مفاهیم قرآنی و احکام شرعی محور برنامه‌های تبلیغی ایام محرم باشد
کد خبر: 3745801
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۶

مفاهیم قرآنی و احکام شرعی محور برنامه‌های تبلیغی ایام محرم باشد

گروه اجتماعی ــ ساعدی، کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه برخی از گروه‌های عزاداری متأسفانه خودشان در نشر و توسعه شبهات فعال هستند، گفت: ‌اگر عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و برنامه‌های تبلیغی ایام‌ محرم با محوریت مساجد و با اولویت مفاهیم قرآنی و احکام شرعی انجام‌ بگیرد از بروز بسیاری از آسیب‌ها جلوگیری می‌شود.

 صدای پای محرم

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، عید بزرگ غدیر که سپری می‌شود صدای پای محرم می‌آید و شیعیان کوچه‌ها و خیابان‌های خود را با پرچم‌ها و شال‌های سیاه آذین می‌بندند و خود را برای عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) آماده می‌کنند.

دسته دسته گروه‌های عزاداری در خانه، محلات و هئیت‌ها تشکیل می‌شود و هر کس به قدر شناخت و معرفت خود بر درگاه امام حسین(ع) عرض ارادت می‌کند. نوای یا حسین در همه جا می‌پیچد و کودکان و بزرگسالان با لباس‌های سبز و مشکی احرام می‌بندند تا در نوای محزون زینب که قافله سالار حسین‌(ع) بود کاروان را همراهی کنند. محرم که می‌آید خون حسین(ع) در رگ‌های شیعه می‌جوشد و تشنگان راه حقیقت از سایه‌سار کلام نورانی آن حضرت بهره‌مند می‌شوند.

در ماه محرم اجتماعات عظیمی در حسینیه‌ها، مساجد و خیابان‌ها برپا می‌شود و این فرصت مغتنمی برای روحانیان و مبلغان است تا به بیان احکام دینی پرداخته و رسالت امام حسین(ع) را برای عموم مردم و عزاداران سید و سالار شهیدان تشریح کنند.

ماه محرم ماه عزای اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است و نباید عزاداری این ماه با حاشیه‌ها، کج‌فهمی‌ها و بیراهه رفتن‌ها عجین شود چرا که قیام حضرت اباعبدالله الحسین(ع) فراتر از تحلیل‌ها و تفسیرهای تمام مکاتب است.

سکینه ساعدی، کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با ایکنا در مورد برنامه‌های برگزار شده در ایام عزاداری حضرت امام حسین(ع) ‌معتقد است: در این ایام طلاب و روحانیان در هیئات مذهبی و مراسم عزاداری نقش قابل توجهی بر عهده دارند چرا که آنها می‌توانند به عنوان یک سخنران مذهبی با مطالعه قبلی در جهت حذف خرافات از هیئات عزاداری تلاش کنند. محرم فرصت طلایی برای تبیین اهداف و آموزه‌های نهضت سرخ عاشورا است و مبلغان دینی و روحانیت در ایام محرم مأموریت حساس و خطیر تبلیغ و تبیین فرهنگ عاشورا را بر عهده دارند.

وی با اشاره به رواج برخی شبهات در بین گروه‌های مختلف عزاداری و ایجاد تفرقه بین آنها افزود: در شرایط فعلی جامعه به شدت به وحدت نیاز داریم و سخنرانان مذهبی باید روی این اصل تأکید بیشتری داشته باشند.

ساعدی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر برگزاری شکل سنتی عزاداری‌ها ادامه داد: دشمنان با توطئه‌هایی سعی دارند اصل عزاداری سید و سالار شهیدان را به انحراف بکشانند و تنها راه مقابله با انواع آسیب‌ها و تهدیدها در این حوزه برگزاری شکل سنتی عزاداری‌ها است که مقام معظم رهبری نیز به شدت بر روی آن تأکید دارند. متأسفانه برخی از هیئات با استفاده از طبل، شکل عزاداری سنتی را تغییر داده و گاهی به صورت نمایشی به عزاداری می پردازند که اثربخش نخواهد نبود.

