وزیر اقتصاد شود باید این سخنان را بشنود تا از آنان برای حل مشکلات استفاده کند. ما در حال جنگ اقتصادی هستیم و این جنگ، تنها یک نقطه را مورد هدف قرار نمی‎دهد بنابراین باید در مورد آن فکر و عمل کنیم و بنده هم خادم این نظام هستم.

انتهای پیام

captcha