انتشار سند جامع شورای مشورتی ستایشگران اهل بیت(ع)
کد خبر: 3745989
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۳

انتشار سند جامع شورای مشورتی ستایشگران اهل بیت(ع)

گروه جامعه ــ سند جامع شورای مشورتی ستایشگران اهل بیت(ع) از سوی بنیاد دعبل خزاعی منتشر شد.

رد نشود///سند جامع شورای مشورتی ستایشگران(شمس) منتشر شدبه گزارش ایکنا؛ به نقل از روابط عمومی بنیاد دعبل؛ سند جامع شورای مشورتی ستایشگران اهل بیت(ع) موسوم به «شمس»، پس از برگزاری اولین نشست شمس و با امضای دبیران علمی و محتوایی و نیز دبیران و اعضای کمیسیون‌ها منتشر شد.

این سند، چهار بخش اصلی دارد که بخش اول آن شامل؛ موضوعات و محورها، بخش دوم؛ اهداف و راهبرها، بخش سوم؛ پیشنهاد برای اقدامات عملی و بخش چهارم؛ استنادات به بیانات مقام معظم رهبری است.

اولین نشست شمس پنجم شهریور‌ماه جاری، با حضور بیش از 70 نفر از ستایشگران و ذاکران برگزار شد و 11 کمیسیون تخصصی به بحث و گفت‌وگو در حوزه موضوعات و دغدغه‌های خود پرداختند.

اولین موضوع شمس که در نشست نخست به آن پرداخته شد، مسئله‌شناسی و شناخت مشکلات جامعه ستایشگری بود. پس از بحث و بررسی‌های تفصیلی در نشست‌ها و کمیسیون‌های تخصصی، 27 محور اصلی برای گفت‌وگو و هم‌اندیشی برگزیده شد که در سند جامع، تمامی این موضوعات ذکر شده است. محورهایی مانند؛ مبانی نظری ستایشگری اهل‌بیت(ع)، راهبردهای جمهوری اسلامی در موضوع ستایشگری، تحریف‌ها و بدعت‌ها، منزلت و نفوذ اجتماعی مداحان، آموزش مداحی و مداحان، همایش پیرغلامان، سواد رسانه‌ای مداحان،‌ بانوان مداح و مسائل مربوط به عتبات و حج در این جلسه مورد بحث قرار گرفت.

در بخش اهداف و راهبردها به دو محور اهداف کلان و راهبردهای ملی پرداخته شده است که قرآن، عترت، شعائر، آئین‌ها و وحدت از جمله اهداف کلان و بنیان‌های نظری، مردم، فعالان فرهنگی، دیدبانی نیز از جمله موارد زیر مجموعه راهبردهای کلان هستند.

در بخش سوم این سند که عنوان آن پیشنهاد برای اقدامات ملی است؛ عناوینی همچون تأسیس اندیشکده راهبردی ستایشگری، تأسیس شبکه تشکل‌های مرتبط با عرصه ستایشگری، طراحی نظام ارزش‌گذاری و طبقه‌بندی محصولات علمی، پژوهشی، فرهنگی و رسانه، تأسیس کتابخانه تخصصی ستایشگری در همه استان‌ها، حمایت از نشست‌های ادبی، طراحی و اجرای آزمون جامع ستایشگری و راه‌اندازی رسانه‌های تخصصی شعر آمده است. در بخش آخر این سند نیز گزیده‌ای از بیانات و توصیه‌های مقام معظم رهبری درباره ستایشگری و فعالیت‌های فرهنگی ذکر شده است.

این سند پس از بحث و تبادل نظر به امضای محمدرضا سنگری، دبیر علمی شمس، محسن طاهری، دبیر اجرایی شمس، اعضای کمیسیون‌ها و پیشکسوتان ستایشگری همچون غلامرضا سازگار، مهدی آصفی، ماشاالله عابدی، یدالله بهتاش، احمد چینی، اکبر بازوبند، سیداحمد صالحی خوانساری، سیدعلی سادات رضوی، حمید منتظر، عباس دلجو، محمود دلسوز، داوود نورصالحی، حمید بهاری، حسین علامه، سیدمحمد تحویلدار، سیدعطا هاشمی و علی فیاض رسیده است.

بنابر این گزارش، دبیر علمی و اجرایی شمس از تمام نهادها، تشکل‌ها، رسانه‌ها، شخصیت‌های صاحب‌نظر، پیشکسوتان و کنشگران عرصه ستایشگری درخواست دارد با مشارکت در این گفت‌وگوی ملی از طریق: برگزاری نشست‌ها و محافل جمع اندیشی، شرکت در کمیسیون‌های تخصصی شمس، فعالیت در وب‌سایت تعاملی شمس، طراحی و برگزاری نشست‌های علمی با حضور کارشناسان و صاحب‌نظران، تولید محتوای رسانه‌ای، تولید مقاله، کتاب و منشورات زمینه را برای تحقق اهداف و راهبردها فراهم کنند.

یادآوری می‌شود، 27 محور مشخص‌شده در قالب برگزاری جلسات علمی و جلسات کمیسیون‌های تخصصی، مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند و نتیجه نهایی این مباحث در نشست دوم شمس در آبان ماه اعلام می‌شود.

سند جامع شورای مشورتی ستایشگران اهل بیت(ع) را می‌توانید اینجا ببینید.

انتهای پیام

captcha