استقرار مرکز تخریب و عملیات روانی علیه ایران و عراق در عربستان و فقدان اقدام آفندی در کشور
کد خبر: 3745608
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۹
صدرالحسینی عنوان کرد:

استقرار مرکز تخریب و عملیات روانی علیه ایران و عراق در عربستان و فقدان اقدام آفندی در کشور

گروه سیاسی ــ کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: با وجود اینکه بیش از دو سال است مرکز تخریب و عملیات روانی علیه ملت ایران و عراق در عربستان مستقر شده اما متأسفانه دستگاه‌های ذی‌ربط در داخل کشور در ارتباط با این مسئله فعالیت و اقدامات لازم را به عمل نیاورده‌اند و مانند بسیاری از موضوعات دیگر مشاهده می‌شود فضای موجود در رسانه‌های جمهوری اسلامی، یک فضای منفعل نسبت به این رخدادها و حملات رسانه‌ای است.

رضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل غرب آسیا، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در خصوص نقش جنگ روانی و رسانه‌ای دشمنان در اتفاقات نامطلوب اخیر در روابط ایران و عراق گفت: با نگاهی دقیق به روند تحولات منطقه می‌توان گفت این تحولات به نقطه حساسی رسیده است و آن اینکه با توجه به نزدیکی دو ملت ایران و عراق و تقویت جبهه مقاومت و محور ضد امریکایی در منطقه، اتاق فرماندهی و کنترل آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان به این نتیجه رسیده‌اند که باید بین این دو ملت اختلاف‌افکنی کرده و آنها را نسبت به یکدیگر تحریک نمایند.

تشدید دوگانه عرب ـ عجم و شیعه ـ سنی محور جنگ روانی مثلث عبری ـ عربی ـ غربی

وی ادامه داد: علیرغم اینکه بلافاصله پس از پایان جنگ تحمیلی رژیم بعث علیه ایران، روابط دو ملت بسیار صمیمانه، برادرانه و مؤمنانه رو به پیشرفت بود و دوملت برای همدیگر احترام خاصی قائل بودند و زمینه‌های همکاری متعددی در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، مذهبی، سیاسی و امنیتی بین دو کشور و ملت پدید آمده بود اما در مدت اخیر مشاهده شد که مجموعه مثلث عبری ـ عربی ـ غربی برای ایجاد شکاف و شقاق بین دو ملت فعالیت‌های مختلف و گسترده‌ای را آغاز کردند.

صدرالحسینی اظهار کرد: یکی از این فعالیت‌ها تشدید و برجسته‌سازی دوگانه عرب و عجم، شیعه و سنی و ایرانی و عراقی است و در این راستا همه امکانات روان‌شناسی، جامعه‌شناسی و بوم‌شناسی را به کار گرفتند تا بتوانند پروژه اختلاف بین دو ملت را به پیش ببرند. همین نقطه مرکزی فرماندهی و کنترل در عراق و در شهر بصره علیه جمهوری اسلامی شعار می‌دهند و باعث تخریب کنسولگری کشورمان در بصره می‌شوند.

عربستان سعودی؛ کانون اصلی اقدامات تخریبی در روابط ایران و عرق در بصره

این کارشناس مسائل منطقه‌ای درباره عقبه اتفاقات بصره گفت: در ماه‌های اخیر به علت برخی کاستی‌های ایجاد شده در وضعیت زندگی مردم عراق، اعتراضاتی از سوی مردم علیه دولت در این رابطه صورت گرفت، اما با نفوذ و دخالت بدخواهان روابط مطلوب ایران و عراق، شعارهای تظاهرکنندگان به سمت جمهوری اسلامی ایران متمایل و هدایت شد و در مناطقی مثل بصره و تا حدی نجف شعارهای تندی سر داده شد.

