اگر صفات الهی در انسان متجلی نشود خلیفه شیطان است
کد خبر: 3750509
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۱
شیخ حسین انصاریان:

اگر صفات الهی در انسان متجلی نشود خلیفه شیطان است

گروه اندیشه ـ حجت‌الاسلام شیخ حسین انصاریان با اشاره به نعمت‌های الهی بیان کرد: یکی از نعمت‌های خداوند برای انسان‌ها نعمت خلافت الهی است و خداوند در قرآن می‌فرماید: «إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً» که بدون الف و لام آمدن خلیفه در این آیه نشان می‌دهد که نعمت خلافت اختصاص به شخص خاصی ندارد.

به گزارش ایکنا؛ مراسم سوگواری امام حسین (ع) با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان در بقعه شیخ نوایی شهرستان خوی برگزار شد.

وی با اشاره به نعمت‌های الهی بیان کرد: نعمت‌های بی‌نظیر، عظیم و پر فایده‌ای به انسان عنایت شده است که با این نعمت‌ها به‌آسانی می‌تواند خیر دنیا و آخرت خودش را تامین کند، از جمله این نعمت‌ها نعمت خلافت از خدا است: «إِنِّی جَاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِیفَةً» که جاعل معنی فعل مضارع را می‌دهد و دلالت بر استمرار کار خدا را دارد؛ یعنی این قرار دادن خلافت پیوستگی دارد و دائمی است، کلمه خلیفه نیز الف و لام ندارد. یعنی اختصاص به شخص واحدی ندارد.

همه فرزندان آدم لیاقت خلیفه الهی شدن را دارند

این استاد اخلاق تصریح کرد: پس همه فرزندان آدم اولیه لیاقت این مقام را دارند، معنای آن نیز روشن است؛ یعنی موجودی که می‌تواند صفات خدا را در خودش ظهور دهد که مقام بزرگی است، نعمت دیگر نعمت علم و معرفت است. زمینه این نعمت در وجود انسان که می‌تواند این نعمت را از خدا دریافت کند عقل است، و نعمت دیگر نیز هدایت دین است که چراغ دو نعمت قبلی است.

انصاریان در ادامه با تأکید بر این که انسان باید خطرشناس باشد بیان کرد:، اما یک کمین در کمین این سه نعمت است که اگر انسان خطرشناس نباشد و مواظب خودش نباشد و به قول قرآن مجید تقوا نداشته باشد از این خطر نسبت به این نعمت در امان نخواهد بود، البته این دزد و این خطر آن قدر قدرت ندارد که بزند و ببرد و زهر خطرش را به انسان بریزد. طبق آیات قرآن و روایات این خود انسان است که راه را برای این دزد باز می‌کند تا سرمایه او را بدزد و راه را باز می‌کند که این خطر زخم بزند.

شیطان دزد نعمت خلافت، علم و معرفت است

وی در ادامه بیان کرد: اسم این خطر و دزد در آیات قرآن از سوره مبارکه بقره تا آخرین جزء قرآن شیطان است، شیطان از ماده شین، طاء و نون است، به معنای منبع فساد، شر و خطر است. این کلمه خاص نیست بلکه اسم عام است، ابلیس اسم خاص است، ابلیس نام شخص معین است که در برابر شخصیت انسانی حضرت آدم با خداوند درگیر شد نه با بدن آدم، با شخصیت آدم؛ یعنی در همان عالم ملکوت دید به این موجود مقام خلافت و هدایت و معرفت داه شد و به کل ملائکه فرمود به او سجده: «فَسَجَدَ الْمَلَائِكَةُ كُلُّهُمْ أَجْمَعُونَ إِلَّا إِبْلِيسَ اسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ»، سجده یعنی فروتنی نهایی، یعنی تواضع کامل به این موجود با این هویت و شخصیت تواضع کامل کند، همه نیز امر خدا را اطاعت کردند بجز ابلیس.

