به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ از ميان تمامی عوامل آموزشی و تربيتی، نقش معلم بهعنوان مهمترين عامل نظام تعليم و تربيت، جايگاه و اهميت بسزايی دارد، همه فعاليتهای معلم مانند شناخت فرآيند رشد کودکان و نوجوانان، شيوههای تدريس و علاقهمندی به رشته تدريس خود، از عواملی است که در تعلیم و تربیت دانشآموزان دخالت زيادی دارد.
پایگاه اطلاعرسانی دبیرخانه ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش ضمن تبریک فرارسیدن فصل بازگشایی مدارس، گزیدهای از بیانات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و دیگر مراجع عظام تقلید به دانشآموزان، معلمان و دستاندرکاران امر تعلیم و تربیت را به شرح ذیل منتشر کرده است.
آیتاللهالعظمی خامنهای:
یک نقطه نورانی در قلب دانشآموز بگذارید
شما معلمان از اين مسئله غفلت نکنيد که تربيت کردن هم جزو کار شماست و چه بهتر که با نفوذ معلمی با تأثير روحی معلم بر متعلم استفاده کنيد و يک نقطه روشن و نورانیای در قلب دانشآموز باقی بگذاريد.
آیتاللهالعظمی مکارم شیرازی:
نسلی همانند دوران دفاع مقدس داشته باشیم
معروف است که شخصیت انسان یک مثلث است که اضلاع آن را خانه، مدرسه و جامعه تشکیل میدهند. هر کدام از این اضلاع اثری دارند، اما مدرسه به واسطه برنامهای بودن و نقش عمیقی که در شکلگیری شخصیت دانشآموزان دارد، بیش از دو ضلع دیگر میتواند منشأ اثر باشد.
آن تأثیری که مدرسه بر روی دانشآموزان دارد به مراتب بیشتر از تأثیری است که دانشگاه بر روی دانشجویان میگذارد چراکه دانشآموزان در سنی هستند که بهتر نقش میگیرند و اثرپذیری بیشتری نسبت به دوران دانشگاه دارند.
چیزی که حفظ و بقای نظام و انقلاب را تضمین میکند حضور جوانانی با اعتقادات مذهبی است. میتوانیم نسلی داشته باشیم همانند دوران دفاع مقدس که شبها زیارت عاشورا زمزمه میکردند و صبحها دعای ندبه و با اعتقادی که داشتند در مقابل دشمن تا بن دندان مسلح ایستادند.
آیتاللهالعظمی وحید خراسانی:
عقاید، احکام و تهذیب نفس را به دانشآموزان بیاموزید
مملکت، مملکت امام زمان(عج) است و قلب این مملکت امام هشتم(ع) است، توفیق شما بسیار مهم است؛ سعی و همت کنید انشاءالله سه مطلب در تمام مدارس کشور احیاء شود: ۱. تحکیم عقائد، ۲. تهذیب اخلاق و ۳. تعلیم احکام که این موقعیت بسیار مهم است.
وزیر محترم آموزش و پرورش و سایر همکارانشان را به تلاوت هر روزه قرآن و هدیه به خود امام زمان(عج) توصیه میکنم.
آیتاللهالعظمی سبحانی:
دانشآموزانی عملگرا تربیت کنیم
در برخی کشورهای عربی یک سال به دانشآموزان مرخصی داده میشود که حافظ قرآن شوند و بعد تحصیل کنند، اگر دانشآموزی وجود دارد که حاضر است یک سال بهعنوان حفظ قرآن برنامه داشته باشد به او این فرصت داده شود، سپس به مدرسه بیاید.
دانشآموزان را به شکلی تربیت کنیم که به کار و عملگرایی علاقهمند باشند و نه به کار اداری، مدرکمحوری و بار شدن بر دوش دولت صحیح نیست، باید به شکلی تربیت شوند که به کار علاقهمند باشند نه اینکه فقط پشت میز بنشینند.
در گزیش معلمان دقت شود و کمیتهای که اساتید و معلمان دین و اخلاق را انتخاب میکند بهتمام معنا دینمدار باشند.
