شمیم عطر غذای حسین(ع) می‌پیچد/ نذر بهانه‌ای‌ است برای ارادت
کد خبر: 3746807
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۶:۵۲
گزارش ایکنا از طبخ غذای نذری هیئت ابوالفضلی(ع)؛

شمیم عطر غذای حسین(ع) می‌پیچد/ نذر بهانه‌ای‌ است برای ارادت

گروه معارف_ نذر یکی از جلوه‌های عشق و ارادت مردم به اهل بیت(ع) است که در ایام محرم جلوه بیشتری می‌یابد.

شمیم عطرغذای حسین در شهر می‌پیچد/نذر بهانه ایست برای ارادت

به گزارش ایکنا از خراسان‌ جنوبی، مردم دوستدار اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در خراسان‌جنوبی از ابتدای ماه محرم با برپایی مجالس سنتی و ویژه عزاداری در مساجد و تکیه‌ها اقدام به برگزاری سوگواری برای امام حسین(ع) و یاران باوفایش می‌کنند. تشکیل هیئت‌های مذهبی، برپایی تکیه‌ها و برپایی ایستگاه‌های صلواتی از جلوه‌های عشق و ارادت مردم به اهل بیت(ع) است.

از سوی دیگر، مردان و زنان محله‌های مختلف نیز در برپایی مراسم عزاداری و سینه‌زنی از دهه اول محرم حضور چشمگیری دارند.

یکی از جلوه‌های ویژه این عشق و ارادت پختن غذای نذری در ماه محرم است. در این ایام، افراد به صورت گروهی در هیئت‌ها و مساجد و حتی حیاط منازل به پخت غذای محرم مشغول می‌شوند.

آشپرخانه هیئت ابوالفضلی(ع) بیرجند یکی از مکان‌هایی است که افراد در آن برای پخت نذری دور یکدیگر جمع می‌شوند. وارد آشپزخانه که می‌شوی عطر دل‌انگیز غذایی که همراه با عشق پخته شده است تو را جذب می‌کند. اما بیشتر از این عطر، حس ناب همدلی برای هدفی بزرگ تو را مجذوب می‌کند.

زنان در این آشپزخانه در حالی که دعا زیر لب زمزمه می‌کنند مشغول تمیز کردن سبزی هستند. عده‌ای از زنان هم حسینیه را جارو زده و آن را برای عزاداری آماده می‌کنند.

در این آشپزخانه همه دلی کار می‌کنند، پیر و جوان، زن و مرد همه با صفا و صمیمیت به دور از شغل‌ها و مرتبه‌ها در کنار یکدگیر کار می‌کنند و حس مشترکی که آنان را به هم و به این کار وصل می‌کرد، عشق به امام حسین(ع) بود.

جمعی از زنان خادم اهل بیت(ع) در حالی که مشغول تمیز کردن سبزی و برنج برای غذای نذری بودند با شور و علاقه و در جمعی صمیمی و بی ریا به کار پخت نذری نیز کمک می‌کردند.

با آنان هم کلام که شدم، یکی می‌گفت بیش از ده سال است که در این هیئت مشغول هستم و در این مدت لطف امام حسین(ع) در تمام زندگیم جاری شده است.

او بیماری سختی را پشت سر گذاشته و معتقد بود لطف و برکت خدمت در مکتب امام حسین(ع) شامل حالش شده است.

شمیم عطرغذای حسین در شهر می‌پیچد/نذر بهانه ایست برای ارادت

عشقی که سختی کار را آسان می‌کند

محمد فوائدی، خادم و آشپز هیئت ابوالفضلی(مصلی) بیرجند در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: عشق ابی‌عبدالله(ع) باعث می‌شود تا گرمای آتش اجاق گاز که برای طبخ غذای نذری استفاده می‌شود را احساس نکنم و این عشق، ارادت من را به سیدالشهدا(ع) روز به روز افزایش می‌دهد.

وی از آمادگی کامل هیئت برای برگزاری مراسم دهه اول محرم خبر داد و گفت: بیش از 10 روز است که تدارکات برای هر چه باشکوه‌تر برگزار شدن مراسم دهه اول محرم در حال فراهم شدن است.

فوائدی ادامه داد: بیش از 160 نفر خادم خواهر و برادر برای امور‌ مختلف هیئت همکاری می‌کنند، به طوری که توسط 80 نفر از بانوان هیئت، بیش از یک تن سبزی برای طبخ غذا پاکسازی شده است.