این قرآن‌پژوه تصریح کرد: قرآن فرمود ابلیس هم جنس فرشتگان نبود و در آیات دیگر فرمود: «وَ إِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ كَانَ مِنَ الْجِنِّ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ»، که با چشم ظاهری دیده نمی‌شد، اینجا هر کسی که وارد میدان شرریزی، کبر، ضلات و ضلات ایجاد کردن شد، وارد میدان دزدی ارزش‌ها و خطر زدن شد، پروردگار اسمش را شیطان گذاشت.

هیچ کس از ابتدا شیطان آفریده نشده است

انصاریان در ادامه با اشاره به این که هیچ کسی از ابتدا شیطانی آفریده نشده است، بیان کرد: یعنی بندگان من ابلیس را ابلیس خلق نکردم، ابلیس شد، شیطان را من شیطان خلق نکردم، شیطان شد، نه شیاطین جنی را شیطان آفریدم و نه شیاطین انسی را این طور آفریدم. ابلیس، ابلیس نبود، حتی علامه طباطبایی در تفسیر المیزان می‌فرمایند کان به معنای صار است؛ یعنی ابلیس مومن بود، عابد و عبدالله و بنده واقعی خدا بود و در درگیری با خدا به خاطر آدم کافر شد، نه این که کافر بود. بقیه شیاطین نیز همین طور هستند. این مسئله در مورد تمام شیاطین جهان هم همین طور است، یعنی خداوند متعال فرعون و مانند او را در رحم مادر این طور شیطان‌صفت نیافرید بلکه آنها خود شیطان شدند و با هوای نفس و ریاست طلبی به آنجا رسیدند.

وی با اشاره به روایتی از رسول خدا(ص) در زمینه فطرت تصریح کرد: رسول خدا(ص) فرمود: «کل مولود یولد علی الفطرة» هر پسر و دختری بر اساس فطرت توحید به دنیا می‌آید، او را مشرک و بی‌دین بار می‌آوردند و اینها نیز هیچ الزامی ندارند یهودی و ... بمانند. می‌توانند مومن شوند، چون گل اینها با یهودیت خمیر نشده است، لذا می‌بینیم که یهودی و ... مسلمان می‌شوند، پس کسی نمی‌تواند خدا را مواخذه کند و بگوید تو که می‌توانستی ما آدم‌های خوبی باشیم پس چرا این قدر دزد بر سر راه ما قرار دادی، خدا نگذاشته، آنها دزد ما نبودند دزد شدند و شما نباید خودت را در اختیاز دزد قرار ندهید.

اگر انسان صفات الهی را متجلی نکند خلیفه شیطان است

انصاریان بیان کرد: به سه آیه قرآن توجه کنید، بالاتر از قرآن و بهتر از قرآن حرفی نیست، به قول پیامبر(ص) دو راه بیشتر نداریم، ما اگر از مسیر خلافت خدا در آییم، یعنی از ظهور دادن صفات الهی دست برداریم و بگوییم خدایا نمی‌خواهیم زمینه صفات تو باشیم، نمی‌خواهیم رحیم و کریم باشیم، خدا هم می‌گوید در دین اکراهی نیست و با اجبار وادار نمی‌کند که این صفات الهی تجلی یابد، اگر آزادانه صفات الهی جلوه یابد ارزش دارد اگر انسان آزادنه این صفات را تجلی ندهد خلیفه شیطان می‌شود.

این استاد اخلاق در ادامه تصریح کرد: انسان اگر خلیفه شیطان بشود، روزه‌خوار و ریاکار و ... می‌شود و با اختیار خودش همه بدی‌ها در او ظهور می‌کند. نور را نخواهی باید تاریکی را بخواهی، در عالم طبیعت نیز یا شب است یا روز است؛ یا مرگ است و یا حیات است، سومی ندارد، در عالم معنا نیز همین است، یا خدا است یا شیطان، یا سلامت نفس است یا شر، خدا می‌گوید اگر خلیفه من هستی که خلیفه من هستی اما اگر خلیفه من نیستی خلیفه شیطان هستی.

