فلسفه ناملایمات زندگی؛ تقویت روحیه تسلیم برابر فرامین الهی
کد خبر: 3751997
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۱

فلسفه ناملایمات زندگی؛ تقویت روحیه تسلیم برابر فرامین الهی

گروه معارف - استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: از دیدگاه قرآن، فلسفه پاره‌ای از ناملایمات و شدائد در زندگی بشر این است که آنان را به خود آورد و روحیه تسلیم برابر فرامین الهی را در آنان تقویت کند و آیات فراوان دیگر که همگی از حکمت، لطف و رحمت الهی سخن گفته و جلوه‌های آن را در زندگی بشر و در جهت هدایت او به صراط مستقیم بیان می‌کنند.

 لطف خداوند؛ نشانگر هدایت انسان به صراط مستقیم

حجت‌الاسلام رحیم همزبان، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌‌و گو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: از دیدگاه قرآن فلسفه پاره‌ای از ناملایمات و شدائد در زندگی بشر این است که آنان را به خود آورد و روحیه تسلیم در برابر فرامین الهی را در آنان تقویت نماید و آیات فراوان دیگر که همگی از حکمت، لطف و رحمت الهی سخن گفته و جلوه‌های آن را در زندگی بشر و در جهت هدایت او به صراط مستقیم بیان می‌کنند.
وی افزود: لطف آن است كه مكلف با آن به انجام طاعت و ترک معصيت نزديک‌تَر شود، البته به اين شرط كه به حدّ اجبار نرسيده و مدخليتى در قدرت دادن مكلّف بر تكليف نداشته باشد و گاهى لطف محصّل است و آن عبارت است از آنچه به سبب آن، تكليف به نحو اختيار از مكلّف حاصل مى شود.
حجت‌الاسلام همزبان با استناد به آیه 32 سوره زخرف خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم: «آیا آنها باید فضل و رحمت خدای تو را تقسیم و مقام نبوت را تعیین کنند؟ در صورتی که ما خود معاش و روزی آنها را در حیات دنیا تقسیم کرده‌ایم و بعضی را بر بعضی به درجاتی از مال و جاه دنیوی برتری داده‌ایم تا بعضی از مردم به ثروت بعضی دیگر را مسخر خدمت کنند و بهشت، دار رحمت خدا از آنچه از مال دنیاجمع می‌کنند، بسی بهتر است».
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به فرموده امیرالمومنین علی(ع) ادامه داد: ایشان می‌فرمایند: «خداوند انسانها را آفرید و خواست که آنان دارای اخلاق و رفتار پسندیده باشند و می‌دانست که آنان چنین نخواهند شد، مگر این که آنچه مایه سود و زیان آنهاست را بیان کند، و این کار در گرو امر و نهی تکالیف دینی است و امر و نهی نیز مستلزم وعده و وعید و بیم و امید است و تحقق آنها در گرو آلام و لذایذ است، بدین جهت، زندگی دنیا را با لذایذ و آلام در آمیخت تا آنان را بر لذایذ و آلام اخروی رهنمون شود».
وی لطف را فعل خدا دانست و یادآور شد: لطف فعل خداست و آن اين است كه خداوند امام را نصب كرده و او در ميان مردم است.
حجت‌الاسلام همزبان ضمن بازگو نمودن مشهورترین دلیل بر وجوب لطف خداوند تاکید کرد: مشهورترین دلیل عقلی بر وجوب لطف بر خداوند، اصل حکمت است، به این بیان که ترک لطف مستلزم نقض غرض است و نقض غرض مخالف حکمت و باطل است، پس عمل به لطف واجب است.

 انتهای پیام

captcha