کتابخوانی با موضوع دفاع مقدس در کوهبنان
کد خبر: 3750372
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۸

کتابخوانی با موضوع دفاع مقدس در کوهبنان

کانون خبرنگاران نبأ ــ نشست کتاب‌خوانی با موضوع «دفاع مقدس، شهدا، ولایت و رهبری» صبح امروز، چهارم مهرماه در محل کتابخانه عمومی شهید اول کوهبنان برگزار شد.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ نشست کتاب‌خوانی با موضوع «دفاع مقدس، شهدا، ولایت و رهبری» صبح امروز، چهارم مهرماه در محل کتابخانه عمومی شهید اول کوهبنان با حضور امام جمعه، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج، مسئولان، جمعی از فرماندهان نظامی، مؤلفان، پژوهشگران و علاقه‌مندان به حوزه کتاب و کتاب‌خوانی برگزار شد.
در این نشست گزیده‌ای از کتاب‌های «نورالدین پسر ایران، دختر شینا، لشکر خوبان، سرباز کوچک امام، وقتی مهتاب گم شد، آن بیست و سه نفر» مورد بررسی قرار گرفت و به حضار معرفی شد.
درابتدای این نشست عباس زاهدی، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه شهرستان کوهبنان بامعرفی کتاب «نورالدین پسر ایران» نوشته معصومه سپهری، گفت: نویسنده این کتاب با قلم شیوا، خاطرات سید‌نورالدین عافی، جانباز و رزمنده هشت سال دفاع مقدس را به رشته تحریر درآورده است.
وی گفت: موضوع کتاب در مورد نوجوانی از روستاهای اطراف تبریز است که بعد از حمله ناجوانمردانه عراق به ایران به هر طریقی می‌خواهد به جبهه برود ولی به دلیل صغر سنی، مقدور نبوده، اما به هر طریقی بالاخره موفق می‌شود که هشت سال جنگ ایران و عراق را در دفاع از کشور در خط مقدم جبهه‌ها در عملیات‌های مختلف به‌ویژه در لشکر عاشورا حضور داشته باشد و به انواع مختلف به شدت مجروح شده و خیلی از همرزمانش و برادرش در مقابل چشمانش پرپر شده‌اند.
همچنین خانم توکلی، عضو فعال کتابخانه عمومی کوهبنان با معرفی کتاب «دختر شینا» نوشته بهناز ضرابی‌زاده، عنوان کرد: کتاب دختر شینا روایت زندگی قدم‌خیر محمدی کنعان همسر سردار شهید ستار ابراهیمی هژیر یکی از آن هزاران زن صبوری است که حالا نسل‌شان در حال انقراض است.
وی با بیان اینکه باید روایت زندگی دختر شیناها را برای دختران امروز گفت تا ریشه درخت کهنسال و مهربان مادری خشکیده نشود، افزود: کتاب دختر شینا روایت پایان خوش زنی است که چون خیالش از عهد و پیمان مردم با ولی فقیه و ادامه حیات انقلاب راحت شد، فردای نهم دی سرش را گذاشت بر بستر و هفت روز بعد پر کشید.
مجید اسلامی نیز در ادامه نشست به معرفی کتاب «سرباز کوچک امام» اثر فاطمه دوست‌کامی پرداخت و گفت: در سال ۱۳۸۸ با همکاری مؤسسه فرهنگی ــ هنری پیام آزادگان نگارش این کتاب انجام شد که حاصل بیش از ۱۵۰ جلسه و ۳۵۰ ساعت مصاحبه در طول چهار سال است؛ صحبت‌های مهدی طحانیان پس از هر مصاحبه پیاده می‌شد و سپس در فرآیند تدوین و نگارش قرار می‌گرفت.
وی افزود: آزاده مهدی طحانیان، رزمنده ۱۳ ساله‌ای بوده که در دوران اسارت با زن روزنامه‌نگار هندی به علت نداشتن حجاب اسلامی مصاحبه نکرد و فیلم او بارها در طی دهه‌های گذشته پخش شده است.
اسلامی اظهارکرد: این کتاب حاصل مصاحبه فاطمه دوست‌کامی با این رزمنده آزاده است که توسط انتشارات پیام آزادگان در ۴۷۷ صفحه ۱۴ بار به چاپ رسیده و توسط رهبری نیز تفریظ شده است.
حجت‌الاسلام حسین خیراندیش نیز در این نشست به معرفی یکی دیگر از آثار معصومه سپهری پرداخت و گفت: کتاب «لشگر خوبان» با روایت خاطرات مهدی‌قلی رضایی مورد عنایت مقام معظم رهبری قرار گرفته و ایشان این کتاب را تقریظ فرموده‌اند.
در ادامه زکی‌زاده با معرفی کتاب «وقتی مهتاب گم شد» اظهار کرد: هدف از معرفی این کتاب آشنایی اعضای کتابخانه با واقعیات جبهه و حال و هوای رزمندگان است.
وی گفت: کتاب «وقتی مهتاب گم شد» شرح خاطرات شهید علی خوش‌لفظ از دوران دفاع مقدس و از آن دسته کتاب‌هایی است که با ادبیاتی بسیار صمیمی و صادقانه نوشته ‌شده و گزینه مناسبی برای مطالعه است.
زکی‌زاده افزود: روحیه خاص علی خوش‌لفظ، فضای داستان را به سمت موقعیت‌های طنز هدایت می‌کند، اما در لابه‌لای این خاطرات نکاتی بسیار تأثربرانگیز وجود دارد که به مخاطب، درس انسانیت و بندگی می‌آموزد و بی‌اختیار وی را وادار به تحسین دریای خلوص و ایثار شهدا می‌کند.
وی با اشاره به اینکه علی خوش‌لفظ در دی‌ماه سال جاری پس از تحمل سال‌ها رنج جانبازی به خیل هم‌رزمان شهیدش پیوست، گفت: توجه رهبر فرزانه و متفکر انقلاب(مدظله‌العالی) به کتاب وقتی مهتاب گم شد، این کتاب را از آثار مشابه متمایز می‌کند.
حسن شبان به معرفی کتاب «آن بیست و سه نفر» بازنوشت احمد یوسف‌زاده که توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است، پرداخت و عنوان کرد: این کتاب حاوی خاطرات بیست و سه نوجوان است که توسط ارتش بعث، در عملیات بیت‌المقدس به اسارت درآمدند و دیکتاتور عراق سعی داشت از این نوجوانان برای ایجاد جنگ روانی علیه ایران استفاده کند.
نامجو کوهبنانی
انتهای پیام

captcha