وی افزود: حتی افسر سابق جنگ روانی ارتش امریکا تأیید کرده که حمله به کنسولگری ایران در بصره، تلالش برای ایجاد تنش و خصومت در روابط ایران و عراق است و عربستان سعودی و اسرائیل نقش اصلی در این حمله را داشتند. در اتفاقات اخیر عراق مشخص شد که عده‌ای از بازماندگان حزب بعث و طرفداران گروه تروریستی داعش، شروع‌کننده سر دادن شعارهایی علیه جمهوری اسلامی بودند و سرپل اصلی این اقدامات تخریبی در روابط دو کشور را باید در کنسولگری عربستان در بصره جست‌و‌جو کرد. این در حالی است که اکثریت مردم بصره نگاه مثبتی به ایرانی‌ها دارند و براساس گزارش‌های پلیس فدرال عراق، پلیس محلی و حشدالشعبی از این رخداد، می‌توان گفت که عوامل بیگانه و برخی عراقی‌های ساکن در مناطقی دورتر از بصره به این شهر اعزام شده تا دست به چنین اقدامات تخریب‌کارانه‌ برای ایجاد اختلاف بین ایران و عراق بزنند.

صدرالحسینی عنوان کرد: از آن طرف همین جریانات در فضای داخلی کشور در خرمشهر و نقاط دیگر شعارهایی را علیه عراقی‌ها توسط برخی افراد ناآگاه یا وابسته و نفوذی سر دادند. این نشان‌دهنده آن است همان کسانی که در طول دوران دفاع مقدس تلاش می‌کردند در اتمسفر سیاسی، اجتماعی، نظامی و امنیتی منطقه ایجاد شکاف کنند، همان‌هایی هستند که در جریان حمایت از تروریسم و داعش دست به این اقدامات زدند و امروز هم به جنگ نرم و حملات روانی و تبلیغاتی روی آورده و به جد تلاش می‌کنند بین دو ملت اختلاف‌‌افکنی شود.

این کارشناس مسائل غرب آسیا یادآور شد: نباید فراموش کرد که ممکن است جریانات تندرویی در عراق و ایران وجود داشته باشند که بخواهند حتی موضوع مهم اربعین را تحت‌الشعاع قرار داده و از آن در جهت پیشبرد اهداف تفرقه‌افکنانه خود استفاده کنند، اما قطعا و یقینا مسئولان و اکثر مردم دو کشور، نسبت به این مسئله اگاهی لازم را از خود بروز خواهند داد. نشانه این عقلانیت نیز، علیرغم تبلیغات فراوان صورت گرفته، این بود که واکنش‌های دلخواه مورد انتظار دشمنان مشترک دو کشور پس از تخریب و آتش زدن کنسولگری ایران در بصره از سوی مردم ایران، مشاهده نشد و در عین حال این اقدام، بازتاب‌های منفی در میان مسئولان، گروه‌ها و جریانات سیاسی و اجتماعی مؤثر در عراق داشت که این نیز حاکی از وجود همین عقلانیت در اکثریت مردم عراق بود.

فقدان یک اتاق کنترل و فرماندهی جنگ نرم در کشور برای اقدامات افندی علیه دشمنان

وی با انتقاد از واکنش مسئولان کشورمان نسبت به این جنگ شدید روانی و رسانه‌ای دشمن گفت: با وجود اینکه بیش از دو سال است مرکز تخریب و عملیات روانی علیه ملت ایران و عراق در عربستان مستقر شده اما متأسفانه دستگاه‌های ذی‌ربط در داخل کشور در ارتباط با این مسئله فعالیت و اقدامات لازم را به عمل نیاورده‌اند و مانند بسیاری از موضوعات دیگر مشاهده می‌شود فضای موجود در رسانه‌های جمهوری اسلامی، یک فضای منفعل نسبت به این رخدادها و حملات رسانه‌ای است.

