پول‌های نامشروع نباید در نظام مالی کشور به گردش دربیاید/ پولشویی چگونه اتفاق می‌افتد
کد خبر: 3750546
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۳
هادی غنیمی‌فر:

پول‌های نامشروع نباید در نظام مالی کشور به گردش دربیاید/ پولشویی چگونه اتفاق می‌افتد

گروه اقتصاد ــ رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‎های تولیدی اظهار کرد: اصلی‎ترین آسیب پولشویی این است که پول‎هایی که از راه نامشروع همانند قاچاق مواد مخدر به دست آمده‎اند را با اقدامات غیرقانونی به شکل حلال در‌می‌آورند و در نظام مالی کشور نیز به گردش درمی‎آید. در شرایط کنونی هیچ بانکی هم نباید پول‌های کثیف را بپذیرد.

جمعه////پول‌های نامشروع نباید در نظام مالی کشور به گردش دربیاید/ پولشویی چگونه اتفاق می‌افتد

هادی غنیمی‌فر، رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‎های تولیدی، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره بررسی لوایح مرتبط با پولشویی و تأمین مالی تروریسم در مجلس شورای اسلامی به بیان نکاتی درباره پولشویی و مبارزه با آن پرداخت و اظهار کرد: برخی پول‌ها در دنیا وجود دارد که از راه قاچاق، فروش مواد مخدر و مواردی از این قبیل به دست می‎آید که سیستم مالی بین‎المللی از لحاظ اخلاقی حاضر به پذیرش چنین پول‎هایی نیست، لذا برخی افراد یا نهادها با اقدامی که پولشویی نامیده می‎شود اقدام به تطهیر این پول‎ها می‎کنند.

پولشویی چگونه اتفاق می‌افتد

وی ادامه داد: مثلا برخی افراد، شرکتی را به شکل صوری ایجاد کرده و از طریق آن، مبادرت به تطهیرها پول‎ها می‎کنند. این پول‌ها ممکن است در سیستم بانکی بین‎المللی نیز به گردش در بیاید اما این اقدامی غیرقانونی است و باید با آن برخورد شود.
غنیمی‎فر درباره آسیب‎های پولشویی برای نظام مالی کشور افزود: اصلی‎ترین آسیب آن این است که پول‎هایی که از راه نامشروع به دست آمده‎اند را با اقدامات غیرقانونی به شکل حلال در‌می‌آورند و در نظام مالی کشور نیز به گردش در می‎آید. در شرایط کنونی هیچ بانکی هم حاضر نیست پول کثیف را بپذیرد.

بانک‌ها پول‌های به دست آمده از راه غیرقانونی را نمی‌پذیرند

رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‎های تولیدی عنوان کرد: اگر شخصی از راه ایجاد قمارخانه اقدام به سودآوری کند بانک‎ها چنین پولی را از وی نمی‎پذیرند اما اگر اعلام کنند مثلا پوشاک فروخته‎ام، بانک‎ها چنین پولی را از وی خواهند پذیرفت؛ به همین دلیل است که افراد عنوان شغلی خود را عوض می‎کنند تا بتوانند از مجازات فرار کرده و پول خود را جابه جا کنند، بدون آنکه واقعا کار قانونی انجام داده باشند.
وی یادآور شد: پولشویی در همه جای دنیا غیرقانونی است. در ایران هم چنین اتفاقی رخ می‎دهد. البته عمده انتقادات به ایران این است که غربی‎ها معتقدند ایران پول را در اختیار گروه‌های طرفدار خود قرار می‎دهد و به همین دلیل فشارهایی را به ما وارد می‌کنند.

FATF ایران را در لیست سیاه قرار داده است

رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدی افزود: کارگروه ویژه اقدام مالی یا FATF معتقد است اگر به عضویت ما در بیایید نباید هرگز پولشویی کنید و اگر انجام دادید یا با آن مبارزه نکردید جریمه خواهید شد اما ایران فعلا استانداردهای این نهاد را نپذیرفته است آنها هم ایران را در لیست سیاه خود قرار داده‌اند.

غنیمی‌فر عنوان کرد: اگر عضو FATF نباشیم ممکن است اتحادیه اروپا هم دیگر از ما حمایت نکند و اتفاقا یکی از شرایط حمایت اروپا از ما همین بوده که با نقل و انتقال پول‎های ناپاک مبارزه کنیم.
انتهای پیام

captcha