آیتاللهالعظمی صافی گلپایگانی:
به دانشآموزان القا کنید اهل بیت(ع) در انتظار تحصیل آنان هستند
دانشآموزان برای اسلام و اعتلای کلمة الله و حصول اهداف الهی، قرآنی و خدمت به محرومان و نجات مستضعفان تربیت شوند و هر رنج و تلاشی را که در تحصیل علم متحمل میشوند، با نیت خالص و پاک و در راه خدا و آسایش خلق خدا محسوب دارند.
باید این عزیزان بدانند ... اسلام و پیامبر عظیمالشأن در انتظار تحصیلات دبستانی، دبیرستانی، دانشگاهی و بعد هم تحقیقات علمی آنها هستند. ائمه طاهرین(ع) بهویژه حضرت بقیةالله، امام عصر ارواح العالمین له الفداء از آنها انتظار دارند.
نظر جامعه به این مراکز علمی و کلاسهای تعلیماتی و درس، دوخته شده که آنها چگونه عمل میکنند، چگونه تلاش میکنند و چگونه خود را برای خدمت به انسانها آماده میکنند.
باید درس خواند، برای اینکه مشکلاتی را که در رشتههای گوناگون علمی تاکنون لاینحل مانده، حل کرد و با سرپنجه بینش و دانش گرههای باز نشده از کار بشر را باز کرد.
آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی:
دانشآموزان رفتار عاقلانه را در خود تقویت کنند
اداره کشور با همین نوجوانان خواهد بود، مسئولانی که امروز مدیریت کشور را برعهده دارند، روزی هیچ کاره بودهاند.
پایههای دینی شما دانشآموزان باید در همین سن نوجوانی محکم شود، اخلاق و رفتار عاقلانه را در خود تقویت کنید تا وقتی که به سن لازم برای پذیرش مسئولیتها رسیدید تقیّد به شریعت مطهر در شما قوت گرفته باشد و به اخلاق دینی و انسانی پایبند باشید.
اهتمام به نماز، بهره بردن از قرآن، تفکر در رفتار و گفتار حضرات معصومین(ع) و مطالعه سرگذشت علما و دانشمندان بزرگ در شکلگیری شخصیت اخلاقی دانشآموز مؤثر است و کسی که با خدای متعال و حضرات معصومین(ع) ارتباط داشته باشد در مسیر موفقیت تنها نمیماند.
معلمان در شکلگیری چارچوبهای فکری و رفتاری دانشآموزان نقش اساسی دارند؛ بنابراین معلمان باید دقیق برنامهریزی کنند، اگر هر روز نمیتوانند برنامه اخلاقی داشته باشند حداقل هر هفته برنامه اخلاقی و درس اخلاقی و دینی داشته باشند.
آیتاللهالعظمی نوری همدانی:
آموزش و پرورش مهمترین کانون تربیت دینی
آیات و احادیث بیانگر اهمیت آموزشهای دینی و قرآن در سنین کودکی است، حال که نظام آموزشی کشور از همان ابتدا دروس دینی و قرآن را در برنامههای درسی خود دارند، باید سعی کنند از این فرصت نظام آموزشی حداکثر استفاده را بکنند و نگذارند کلاسهای قرآن در آموزش و پرورش بیمحتوا و ضعیف اداره شوند و یا تعطیل شوند.
البته آموزش قرآن و علوم دینی به کودکان و نوجوانان از ظرافت خاصی برخوردار است و باید با رعایت همه نکات فنی و آموزشی و تربیتی باشد و برای دانشآموزان جذابیت داشته باشد.
نظام آموزش و پرورش باید نسبت به دروس دینی و قرآن توجه لازم را داشته باشد و برای این دروس از معلمان آشنا به قرآن و یا اساتید حوزه استفاده کند.
هماکنون مهمترین بستر آموزش دین و قرآن در آموزش و پرورش است و چنین فرصتی برای تربیت دینی و قرآنی کودکان و نوجوانان در بیرون نظام آموزش و پرورش به آسانی ممکن نیست و ما باید از فرصتی که نظام اسلامی برای تربیت فرزندانمان پدید آورده است، حداکثر استفاده را داشته باشیم.
اکبر پوستچیان
انتهای پیام