صدرالحسینی تأکید کرد: علیرغم وجود امکانات قابل توجه در جنگ نرم که توسط جمهوری اسلامی تهیه شده اما اتاق کنترل و فرماندهی مشخصی در کشور مشاهده نمی‌گردد تا بتواند در مقابل این اقدامات تخریبی در قالب جنگ نرم اقدامات آفندی صورت داده تا جرئت ادامه تهاجم روانی و رسانه‌ای علیه جمهوری اسلامی از سوی دشمنان گرفته شود. بنابراین انتظار این است با عنایت به شناخت دقیق نقطه کانونی جنگ نرم علیه جمهوری اسلامی و مردم منطقه، نهادها و دستگاه‌های مسئول در کشور نسبت به این مسئله اقدامات مؤثر و آفندی انجام دادند.

صدرالحسینی درباره دلایل بی‌توجهی در کشور نسبت به جنگ روانی و رسانه‌ای دشمن و ابعاد داخلی و منطقه‌ای آن گفت: به عقیده من با توجه به اشتغالات مختلف نهادهای ذی‌ربط در ارتباط با مسائل و مشکلات مختلف، از توجه به اقدامات آفندی و برنامه‌ریزی در خصوص آن غفلت شده است. البته همه و حتی دشمنان جمهوری اسلامی، مستحضر به این مسئله هستند که ایران قدرت چهارم سایبری در دنیاست. لذا در ارتباط با این موضوع نیاز به یک ستاد فرماندهی جنگ نرم در داخل کشور به شدت احساس می‌شود.

وی یادآور شد: به نظر می‌رسد در شرایط کنونی دولت باید نسبت به این مسئله یک اقدام عاجل انجام دهد و همه دستگاه‌های ذی‌ربط را دعوت به همکاری کند و در قالب اقداماتی که در شرایط جنگ اقتصادیو رسانه‌ای به آن احساس نیاز می‌شود، مدیریت و فرماندهی لازم را صورت دهد. در حقیقت در حال حاضر فقدان یک ستاد فرماندهی جنگ نرم در کشور کاملا احساس می‌شود. علیرغم اینکه دستگاه‌های مختلفی با توانمندی‌های قابل توجه وجود دارند که هر یک از آنها به تنهایی اذعان به این حملات دشمنان کشور علیه افکار عمومی مردم کشور و منطقه دارند اما انسجام، هدایت و هم‌افزایی این دستگاه‌ها و نهادها متأسفانه در کشور مشاهده نمی‌شود.

عزدارای‌های محرم و راهپیمایی اربعین؛ اقدام مؤثر افندی مردمی در جهت پس زدن طرح‌های تفرقه‌افکنانه

صدرالحسینی درباره نقش ایجابی و مثبت عزاداری‌های ماه محرم و راهپیمایی اربعین در به شکست کشاندن طرح‌های تفرقه‌افکنانه دشمنان در روابط دو ملت ایران و عراق گفت: جایگاه حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان و بالاخص مراسم بزرگ و شکوهمند اربعین، که خود یک رسانه جهانی است، می‌تواند خط بطلانی بر روی ترفندهای متعددی که در راستای اختلاف‌افکنی دو ملت تعبیه و ترسیم شده، بکشد.

این کارشناس مسائل جهان اسلام در پایان ابراز کرد: به عبارتی پذیرایی و میزبانی عاشقانه مردم عراق و حضور عاشقانه عزاداران ایرانی در ایام عزیز محرم و صفر و «نبأ العظیم» اربعین می‌تواند به مثابه یک اقدام آفندی مؤثر در مقابل جنگ روانی و حملات رسانه‌ای دشمن عمل کند و به نظر می‌رسد با توجه به اینکه در ایران و عراق نهادهای مردمی و مذهبی به دنبال آماده کردن مقدمات و زمینه‌های مراسم راهپیمایی اربعین هستند، خودبخود این اتفاق خواهد افتاد و مهم این است که مسئولان دستگاه‌های مرتبط بتواند از این اقدامات کاملا مردمی ومذهبی به نفع تحکیم روابط دولت و پس زدن اقدامات عملیات روانی دشمنان مشترک دو کشور بهره ببرند.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای یپام

captcha