مادرانه‌های یک نمایشگاه و دل‌هایی که نگران دست‌های خالی از مواد اولیه است
کد خبر: 3745817
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۲
گزارش ایکنا از نمایشگاه زنان و تولید ملی؛

مادرانه‌های یک نمایشگاه و دل‌هایی که نگران دست‌های خالی از مواد اولیه است

گروه جامعه ــ سیزدهمین نمایشگاه زنان و تولید ملی با حضور بانوان کارآفرین و موفق در عرصه تولید، اما نگران از کمبود مواد اولیه در پارک گفت‌و‌گوی تهران در حال برگزاری است.

به گزارش ایکنا؛ سیزدهمین نمایشگاه زنان و تولید ملی رنگ و بوی مادرانه دارد؛ یا صاحبان تولیدی‌ها خانم هستند یا تعداد زیادی خانم و زن سرپرست خانوار را در استخدام خود دارند.

فضای بسیار مناسب و زیبا، طراحی جالب غرفه‌ها، پیش‌بینی حضور مادران و اختصاص محلی به عنوان اتاق مادر و کودک برای آنها، طرح‌ها و لباس‌‌هایی که بیشتر ایرانی ـ اسلامی هستند و رنگ‌ها و نقش‌های ایرانی‌تر از فضای عمومی بازارها و پاساژها چشم‌نواز هستند.

بیشتر غرفه‌داران خانم هستند و در انتخاب لباس مناسب کمک می‌کنند، قیمت‌ها هم 25 تا 30 درصد کمتر از قیمت بازار است. فضای خوب نمایشگاه نشان از تلاش برای ایجاد یک فضای مناسب خانوادگی و دلنشین برای خرید خانواده‌ها و به ویژه بانوان دارد.

محصولات نمایشگاه که در پارک‌ گفت‌و‌گو واقع شده شامل انواع پوشاک مردانه، زنانه و بچه‌گانه و تولیدات هنری و دستی است که مثل بسیاری از مراکز فروش دیگر محصولات مربوط به بانوان در آن بیشتر و غرفه‌های در قبضه محصولات زنانه چشمگیرتر است.

البته آنچه این نمایشگاه را از نمایشگاه‌ها و مراکز فروش مشابه متفاوت می‌کند، حضور پررنگ‌تر بانوان است. بسیاری از تولیدی‌ها به نحوی خانوادگی اداره می‌شوند و مادر خانواده که تعداد قابل توجهی از آنها هم زن سرپرست خانوار هستند یا با همراهی همسر خود تولیدی راه‌انداخته و کارآفرین شده‌اند، تولیدی یا شرکت را اداره می‌کنند. این مادرانه بودن تولیدی‌ها را می‌توان در نقش و رنگ پارچه و طرح‌ها هم دید؛ طرح‌ها گویی لطیف‌تر هستند.

هر غرفه شناسنامه دارد و می‌توان با مطالعه این شناسنامه موفقیت بانوان در کارآفرینی را به خوبی لمس کرد. بسیاری از شاغلان در کارگاه‌ها را هم بانوان سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند که نان‌آور فرزندان خود هستند و نه تنها برای خود و فرزندانشان بلکه برای تعداد زیادی از بیکاران، اشتغال ایجاد کرده‌اند.

تا اینجای نمایشگاه را که مینگری همه چیز خوب است. سبک و فرم طراحی بخشی از لباس‌ها فاخرتر از سطح معمول بازار است و با نگاهی به ژورنال‌ها که آنها هم ایرانی ـ اسلامی هستند می‌توان به خوبی رشد طراحی لباس در کشور را دید؛ اینجا نمایشگاه زنان و تولید ملی است و بانوان ما در طراحی و دوخت لباس عالی کار کرده‌اند و این نمایشگاه نمود موفقیت آنها است اما ...

مادرانه‌های یک نمایشگاه و دل‌هایی که نگران دست‌های خالی از مواد اولیه است

لرزش دست‌ها، نگاه‌ها و صداها

اما با غرفه‌دارها و تولید‌کنندگان که صحبت می‌کنی لرزش دست‌ها، نگاه‌ها و صدایشان نگران کننده است. همه نگران کمبود مواد اولیه هستند و اینکه با کمبود مواد اولیه آیا می‌توانند ادامه دهند؟

یکی از تولید کنندگان می‌گوید دکمه، مروارید، بافت‌های تزئینی و ... وارداتی است و قیمت آن به حدی بالا رفته که دیگر برای استفاده مقرون به صرفه نیست؛ تا جایی که می‌توانیم تلاش می‌کنیم قیمت‌ها را پایین نگه داریم اما نمی‌شود، همه نگران تعطیل شدن تولیدی‌ها و کارگاه‌ها هستند و اینکه سایه بیکاری بر سر همه آنها هست؛ اگر زن سرپرست خانوار بیکار شود چه کسی از او حمایت خواهد کرد؟

متأسفانه باید گفت حتی در ایرانی‌ترین تولیدات هم رگه‌هایی از مواد اولیه وارداتی دیده می‌شود و همین است که تولید محصول معطل یک تکه جنس خارجی می‌ماند و خطر توقف تولید می‌شود نگرانی هر لحظه تولید‌کنندگان.

