ضعف بودجه فعالیت‌های دینی را با مشارکت مردم جبران می‌کنیم/ تجلیل از خادمان حسینی با «نشان ارادت»
کد خبر: 3747388
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۵
اوحدی در پاسخ به ایکنا:

ضعف بودجه فعالیت‌های دینی را با مشارکت مردم جبران می‌کنیم/ تجلیل از خادمان حسینی با «نشان ارادت»

گروه جامعه ــ رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران ضمن تشریح برنامه‌های ماه محرم و هفته دفاع مقدس از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای مابین این سازمان، ستاد بازسازی عتبات و کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد خبر داد و گفت: این تفاهم‌نامه با هدف جلب مشارکت‌های مردمی برای تأمین بودجه فعالیت‌های فرهنگی، دینی و قرآنی و همچنین اربعین منعقد شده است.

ضعف بودجه فعالیت‌های دینی را با مشارکت مردم جبران می‌کنیم/ تجلیل از خادمان حسینی با «نشان ارادت»

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ سعید اوحدی، رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، امروز یکشنبه ۲۵ شهریورماه، در نشست خبری تشریح برنامه‌های ماه محرم و هفته دفاع مقدس این سازمان ضمن تسلیت فرارسیدن این ایام گفت: ایام محرم امسال با هفته دفاع مقدس و چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تقارن پیدا کرده است و در ادامه آن برنامه‌های اربعین حسینی (ع) را داریم که بر این اساس برنامه‌های سازمان در این ایام در سه محور برنامه‌های فراگیر، منطقه‌ای و محلی برگزار خواهد شد.
 
«جلوه سوگ» در میدان امام حسین (ع)
وی در ادامه با اشاره به جزئیات این برنامه‌ها افزود: در مجموع این برنامه‌ها ۱۷ برنامه فراگیر، بیش از ۷۰ برنامه منطقه‌ای و ۱۲ برنامه محلی در ماه محرم اجرا می‌شود، بر این اساس عنوان کلی برنامه ماه محرم سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران همانند سال‌های گذشته «جلوه سوگ» نام‌گذاری شده است، که افتتاحیه این برنامه امروز یکشنبه ۲۵ شهریورماه راس ساعت ۱۷ در میدان آیینی امام حسین (ع) آغاز می‌شود.

اوحدی ادامه داد: برگزاری ویژه‌برنامه «پرده عشاق» و تجلیل از پیشکسوتان و پیرغلامان آستان اباعبدالله الحسین (ع) عنوان برنامه‌های دیگر این سازمان در این ایام است. همچنین برنامه «کودکان عاشورایی و نوگلان حسینی» و «بر آستان اشک» دو برنامه شاخص دیگر ما در این ایام است.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با بیان اینکه امسال یازدهمین دوره برنامه نوگلان حسینی برگزار می‌شود، تصریح کرد: برنامه‌های ویژه‌ای را با توجه به ۱۵۰ مهد کودکی که در اختیار سازمان است، در ایام محرم برای کودکان در زمینه عاشورای حسینی برگزار خواهیم کرد.
 
سوگواره آوا‌ها و نوا‌های عاشورایی به فرهنگسرا‌ها می‌آیند
وی با اشاره به اجرای برنامه «نشان ارادت» برای اولین بار در کشور گفت: در این برنامه به هنرمندانی که در زمینه محرم و هنر‌های دینی فعالیت‌های شاخصی داشته‌اند، نشانی با عنوان «نشان ارادت» اهدا خواهد شد. همچنین «سوگواره آوا‌ها و نوا‌های عاشورایی» برنامه دیگری است که در این ایام در فرهنگسرا‌های پایتخت برگزار می‌شود؛ در این برنامه آداب و سنن اقوام مختلف کشور برای سوگواری امام حسین (ع) به صورت مستمر تا پایان محرم به نمایش گذاشته خواهد شد.
اوحدی ادامه داد: برنامه‌ای با عنوان «مرثیه آفتاب» نیز در منطقه ۱۴ تهران در نظر گرفته شده که در آن افرادی توانمند در حوزه تعزیه، نقالّی و پرده‌خوانی در سطح دانش‌آموزی و دانشجویی و در ۷ گروه حرفه‌ای به اجرا خواهند پرداخت. بر همین اساس بنا شده است برترین اجرا‌ها در این برنامه، به مرز‌های سه گانه اربعین حسینی اعزام شوند و برنامه‌هایی را در این مناطق اجرا کنند.
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران افزود: پویش کتاب‌خوانی، اهدای تندیس زنجیر عزاداری به هیئت‌های مذهبی، اهدای نشان حسینی به کودکان عزادار حسینی، ارسال بسته فرهنگی با عنوان خاک سرخ به فرهنگ‌سرا‌ها برای هدیه به بازدیدکنندگان و ویژه‌برنامه آتش زدن خیمه‌ها در بعداز ظهر عاشورا و همچنین پویش زیارت نیابتی از دیگر برنامه‌های ما در این ایام است. در کنار این برنامه‌ها آئین تجلیل از ۱۸ بانوی بزرگ عاشورایی در مسجد حضرت خدیجه (س) در بوستان مادر ویژه بانوان و پویش من حجاب را دوست دارم دیگر برنامه تدارک دیده شده در شب‌های ماه محرم است.