وی در ادامه به آیه‌ای از سوره مبارکه یس اشاره و بیان کرد: اما خداوند در سوره یس فرمود: «أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي آدَمَ أَنْ لَا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ» کلمه عهد در هر آیه ای که با الی باشد به معنای پیمان نیست، خدا هیج کجا با ما پیمان نبسته، خدا با ما روبرو نشده که بگوید قرارداد ببندید، عهد با الی که ترکیب می‌شود به معنای سفارش است: «أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي آدَمَ أَنْ لَا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ» فرزندان آدم به شما سفارش نکردم که شیطان را که اسم عام است؛ یعنی هر کسی که می‌خواهد به اخلاق، دین، دنیا، آخرت و ... تو ضربه بزند از او اطاعت نکن.

انصاریان تصریح کرد: به این معنا نیست که برای او سجده نکن، عبادت یعنی اطاعت، خداوند فرمود به شما سفارش نکردم از شیطان اطاعت نکنید و بعد هم فرمود «إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ» او دشمن پنهان نیست، او که به شما آدرس گناه می‌دهد و می‌گوید از نماز و خدا جدا شوید، او که دشمن پنهان نیست، دشمن آشکار است، چرا دست به دست دشمن آشکار می‌دهید؟ آیا به سود شما است؟ خدا چطور باید با ما حرف بزند تا ما بفهمیم؟ چطور باید حجت خود را بر ما تمام کند؟

این قرآن‌پژوه در ادامه بیان کرد: آیه دوم در سوره بقره است، عجیب است که این آیه خطابش به همه مردم دنیا است: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ كُلُوا مِمَّا فِي الْأَرْضِ حَلَالًا طَيِّبًا» فقط از مال حلال مصرف کنید، یعنی از اجناسی که حق کسی داخل آن نیست، زمین و باغ و مغازه حلال را استفاده کنید، شما این یک امر خدا را در نظر بگیرید که در این ممکلت اجرا شود چه اتفاقی می‌افتد.

احترام خدا به مال انسان تا چه حدی است؟

وی تصریح کرد: تمام شما 70 میلیون خانه‌تان حلال باشد، باغ‌هایتان حلال باشد، چقدر دردسر در این مملکت کم می‌شود. هم می‌گویند و هم در صداوسیما شنیده‌ایم که نزدیک 17 میلیون پرونده در دادگستری باز است، بخش عمده آن مالی است، حرف خدا چه شده است؟ کسی که مکه می‌رود در مسجد شجره وقتی می‌خواهد محرم شود دو حوله احرامی می‌بندد، رو به قبله می‌ایستند و لبیک می‌گوید، اگر در این حوله روی شانه و یا روی حوله بسته روی کمر یک نخ از حق مردم به حرام وجود داشته باشد، با آن لبیک گفتن محرم می‌شود اما حجش باطل است و برمی‌گردد باز هم محرم است و زن به او حرام است تا این که مجدد سال آینده به حج برود و با حوله حلال حج به جای آورد و حاجی شود. این احترام خدا به مال مردم است.

پیروی از فرهنگ شیطان ممنوع است

انصاریان در ادامه بیان کرد: معرفت داشتن و خلیفه خدا بودن نور می‌آورد: «یَا أَیُّهَا النَّاسُ کُلُوا مِمَّا فِی الْأَرْضِ حَلَالًا طَیِّبًا وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبِینٌ»؛ از فرهنگ شیطان پیروی نکنید، دشمن شما است: «إِنَّمَا یَأْمُرُکُمْ بِالسُّوءِ وَالْفَحْشَاءِ»، هر شیطانی شما را به زشتی و اعمال بسیار بد فرمان می‌دهد «وَ أَنْ تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ»، و وادارتان می‌کند جاهلانه هر تهمتی را به خدا بزنید.

یادآور می‌شود، این سخنان روز گذشته در شهرستان خوی ایراد شده است.

انتهای پیام

captcha