در خصوص شرایط سال جاری نمایشگاه زنان و تولید ملی با عزیز قانعی‌راد، مدیر اجرایی سیزدهمین نمایشگاه زنان و تولید ملی گفت‌و‌گو کردیم. وی با اشاره به شرایط ویژه کشور، عنوان کرد: با توجه به شرایط اقتصادی موجود تلاش شد این نمایشگاه به صورت ویژه‌تر دنبال و از کالای ایرانی حمایت شود؛ بر همین اساس از تولید‌کنندگان برتر پوشاک کشور دعوت کردیم تا کالای ایرانی را به مخاطب ایرانی معرفی کنند.  

وی ادامه داد: با برپایی این نمایشگاه تلاش می‌‌کنیم خانواده‌های ایرانی را با پوشاک ایرانی که طی دهه‌های گذشته چندان به مردم معرفی نشده بود، آشتی دهیم. فرم نمایشگاه را از نظر ساختاری مناسب خانواده‌ها طراحی کرده‌‌ایم تا به راحتی بتوانند از این فضا استفاده کنند.

مادرانه‌های یک نمایشگاه و دل‌هایی که نگران دست‌های خالی از مواد اولیه است

قانعی‌راد در پاسخ به این سؤال که غرفه‌ها در اختیار کدام گروه از تولید‌کنندگان قرار می‌گیرد؟ گفت: به دلیل اینکه محل دائمی برپایی نمایشگاه‌های شهرداری تهران فضایی محدود به سه سالن با ظرفیت سه هزار و 500 متر مساحت دارد، عموماً 50 درصد غرفه‌ها در اختیار تولید‌کنندگان مطرح ملی قرار می‌گیرد، چرا که این تولید کنندگان نزدیک به 200 تا 300 نفر را تحت پوشش دارند و 50 درصد دیگر نیز در اختیار تولید‌کنندگان جدید قرار داده شده است.

قانعی‌راد در واکنش به کمبود مواد اولیه که تولید‌کنندگان برای تداوم تولید خود با آن دست به گریبان هستند، گفت: وظیفه ذاتی شهرداری ورود به مسئله تولید و اشتغال نیست، اما از آنجایی که هر نوع آسیب و مسئله‌ای در شهر تهران از جمله بیکاری گریبان شهرداری را می‌گیرد، سعی می‌کنیم در این مسائل وارد شویم. اقدامی که ما می‌توانیم انجام دهیم برگزاری نمایشگاه‌های فاخر و مناسب برای عرضه و نمایش محصولات ایرانی است، اما مسئله اصلی که تأمین مواد اولیه است، بر عهده دولت قرار دارد و خود دولت هم با همکاری اصناف، کارگروه‌هایی را برای تهیه مواد اولیه دارد. البته در افتتاحیه نمایشگاه هم از مسئولان دولتی از جمله معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور دعوت شد تا محدودیت‌ها و نقص‌های تولید را از نزدیک مشاهده کنند و ایشان هم قول مساعد همکاری دادند.  

تخفیف 20 تا 30 درصدی در نمایشگاه

مدیر اجرایی سیزدهمین نمایشگاه زنان و تولید ملی در پایان سخنان خود عنوان کرد: نمایشگاه تا 24 شهریورماه، برپا است و خانواده‌ها می‌توانند محصولات را با 20 تا 30 درصد زیر قیمت بازار خریداری کنند؛ ما از غرفه‌داران فقط هزینه تهیه و ساخت غرفه را گرفتیم تا آنها بتوانند محصولات خود را با تخفیف به مصرف‌کنندگان عرضه کنند.

مادرانه‌های یک نمایشگاه و دل‌هایی که نگران دست‌های خالی از مواد اولیه است

بنابر گزارش ایکنا؛ در سیزدهمین نمایشگاه زنان و تولید ملی یک غرفه کاملاً متفاوت هم وجود دارد که در آن محصولی عرضه نمی‌شد، اما عضویت در آن می‌تواند منجر به تولید محصول شود. غرفه مرکز رشد فناوری‌ها و هنر قرآنی، علاقه‌مندان به کارآفرینی را با کلینیک مشاوره کارآفرینی و نوآوری با تمرکز بر بازار جهان اسلام که با حضور اساتید برجسته کارآفرینی و صاحبان کسب‌و‌کارهای موفق ملی و بین‌المللی برگزار می‌شود، آشنا می‌کند و افراد با ثبت‌نام در این غرفه می‌توانند مشاوره تخصصی کارآفرینی، تجاری ‌سازی محصول و تبدیل ایده به محصول را دریافت و از خدمات مرکز رشد بهره‌مند شوند.

مسئولان مرکز رشد با کارآفرینان حاضر در نمایشگاه نیز ارتباط برقرار کرده و آماده ارائه مشاوره‌های تخصصی برای رفع مشکلات تولیدی‌ها هستند و از آنها برای حضور در همایش بانوان کارآفرین این مرکز دعوت به عمل می‌آورند.

گزارش تصویری نمایشگاه زنان و تولید ملی را اینجا ببینید!

 انتهای پیام

captcha