خلوص نیت، ویژگی خادم امام حسین(ع)

وی افزود: فردی که قرار است در دستگاه امام حسین(ع) فعالیت کند، باید دل خود را به مانند آیینه پاک کند و اعضای این هیات نیز، با عشق و علاقه بسیار زیاد و نیت خالص، به صورت شبانه روزی آماده انجام کارهای هیئت هستند.

آشپز هیات ابوالفضلی(مصلی) بیرجند از پخت بیش از 10 هزار غذا برای عزاداران ابا عبدالله(ع) در هر روز خبر داد و گفت: نوکران امام حسین(ع) در هیات پس از گذراندن دوره‌های توجیهی، با هماهنگی و انسجام بسیار زیاد، در حال پیشبرد اهداف هیئت و کارهای مربوط هستند به طوری که در آشپزخانه، افرادی برای پخت، تعدادی در بسته‌بندی و نفراتی نیز در راستای توزیع غذای نذری همکاری می‌کنند.

شمیم عطرغذای حسین در شهر می‌پیچد/نذر بهانه ایست برای ارادت

جوانان، خلوص نیت را از پیرغلامان بیاموزند

ابوالفضل توانایی، خادم و پیرغلام خادم هیات ابوالفضلی(مصلی) بیرجند در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه جوانان قدیمی که حال پیرغلام شناخته می‌شوند، دارای نیت خالص بوده‌اند، تصریح کرد: نیاز حال حاضر این است که جوانان تجملات را از هیات‌های مذهبی دور کنند و خلوص نیت را از پیرغلامان حسینی بیاموزند.

وی ضمن تسلیت ایام محرم و شهادت امام حسین(ع)، در خصوص تاریخچه این هیات گفت: هیات ابوالفضلی بیرجند از سال 1300، با حضور جوانانی چون آقایان کبابی، خیریه و شاهسونی کار خود را آغاز کرد.

خادم هیات ابوالفضلی(مصلی) بیرجند بیان کرد: در این هیات و در ایام عزاداری ابی عبدالله، مراسم عزاداری از شب اول تا دهم محرم برگزار می‌شود و از روز هشتم نیز ، غذای نذری هیات بین عزاداران حسینی توزیع می‌شود به طوری که هر روز حدود 10 هزار پرس غذا طبخ می‌شود.

تجملات، معضل اصلی مراسم عزاداری

توانایی بیان کرد: یکی از تفاوت‌های حال حاضر عزاداری را با زمان قدیم می‌توان شیوه انجام مراسم علم بندان سنتی عنوان کرد و ادامه داد: در زمان قدیم، هر هیات به طور جداگانه و خاص این مراسم را اجرا می‌کرد اما در حال حاضر اعضای هیئات مختلف، به حسینیه‌ها و هیات‌های قدیمی می‌روند و در آنجا این رسم را برگزار و اجرا می‌کنند.

وی گفت: مشکل و معضل اصلی حال حاضر عزاداری‌ها این است که با تجملات بسیار زیاد و با شورهای بی مورد اجرا می شود، در حالی که انسان باید قلبا عزاداری را انجام دهد و نه برای چشم و هم چشمی.

شمیم عطرغذای حسین در شهر می‌پیچد/نذر بهانه ایست برای ارادت

خادم هیات ابوالفضلی(مصلی) بیرجند تصریح کرد: بیش از 50 سال است که افتخار خدمت در درگاه ابا عبدالله(ع) را دارم و بر این باورم که صداقت و درستی در برگزاری مراسم، لازمه قبولی امورات است.

توانایی زیبایی حال حاضر مراسم عزاداری را حضور پرشور جوانان دانست و یادآور شد:جمعیت زیاد باعث زیبایی مراسم می‌شود اما باید به حفظ شئونات نیز پایبند بود تا اجر اعمال، بیش از پیش پدیدار شود.

مردم ایران هر ساله در ایام محرم با پخش نذری میان مردم، سنت شریک شدن در نذری همدیگر را جدای از بیشتر کردن خلوص نیت آن، نشانه یک کار گروهی می‌دانند و این، برکت عشق به امام حسین(ع) و راه ایشان است.
گزارش از سپیده قلندری اسفدن

گزارش تصویری این خبر را اینجا ببینید
انتهای پیام

 

captcha