بازسازی عملیات‌های دوران دفاع مقدس 
بنابر این‌گزارش، وی در ادامه به برنامه‌های این سازمان در هفته دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: ۱۴ برنامه فراگیر، ۱۲ برنامه منطقه‌ای و ۴ برنامه محلی در این هفته انجام می‌شود. در جریان این برنامه‌ها ویژه‌برنامه «نقطه رهایی» قرار است برای نخستین‌بار به‌ بازسازی تعدادی از عملیات‌های دوران دفاع مقدس در مصلای امام خمینی (ره) بپردازد. این برنامه با همکاری کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، مصلای تهران و ارتش به مدت بیست شب برگزار می‌شود.
اوحدی با اشاره به برگزاری آئین بزرگداشت و تجلیل از شهدای مظلوم تفحص هم گفت: در جریان این برنامه‌ها، برنامه تجلیل از شهدای دفاع مقدس با عنوان «چهل‌چراغ» در میدان امام حسین (ع) و برپایی نمایشگاه هفته دفاع مقدس در منطقه ۵ و منطقه ۹ با عرضه ادوات و آثار جنگی را در هفته دفاع مقدس پیش‌بینی  و برنامه‌ریزی کرده‌ایم.
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با بیان اینکه امسال ایام محرم و دفاع مقدس همزمان با سالروز شهدای فاجعه منا شده است، افزود: دوم مهر‌ماه سالگرد شهدای فاجعه مناست، فاجعه‌ای که به گفته رهبر معظم انقلاب باید زنده نگه داشته شود؛ لذا یکشنبه شب در فرهنگسرای اندیشه ویژه‌برنامه‌ای را برای بزرگداشت شهدای فاجعه منا با حضور خانواده‌های این عزیزان برگزار خواهیم کرد.
وی در ادامه این نشست به برنامه‌های این سازمان در قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین اشاره کرد و گفت: امروز راهپیمایی اربعین حسینی به یک همایش انسانی در راستای مقابله با استکبار و ظلم‌ستیزی تبدیل شده است و لذا اراده این قرارگاه بر این است که خروجی این فعالیت‌ها بدون تکیه بر بودجه‌های دولتی و شهرداری و کاملا به صورت مردمی، در عرصه اربعین پیاده شود.
اوحدی با اشاره به توطئه‌های عربستان و آمریکا برای ایجاد اختلاف میان ایران و عراق، گفت: این قرارگاه این توان را دارد که با اجرای برنامه‌هایی مشترک، پیوند میان این دو کشور را تقویت کند، بر این اساس برنامه‌هایی اعم از برگزاری سوگواره شعر آئینی اربعین با حضور شاعران عراقی و ایرانی، برگزاری یادواره شهدای مدافع حرم عراقی و ایرانی برای اولین‌بار، برگزاری تعزیه و همچنین برپایی بخشی از موزه عبرت در مرز‌های سه‌گاه اربعین را پیش‌بینی و اجرا خواهیم کرد.
جشنواره‌های فیلم شهر و تاتر شهر امسال برگزار نمی‌شوند
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ادامه این نشست و در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا مبنی بر نحوه مدیریت و اجرای برنامه‌های دینی و قرآنی و همچنین اربعین این سازمان با توجه به کاهش چشمگیر بودجه فرهنگی و امکان ضعف در فعالیت‌های این حوزه، گفت: متأسفانه امسال شاهد کاهش بودجه فرهنگی شهرداری تهران بودیم که همین امر باعث شد چند جشنواره از جمله فیلم شهر و تئاتر شهر را امسال برگزار نکنیم.
وی ادامه داد: در مورد موضوعات دینی، ارزشی و مباحث دیگر هم رویکردمان این مسئله است که به سمت مردم برویم و این ضعف و کمبود‌ها را با مشارکت مردم جبران کنیم؛ ما اگر به سمت مردم برویم و صادقانه با آن‌ها صحبت کنیم قطعا مردم مشارکت می‌کنند. به عنوان مثال در ماه مبارک رمضان شاهد این بودیم که بدون ریالی بودجه دولتی مردم چگونه کمک‌ها و نذر‌های خودشان را هدیه کردند.
اوحدی در پایان تصریح کرد: در برنامه‌های محرم و اربعین هم اعتبارات با مشارکت مردمی خواهد بود و ما در اساس‌نامه خود داریم که می‌توانیم برای کار‌های فرهنگی و دینی مشارکت‌های مردمی را جذب و استفاده کنیم؛ لذا بر همین اساس تفاهم‌نامه‌ای را با ستاد بازسازی عتبات و کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد منعقد کرده‌ایم که این کار مشترک می‌تواند اقدامات و مشارکت‌های مردمی را برای اجرای این برنامه‌ها تامین کند.

گزارش از وهاب خدابخشی
انتهای پیام
captcha