کارشناس مذهبی در ادامه با اشاره به برخی پیرایه‌هایی که به موضوع و اهداف قیام امام حسین(ع) آمیخته شده است، تصریح کرد: متأسفانه برخی از متون عزاداری هیچ گونه حزن و اندوهی در رثای ماتم امام حسین(ع) ندارد در حالی که شکل عزاداری باید به گونه‌ای باشد که حزن در دل انسان ایجاد کند، اما متأسفانه برخی از هیئات عزاداری از اصل اهداف قیام ایشان آگاه نبوده و گاهی به صورت نمایشی به عزاداری می‌پردازند.

ساعدی پرهیز از خرافه‌گرایی از سوی عزاداران حسینی را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: برخی از گروه‌های عزاداری متأسفانه خودشان در نشر و توسعه شبهات فعال هستند و باعث افزایش خرافات در بین عزاداران می‌شوند در حالی که این افراد باید تلاش کنند تا این خرافه گرایی‌ها با منطق و مستدل از سوی علما و مذهبیان جواب داده شود تا افرادی که ابهامی برایشان وجود دارد جواب قاطع و درستی دریافت کنند.

این کارشناس مذهبی معتقد است اگر عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و برنامه‌های تبلیغی ایام‌ محرم با محوریت مساجد و با اولویت مفاهیم قرآنی و احکام شرعی انجام‌ بگیرد از بروز بسیاری از آسیب‌ها جلوگیری می شود چرا که در مساجد در ابتدای مراسم احکام دینی و شرعی و قرائت قرآن کریم و پاسخ به سوالات و شبهات جوانان مطرح می شود و پس از آن برنامه های عزاداری آغاز می گردد.

وی تکراری بودن محتوی وشیوه‌های اجرای عزاداری مثل اشعارو...انجام دادن بعضی رفتارها مثل نواختن شیپور، اجرای آهنگ‌های مبتذل، آسییب رساندن به بدن، مثل قمه‌زنی که مبنای دینی ندارد، رقابت‌های شدیدی که گاهی بین گروها و هیئت‌های مذهبی ایجاد می‌شود و ... را از جمله آسیب‌های وارد شده به عزاداری حضرت سیدالشهدا اعلام کرد.

ساعدی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در سخرانی‌های متعدد ایشان در سفارش به گروه‌های مذهبی نقل کرد: «عاشورا پیامها و درسهایی دارد. عاشورا درس می‌دهد که برای حفظ دین، باید فداکاری کرد. درس می‌دهد که در راه قرآن، از همه چیز باید گذشت. درس می‌دهد که در میدان نبرد حق و باطل، کوچک و بزرگ، زن و مرد، پیر و جوان، شریف و وضیع و امام و رعیت، با هم در یک صف قرار می‌گیرند. فرمایشات مقام معظم رهبری در ۲۲ تیر ۱۳۷۱»

بنا به گفته وی قرار گرفتن مجالس عزاداری در اختیار افراد کم سواد وبی سواد یکی دیگر از آسیب‌هایی است که به عزاداری حضرت سیدالشهدا ضربه می زند، چنانچه وی در این زمینه می گوید: در طول تاریخ هر گاه که خواص جامعه درک درستی از موضوعات جامعه داشتند و به خوبی آن را برای دیگران تحلیل و تبیین کرده اند جامعه از نظر فکری و عقلی رشد کرده است وعکس این موضوع نیز صادق است هر زمانی که خواص جامعه در صحنه نبودند و نتوانسته اند دیگران را با اندیشه های بلند و عمیق دینی و مذهبی جامعه آشنا کنند جامعه رو به سقوط و اضمحلال رفته است.

وی خواستار تبیین درست و صحیح معارف حسینی و معارف علوی توسط گروه ها و هیئت های مذهبی در ایام محرم شد و گفت: اگر فلسفه قیام ان حضرت به صورت روشن و دقیق برای عموم شهروندان تحلیل شود چه بسا که خود مردم پاسخ شبهات را دریافت کرده و از نشر و گسترش ان پرهیز می کنند.

انتهای پیام

captcha